Vator 12r för liten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vator 12r för liten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vator 12r för liten?

Var ikväll och kollade på http://www.blocket.se/vi/9131555.htm?ca=16_s men är lite tveksam då båten känns något för liten..

Är på jakt efter en mindre strypulpetare men det är kanske var i minsta laget. Någon som har något positivt / negativt att berätta om vator?

Ursprungligen postat av savbrink
    Var ikväll och kollade på http://www.blocket.se/vi/9131555.htm?ca=16_s men är lite tveksam då båten känns något för liten..

Är på jakt efter en mindre strypulpetare men det är kanske var i minsta laget. Någon som har något positivt / negativt att berätta om vator?
    I vilken mening syftar du på att den är för liten? Sjöegenskaper ? Lastningspotential/Utrymme?

En båt för enmansfiske kan nog aldrig bli för liten
    sigpic

Kommentera

Vator är skumfylld i hela skrovet. Blir det en spricka i skrovet ruttnar dom upp ganska fort. Är annars sjödugliga och planar bra. Men inte är det första tjing direkt. Är ju gamla båtmodeller. Började tillverkas tidigt 70-tal en bit fram mot 80-talet. Ligger just därför lågt i pris. Bättre i så fall att köpa den större modellen Vator 14.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
        Vator är skumfylld i hela skrovet. Blir det en spricka i skrovet ruttnar dom upp ganska fort. Är annars sjödugliga och planar bra. Men inte är det första tjing direkt. Är ju gamla båtmodeller. Började tillverkas tidigt 70-tal en bit fram mot 80-talet. Ligger just därför lågt i pris. Bättre i så fall att köpa den större modellen Vator 14.
        Jag avaktar antagligen då. Den verkar ju inte direkt lättsåld, har du något annat tips på båtar i den storleken eller något större?

Vill ha en båt som är lätt att traila går att köra med mindre motor och rymmer 3-4 personer.

Kommentera

Jag har en Vator 12R men utan styrpulpet, personligen tycker jag att den tar upp för mycket plats i en liten båt.

Jag är väldigt nöjd med min båt, eller nöjd för priset man får betala kanske jag skall säga. Jag gav 15,000:- för min men en 15 HK Suzuki från ca. 1992. Allt var i bra skick och funkar fortfarande bra.
          Det är skönt med en lite billigare båt som man inte behöver vara så rädd om hela tiden. Blir det nått hack i gelcoaten så slipar man till det lite och lägger på glasfiberspackel. Ser båten sunkig ut så är det ju mindre stöldrisk.

Vi har fiskat 3 st i min båt men det blir lite trångt, 2 st är perfekt. Riktigt stabil men lite låga fribord om det går en del vågor. Och sen är den väldigt slagig om det går vågor. Men det beror ju på skrovet, så är alla trimaraner/katamaraner.

Med 15 HK motorn så gör den över 25 knop när jag åker själv.

Jag köpte ett stort Tikitreiler EU-släp till den, flaket är 300x150 cm och det passar perfekt. Byggde en egen anordning fram och köpte en vinsch från Clas Ohlssons. Har brädor med plastbelag liggande i botten som båten glider på.
          Även lätt att lasta av om man vill ha släpet till något annat.

Jag har monterat 12 transportspöhållare, 4 trollinghållare, färgekolod med givare som sitter på ett gångjärn i aktern(fälls upp vid transport), djuprigg + lite annat. Skall sätta dit ett extra motorfäste för en elmotor också.

Ganska fullt med prylar men jag är nöjd för vad jag fick betala.
          Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

båtköp

fiskar du i havet ? glöm båten.
            fiskar du i skyddade vatten pruta en tusing eller två, motorn såg dock gammal ut,undra om det verkligen är en 80a? kolla nummret på typskylten kolla sedan på www.marinshopen.se under modellguide.
            en liten båt är ju lätt å sätta ner liteöverallt även om man är ensam.
            två går nog bra att fiska i den, tre om man metar.
            ska du köpa en lite större (4,3-4,5)kostar det nog de dubbla.
            tycker du inte om den sen, sälj den då, båtar går alltid att sälja när det är säsong, kanske med lite vinst till våren.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen
              Håller med elanen, satsa på 14 istället, skiljer inte sååå mycket i pris men en mycket mer sjöduglig båt om du får för dig att fiska i lite större pölar. Köpte en själv i våras o är överraskat nöjd! Stabil om du t.ex. står upp i båten o kastar.
              Senast ändrad av Snapsen; 2006-09-07, 21:58.

Kommentera

Tackar för alla svaren och letar nu istället efter en båt i vator 14 storleken

Kommentera

En verkligen prisvärd och bra båt som är 430 lång. Är Crescent 415, 430, 435, 426, 425. Är i princip samma skrov. Men att 426, och 435 har lång rigg. Skroven är i topp. Byggda av den berömde båtbyggaren Pelle Pettersson. Äger själv just nu 2 stycken. En 415 och en 416 med ruff. 416 är rätt ovanliga. Därför tog jag inte med den. Men är en kul båt om man hittar nån. Kolla bara att innerskrovet inte är mjukt nånstans eller att akterspegel är svag. Var dåligt med luftning av skroven. Fanns inga hål gjorda för det på tidiga modeller. Så kolla noga på det innan ni slår till. Man kan efteråt göra hål och lufta. Om båten från början är bra.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 441 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art