Kustbevakningen / fiskeguider - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kustbevakningen / fiskeguider

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shriffen av.....

Ursprungligen postat av Fishcraft
    Skatteverket är nog snart efter fiskeguiderna när som helst. När dom kollar upp bensinförbrukningen i förhållande till antalet körningar så kommer ekvationen att bli knasig. Antingen har gudien kört 100 distans per kundkörning eller så drar motorn 4 liter distansen. Ska bli kul att se när straffskatt och sköntaxeringen haglar.
    Mmmmm, det stora är förmånsvärdet. Och drivmedelsförmånen, som du sa.....kan man bruka den privat kommer förmånsvärdet krypande tillslut, och det kan tyvärr backas ganska långt tillbaks.

Kan ta mig själv som exempel, ringde skatteverket för att kolla upp evetuellt förmånsvärde för min searay, jag äger den privat men tänkte lägga in den i bolaget. De kunde inte ge besked, utan jag fick lämmna in en skriftlig förfrågan. sagt och gjort, och jag fick ett svar efter en månad, där man sa att man inte kunde ge mig något besked om förmånsvärdet eftersom det inte prövats på just den båten med de förutsättningarna. så jag skulle alltså enligt dem lägga in båten och vänta å se....kul.....

Jag sket i det och kör den privat, men det som strular till skiten är att de inte kan lämna exakta kostander när det inte är bilar å sån`t som är vanligt.

Så för den stackars guiden som vill göra rätt för sig och betala förmånsvärde på sina grejer får det väldigt svårt eftersom det bevisligen inte går att få nå`t som helt besked om vad det ska kosta.

Kollade detta extra noga med min sambo som jobbat på skatten i 16 år...skällde pånà å tyckte att de va inte klokt...men så funkar det tydligen med sånna saker....råkade kalla henne sheriffen av Nottingham. Fick nästan sova på soffan den kvällen om jag inte minns fel.

P.S jag är inte fiskeguide, jag är kund D.S
    Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Ursprungligen postat av Egge
      Det spelar ingen roll hur liten båten är, har du betalande gäster och driver någon form av yrkesverksamhet så ska du ha klass 8.
      Jag blev nyfiken på ditt uttalande om klass 8 och betalande gäster,om det stämmer är det många som ligger i farozonen och måste utbilda sig.Jag hörde av kb att det krävs klass 8 för kundtrafik men att dom har till uppgift av sjöfartsverket att bara kolla båtar över 6m och att det till nästa år kan bli båtar över 5m.Får dom till uppgift att kolla båtar över 5m blir det mycket jobb för kursledarna och lite guider på sjön.Jag undrar om någon vet vad som händer med dom guiderna som har åkt fast nu under hösten när dom har gått utbildningen och ska söka behörighet om det är som med vanligt körkort att om du åkt fast för olovligt att du måste vänta innan du kan få behörighet.

Kommentera

6 meters gränsen har med sjösäkerhetskrav på livbåt att göra. Skeppar 8:an är ett måste om du kör i yrkesmässig trafik, tar vita guidningar. Ska du köra utanför Simrishamn och ner till Bornholm måste du hade ytterligare behörighet. Kallas fartområde, inte att blanda ihop med höghastighetsbehörighet.
        Kör du svart spelar det ingen roll vilken utbildning du har.

Kommentera

Ursprungligen postat av Linålen
          6 meters gränsen har med sjösäkerhetskrav på livbåt att göra. Skeppar 8:an är ett måste om du kör i yrkesmässig trafik, tar vita guidningar. Ska du köra utanför Simrishamn och ner till Bornholm måste du hade ytterligare behörighet. Kallas fartområde, inte att blanda ihop med höghastighetsbehörighet.
          Kör du svart spelar det ingen roll vilken utbildning du har.
          Jag tycker det ska bli intressant hur många som har utbildat sig för att köra simrishamn till säsongen som kommer.Kb i simrishamn är på tårna för att kolla behörighet för guiderna när det drar igång.Jag hoppas det blir bättre ordning i branschen när en del utbildar sig,dom kanske inser att dom har nytta av det i längden.

Kommentera

Ursprungligen postat av mikwed
            Jag tycker det ska bli intressant hur många som har utbildat sig för att köra simrishamn till säsongen som kommer.Kb i simrishamn är på tårna för att kolla behörighet för guiderna när det drar igång.Jag hoppas det blir bättre ordning i branschen när en del utbildar sig,dom kanske inser att dom har nytta av det i längden.
            Om det blir för invecklat att driva guideföretag kommer avarterna att tillta.
            Svartkörning, dålig säkerhet, strandsatta kunder, guider som inte dyker upp vid avtalade tider m.m.
            Hoppas verkligen KBV´s aktiviteter gynnar de som visar ansvar. Stor skillnad att skriva in sig på Chalmers och att ha ett papper på att man genomgått kursen med godkänt.

Kommentera

Får man ut informationen till kunderna så att de kan ställa krav på säkerheten så borde det gynna de seriösa aktörerna.

Kommentera

Blir nog riktigt svårt att få ihop till rätt behörighet på bara en vinter. I varje fall när det gäller trolling fiske mer än 1 distans utanför bas linjen måste man nämligen ha Fartygbefäl VI den får man genom att först läsa en termin heltid på högskola Fartygbefäl VII examen och sedan praktisera på en båt i handels flottan i ca 6,5 år så att man kan plocka ut VI. Totalt blir det 7 år för att kunna fiska lite lax utanför Simrishamn.

Dock är det lite enklare om man vill guida <12 personer innanför baslinjen då behöver man !enbart Fartygbefäl VIII examen samt maskinbefäl VIII examen samt om båten går fortare än 35 knop högfartsutbildning. Sen behöver båten dessutom vara rikligt utrustad enligt SJÖFS 1996:6 dvs med livflotte med separat uppsamlings plats på båten för passagerare där varje passagerare skall ha en yta om minst 0.35m2 plan yta. För fiske till havs skall man dessutom ha reserv kapacitet för livflottar om en skulle blåsa bort. så det blir lite pengar sammantaget då en godkänd livflotte för 4 personer börjar runt 22000:- i pris

Hur som helst kan man hoppas att de gör om reglerna för idagsläget är det bara att glömma guidning för trolling fiske efter lax/öring om man inte är en gammal sjökapten som tröttnat på de sju haven.

Kommentera

Finns det ingen oppinion mot det här regelverket?

Angående ditt inlägg flash: Regelverket som det ser ut i dag motsvarar som om det skulle krävas flyg och långtradar utbildning samtidigt, för att få börja köra taxi. Tror inte det skulle finnas speciellt många "vita" taxi om regelverkat hadda varit så.

Finns det ingen som hällst oppinion mot det här vansinniga regelverket? Myndigheterna måste fås att ändra på det här och införa någon form av "bransch-anpassad" utbildning, som är anpassad båtar som inte är fartyg (< 15 m tror jag det är). En utbildning som lägger stor vikt vid säkerhet, navigering sjöräddning och taxitrafik för småbåtar inkl. guidning.

Skulle kansje vara effektivt om alla båtägare/organistioner/företag organiserade sig för att pressa/lobba fram en regeländring kansje också i sammarbete med båt- och motorbranschen (lobbyist anställa någon) ?

Mvh Flodström
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Finns en intresseorganisation för sportfiskeföretag som försöker driva denna fråga. Det föreslagna utbildningspaketet bromsades upp i första instans av vissa aktörer.

Kommentera

Linålen,

Vet du vilken organisation det är, namn/adress etc ?

mvh Flodström
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 443 visningar