Lina till jerkbait..? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina till jerkbait..?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tror mest att "nylonlina i botten"-tricket används eftersom flätlina mest såldes på mindre spolar. Klart att man inte behöver nylon i botten. Hur ofta kastar man så man hela linan är ute till spolen? Nylon används mest för att bygga upp lina.
    There can only be jerkbait!

Kommentera

Ursprungligen postat av damndawg
      Tror mest att "nylonlina i botten"-tricket används eftersom flätlina mest såldes på mindre spolar. Klart att man inte behöver nylon i botten. Hur ofta kastar man så man hela linan är ute till spolen? Nylon används mest för att bygga upp lina.
      Sluta med svammlet om att nylon inte behövs nu, rätt vad det är så lurar ni någon att inte sätta på det.

Meningen med nylon är att det "nyper" bättre om spolen än vad en hal flätad lina gör. Det spelar ingen roll om man har 5 meter, 50 meter eller 100 meter lina ute. Vid hård belastning av t.ex. en stor fisk så kan hela "linpaketet" börja slira på spolen om man inte har nylon i botten.

Så, alltså gör enligt någon av följande förslag så är ni home safe.

10 meter nylon i botten
      Limma fast bottenvarvet med en liten klick superlim i botten
      Silvertejp i botten funkar nog också bra.

Alla gör enligt detta så det finns ingen anledning att låta bli, annars finns det risk att man får problem. Alltså bara en risk, inte säkert att det blir så.

Större multirullar har oftast en liten pigg i botten på spolen som man kan integrera i knuten så att linan inte kan slira på spolen.
      Senast ändrad av Da_Moose; 2006-11-07, 16:04.
      Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av damndawg

inte för att vara den som är den.... men det är ju inte det som det handlar om överhuvudtaget.

om du sätter väldigt hård press på linan oavsett hur mycket du har ute eller inte, så kan hela linpaketet snurra runt spolen, dvs.. bromsen på rullen blir verkningslös. Därför grundar man med nylon som skapar en helt annan friktion emot spolen än vad flätlinan gör, därför kan den inte snurra runt.

Hur mycket du skall grunda med är väl en annan femma, där kommer ju det med vad linan kostar osv in, egentligen behöver du ju inte grunda mer än ett lager spolen runt för att det skall fylkla sin funktion. Men vill man spara pengar så kan man väl grunda hur mycket man vill i princip, men då finns ju alltid risken att man vid något tillfälle kommer ha skarvknuten ute vid fiske, det försöker jag själv i möjligaste mån att undvika.

Kommentera

Ursprungligen postat av Everflow
          inte för att vara den som är den.... men det är ju inte det som det handlar om överhuvudtaget.

om du sätter väldigt hård press på linan oavsett hur mycket du har ute eller inte, så kan hela linpaketet snurra runt spolen, dvs.. bromsen på rullen blir verkningslös. Därför grundar man med nylon som skapar en helt annan friktion emot spolen än vad flätlinan gör, därför kan den inte snurra runt.

Hur mycket du skall grunda med är väl en annan femma, där kommer ju det med vad linan kostar osv in, egentligen behöver du ju inte grunda mer än ett lager spolen runt för att det skall fylkla sin funktion. Men vill man spara pengar så kan man väl grunda hur mycket man vill i princip, men då finns ju alltid risken att man vid något tillfälle kommer ha skarvknuten ute vid fiske, det försöker jag själv i möjligaste mån att undvika.
          Håller med, SLUTA swammla och förvirra killarna om ni inte vet vad ni snackar om. Kör aldrig flätat direkt på spolen och därmed basta!
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
            Håller med, SLUTA swammla och förvirra killarna om ni inte vet vad ni snackar om. Kör aldrig flätat direkt på spolen och därmed basta!

skall vi basta???..... wohoo... jag drar med lite kalla!

Kommentera

skall vi basta???..... wohoo... jag drar med lite kalla!
              Ja, står du för bastun är jag inte sen...

Har förresten en bastu varje lördag i anslutning till lite Norra Vätternfiske, låter kanske lite lockande ?
              sigpic

Kommentera

Ja, står du för bastun är jag inte sen...

Har förresten en bastu varje lördag i anslutning till lite Norra Vätternfiske, låter kanske lite lockande ?

låter som en mycket trevlig plan inför våren!... men då blir du ju tvungen att fiska gädda flode!... och agna med dina specimentrofeér

Kommentera

låter som en mycket trevlig plan inför våren!... men då blir du ju tvungen att fiska gädda flode!... och agna med dina specimentrofeér
                  Enda jag gjort under hösten Badat bastu och fiskat pikees asså.
                  sigpic

Kommentera

Enda jag gjort under hösten Badat bastu och fiskat pikees asså.

samma för mig, med undantaget att jag inte bastat!... hade gärna gjort det dock!.

hur är vätternfisket på hösten egentligen??.. får ni några bra fiskar?

Kommentera

samma för mig, med undantaget att jag inte bastat!... hade gärna gjort det dock!.

hur är vätternfisket på hösten egentligen??.. får ni några bra fiskar?

Det är enligt de jag snackat med svårt och trögt fiske. Men nu precis innan isen skall det tydligen komma ngn form av "topp".

Resultatet är inget vi pratar högt om, men har bara varit där 2gånger än.

Tänkte försöka testa lite lax till helgen ist, kanske hakar på ngn fin gädda då
                      sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 126 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen