gälgrepp på gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gälgrepp på gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag tycker det är lika lätt att ta gälgrepp på en gös som gädda. På mindre gös är det bara sticka in 3 fingrar för fler lär du inte få plats med, och sedan en hand under magen. Om du är tveksam kan du testa med handske på handen några gånger tills det sitter. Större gösar skulle jag ta med håv om du vill ha upp dom, inte för att gälgreppet är dåligt utanför att man inte vill riskera att tappa gösen ....
    bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher
      jag tycker det är lika lätt att ta gälgrepp på en gös som gädda. På mindre gös är det bara sticka in 3 fingrar för fler lär du inte få plats med, och sedan en hand under magen. Om du är tveksam kan du testa med handske på handen några gånger tills det sitter. Större gösar skulle jag ta med håv om du vill ha upp dom, inte för att gälgreppet är dåligt utanför att man inte vill riskera att tappa gösen ....

Bakos; Att borda en stor gös med kupad handflata i gösens tyngdpunkt rakt under buken är helt riskfritt! Du skär dig inte på gösens gälar och du kan lätt kroka loss jiggen eller wobblern med andra handen utan att skada gösen. Bra vid C&R! En gång för många år sedan när jag tog en stor gös med gälgreppet nere vid Järnagrynnan gled gösen ur greppet och jag fick en lång reva på insidan av handen. Efter cirka en vecka blev det helt rött och svullet och varade runt revan. Efter den fisketuren började jag praktisera att lyfta gösen med handflatan.
      Go for them!
      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
      14 svar
      3 141 visningar
      0 gillar