Tudor 115ah 12v kokar vid laddning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tudor 115ah 12v kokar vid laddning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tudor 115ah 12v kokar vid laddning?

    Hej! Har precis köpt ett batteri, när jag började ladda det började det typ småkoka/sjuda efter ett par minuter, är detta normalt?

  • #2
    Det är fulladdat isåfall

    Kommentera


    • #3
      Det är iaf inte bra för batteriet och oftast är orsaken en dålig laddare som inte känner av om batteriet är fulladdat och då slutar ladda, som tex Ctek laddare och andra "smarta" laddare och det är såna man ska ha, de billiga på div kedjor för några hundringar är inget att ha då de förstör batteriet mera än underhåller det.

      Så vad använde Du för laddare?

      Mätte Du spänningen i batteriet innan Du kopplade på den och när laddaren var kopplad?

      Kommentera


      • #4
        Ok, vad jag har förstått nu så har jag en för liten laddare, har en ctek zafir 90, och behöver köpa en https://m.clasohlson.com/se/Batteril...XS-7.0/41-1331

        Antar jag?

        Men alltså det är ju inte typ kooooookande men det sjuder lixom, nej har inget att mäta med förrutom min minnkota batterilåda som visade ”rött” (ladda)

        Kommentera


        • #5
          Nja om laddaren är i underkant så är det isf bättre än för stark i detta fallet, bara att det tar längre tid att ladda så börja med att felsöka innan Du köper nytt.

          En multimeter är ett nödvändigt verktyg att ha när man håller på med batterier så det kan Du skaffa en för Du måste kunna mäta direkt på batteripolerna utan något emellan för att få äkta värden,
          Har Din laddare ett rekond läge så kör på det och se om det blir skillnad och Du kopplade väl laddaren direkt på polerna inte via kontakterna på Minn Kota lådan?

          Kommentera


          • #6
            Ja, det finns 3 lägen ”moped symbol” ”bil symbol” och ”snöflinga symbol” , kopplade direkt på polerna och ej i batterilådan såklart!, ok testar att ladda upp batteriet kanske tar 2 dygn då?

            Kommentera


            • #7
              OK Du har gjort allt rätt så det borde inte börja sjuda/bubbla när Du laddar och det är ju Bil läget som gäller på ett så stort batteri så är batteriet nytt så skulle jag prata med säljaren och se om Du kan få det testat av dem med en riktig batteritestare och är något knas med det så bör Du få ett nytt för ibland är det fel på nya saker.

              Hoppas Du finner en lösning.

              Kommentera


              • #8
                Verkar märkoigt för batterier börjar gasa när dom är fulla.
                Inte när dom är tomma med en laddare gjord för mc batterier typ

                Kommentera


                • #9
                  Ok, aja gör klart laddningen med laddaren jag har tills den lyser grönt, sen får jag köpa en sån där ah mätare, sen får man väl helt enkelt investera i en starkare laddare, en typ 7x eller va den hette

                  Kommentera


                  • #10
                    Låter (?) egendomligt men jag kör inte vanliga, våta batterier så vad vet jag? Snöflinga ska du i alla fall inte köra nu, då pumpar laddaren ut mer spänning (V) än vad som är hälsosamt för batterier så här års i sommarvärmen.

                    Rekommenderar Exideladdare, 12/7 eller 12/15. Vunnit tester och har inbyggd automatisk temperaturkompensering och lägen för olika batteristorlekar och batterityper.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X