Dock på olika beten. Och jag skulle aldrig bonka och eller äta upp en gammal bekant. /H Lecter
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gäddfiske och lufttryck?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av ElkaFör att vara värst och spinna på denna historia lite mer.. "min gurka" har jag tagit som mest tre gånger på mindre än 90minuter.. Vad säger Ni nu?
Studera gäddans fläckar, gamla skavanker/skador etc. Då behövs inte piercing.Men det visste du säker redan.
Nej, att bonka sin bekant känns helfel. Snarare så att man ville stanna kvar och skydda den lille krabaten mot gäddsaxar och rovfåglar. Ok, kanske inte så, men man blev lite fäst vid den.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CalleXJag blev osäker när jag läsdte din post så jag kollade lite på nätet och det verkar som jag hade fel... Ska kolla lite nogrannare men det verkar som att du hade rätt iaf!
Vet vi hur det ligger till?Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Vi människor får ju lätt huvudvärk och mer värk i redan onda lemmar av lågtryck. Så varför skulle inte fiskar känna av ett lågtryck
Att leva i vatten där det redan finns ett vattentryck gör väl saken inte lättare.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av KimbowGäddan har en simblåsa som har en gång till matstrupen, den sköter sin avvägning genom att gå till ytan och svälja luft.
Abborren sköter sin simblåsa genom "gasfyllnad" fysiologiskt typ, den anpassar därför hellre djupet genom att stiga och sjunka i vattenmassorna istället för att behöva lägga all energi på att förändra gastycket i simblåsan snabbt.
Vad detta gör är jag inte helt säker på.
Men det är en skillnad i alla fall.sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananJag tror inte Abborre lider några större problem. Jag menar hur ofta kan man inte med en balansare eller pirk flytta abborren 10m i vattnet? Sedan den fisken som jagar pelagiskt flyttar sig ju ofta med stimmen under jakten, högt som lågt i vattenmassorna. Läste en teori i FF för några år sedan då dom försökte såga "myten" om lufttrycket och abborrens simblåsa.Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
&
Fiskesnacks AbborrFemma 2020
Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."
-Okänd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananJag tror inte Abborre lider några större problem. Jag menar hur ofta kan man inte med en balansare eller pirk flytta abborren 10m i vattnet? Sedan den fisken som jagar pelagiskt flyttar sig ju ofta med stimmen under jakten, högt som lågt i vattenmassorna. Läste en teori i FF för några år sedan då dom försökte såga "myten" om lufttrycket och abborrens simblåsa.
Kommentera
-
Gmail är visst lite buggigt, när jag gick igenom gamla mail så upptäckte jag att jag hade fått svar på en fråga angående gäddor och lufttryck. Frågan besvarades av en fil dr vid Naturhistoriska riksmuseet.
Någon totalstudie av alla faktorer som påverkar fiskars huggvillighet hade tydligen inte gjorts. Att rangordna dessa faktorer skulle, inte helt oväntat, kräva en mycket stor insats och man skulle inte heller kunna generalisera data till olika fiskarter. -Antagligen har forskarna inom detta område bättre saker för sig?
Det finns dock studier som tittat på hur gäddan väljer bytesfisk i kontrollerade miljöer. Endast ett fåtal faktorer hade studerats och lufttrycket var inte en av dessa.
Avslutningsvis, lite off-topic för den här tråden, refererar han till en finsk studie ("Upstream migration activity of cyprinids and percids in a channel, monitored by a horizontal split-beam echosounder") som visade att temperaturen påverkade vandringslusten hos abborre och cyprinider men att lufttryckets förändringar inte påverkade alls.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 433 visningar
0 gillar