Hjälp - Garvning av Fiskskinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp - Garvning av Fiskskinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp - Garvning av Fiskskinn

Jag har länge haft ideer om att garva fram lite skinn från fräna fiskar. Antingen kan man bara ha dem liggande / hängande som prydnad eller så kan man göra något användbart föremål av dem. Visst vore det fränt med en ficktjuvssäker portmonä gjord av haj-skinn!

Nåväl, hur gör man då för att garva fram skinnet? - fråga inte mig , jag har aldrig gjort nåt liknande.
    Men efter mycket surfande på nätet har jag i alla fall hittat hur man på många olika sätt kan garva olika djurskinn och hudar till läder. Det finns många olika metoder - här finns en del av dem beskrivna. http://susning.nu/Garvning
    Jag tror att Fettgarvning, Vegetabilisk garvning eller möjligen Glacegarvning är det som passar bäst för fisk.

Jag vet att alla här är bra på att garva… men finns det någon här som har varit med om garvning? nån som vet vilken metod som används till fiskskinn?

MVH / Fisho

Ps: tänk att ha sina rullar i påsar gjorda av samma fisk som rullen fiskat upp. Abborre-påsen, gädd-påsen, Hö-påsen, ett spö-fordral av en Havsål och sjömanssäck av en Hälleflundra …

Re: Hjälp - Garvning av Fiskskinn

Originally posted by Fisho
    Ps: tänk att ha sina rullar i påsar gjorda av samma fisk som rullen fiskat upp. Abborre-påsen, gädd-påsen, Hö-påsen, ett spö-fordral av en Havsål och sjömanssäck av en Hälleflundra …
    Vore helt klart läckert att ha något av ovanstående prylar, så det är väl bara att försöka.

Kan inte gå mer än fel.
    sigpic

Kommentera

Re: Hjälp - Garvning av Fiskskinn

Originally posted by Fisho
      Jag har länge haft ideer om att garva fram lite skinn från fräna fiskar. Antingen kan man bara ha dem liggande / hängande som prydnad eller så kan man göra något användbart föremål av dem. Visst vore det fränt med en ficktjuvssäker portmonä gjord av haj-skinn!

Nåväl, hur gör man då för att garva fram skinnet? - fråga inte mig , jag har aldrig gjort nåt liknande.
      Men efter mycket surfande på nätet har jag i alla fall hittat hur man på många olika sätt kan garva olika djurskinn och hudar till läder. Det finns många olika metoder - här finns en del av dem beskrivna. http://susning.nu/Garvning
      Jag tror att Fettgarvning, Vegetabilisk garvning eller möjligen Glacegarvning är det som passar bäst för fisk.

Jag vet att alla här är bra på att garva… men finns det någon här som har varit med om garvning? nån som vet vilken metod som används till fiskskinn?

MVH / Fisho

Fan va ballt, om man fiskar vithaj så kan det ju bli en husvagn av skinnet

Kommentera

Jag tycker det låter lite som en konstig ide

Kommentera

Om du vill ha hjälp med att lära dig metoden att garva fiskskinn så finns det lite olika metoder, min hustru håller på med detta och jag ska be henne att göra en förteckning över literatur som finns tillgänglig på biblioteket och lite av hennes kunskap.

//rolf

Det finns en bok på bibblan som heter Fiskskinn av just Lotta Rahme avhandlar garvning och sömmnad. Kan rekomenderas.
          Senast ändrad av Harmageddon; 2009-08-02, 09:19. Anledning: Ytterligare info

Kommentera

Uringarvning, är en metod för fiskskin. http://www.lottasgarveri.se/

"...tunna fiskskinn garvades med urin från en pojkbaby som fortfarande ammas av sin mor, medan tjocka fiskskinn skulle garvas med urin från en pojke i målbrottet."

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
            http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
            http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 460 visningar