Motorbåt prejade roddbåt ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorbåt prejade roddbåt !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
    Varför skulle dumma människors brist på sjövett drabba mig ?

Kvarken är stor så det finns plats för alla .

Vill de sitta ute i sjön i mörkret får de väl göra det om de vill , jag har belysning och kan göra en sväng runt deras båt om de skulle ligga mitt i farleden.

Det är jag ( eller frun ) som bestämmer när och hur jag ska fiska , inte andra båtägare .
    Vi lämnar det där....tyckte team colibri sammanfattade det bra

Kommentera

Tycker det är bra att frågan diskuteras. Nu hade herren i roddbåten tur i oturen och klarade sig med livet i behåll trots vissa skador.

Att diskutera frågan från bägge håll visar på svårigheten att se vissa båtar i mörkret för de som kör motorbåt. Man kan välta ikull en båt i lägre hastighet också. Det tar upp frågan om vikten av belysning på sjön på sen kväll/natt oavsett om det är klassade godkända lanternor eller en ficklampa.

Vi diskuterar frågan om belysning på cyklar, reflexer på barnen, blinkande hundhalsband osv inför varje höst. Vi har ett bekymmer här och förhoppningsvis så kan man få upp frågan i ljuset (om man ska vara vitsig) innan någon stryker med.

Kommentera

Ett ljus som gör dig synlig på långt håll för 200 :-

eller 30 :-

själv använde jag två pannlampor en för att synas och en för att fiska!

Kommentera

Ja roliga (?), intressanta inlägg!
          Det är klart man kan bränna på över fjärden i mörker, t o m enbart efter plotter precis som man vill utan att reflektera och inse att det är riskabelt oavsett felkälla...

Å smäller det duktigt så kan man ju trösta sig med att de var, hrm, enbart den andres, den oupplystes (sic!) fel att man skadade sig själv, andra eller dyr egendom...

Vem kör för övrigt i 100 km/h på E4:an i tät dimma? Ingen trodde jag men jag befarar nu att en och annan FS:are gör just det...

Vart är vi på väg i dessa (val)tider där vi behöver mer av eftertanke och medkänsla än reptilhjärna...
          Senast ändrad av anteman; 2018-09-04, 23:17.

Kommentera

Ett bra exempel på hur det kan gå om man inte har belysning i sin båt är vad som hände för några år sedan på en sjö i mina hemtrakter. Tre grabbar var på väg tvärs över sjön i mörket utan belysning när de blev överkörda av en motorbåt som inte heller hade belysning. Med resultatet en omkommen i roddbåten som välte. Även om motorbåten kom från höger så bedömdes föraren vara skyldig då han hade kört för fort i förhållande till sikten, och för att han var påverkad av alkohol när olyckan hände. Lärdomen av detta är att man kan ha förkörsrätt, men ingen påkörningsrätt.

Kommentera

Fick själv ett uppvaknande på det här med lanternföringen. Fiskade kväll/natt i Karlstad för första gången för några år sedan. På vägen hem närmade vi oss Land och grovt uppskattat var det kanske inte mer än hälften av båtarna som var ute som hade Lanternor igång.

Mycket trafik och dessutom snabba båtar som kryssade genom gänget med båtar.

För mig från Västkusten kändes det mycket märkligt. Det bruket är betydligt vanligare här på kusten. Visst ser man båtar som kör nedsläckt men det där var rent ut sagt alarmerande.

Hur det är i dagsläget har jag ingen anig om. Har heller ingen aning om det var en udda natt av någon anledning.

Ta hand om Er därute och slarva inte med nattljuset Den billigaste livförsäkringen man kan tänka sig på en båt.
              Senast ändrad av Dominator91; 2018-09-05, 11:07.
              __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
              14 svar
              3 139 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg uditsen