Fenklippt öring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fenklippt öring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Zonker
    De började med fenklippning för 2 år sedan. Potentiell tillväxt på en öring i havet är 1-2 kg per år. Finns exemplarer som har på 2 år i havet vuxit till 9 kg. Tänk dig få en sådan ätmaskin på kroken!
    Fantastiskt! Efter den fisken kan man lägga ner fisket. Det blir inte bättre än så .

Jag tycker mig i vårt fiske se rätt tydliga "generationer".
    -Vi får en del öringar som väger 4-5hg (vår definition är små öringar). Dessa är med all sannorlikhet de som sattes ut i år.

-Sen har vi nästa grupp som är runt kilot, och oftast under måttet (de kallar vi juniorer). Dessa tror vi vara de som sattes ut förra året.

- Sen har vi de riktiga öringarna som är på 1,5 och uppåt, som vi anser vara vuxna.

Ditt inlägg grusar vår teori en aning. Men även om det finns en potentiell tillväxt så kan det vara så att den normala tillväxten är som den jag beskriver...

Kommentera

Ursprungligen postat av janke
      Hur var den klippt??
      Får själv en del fenklippt fisk,och en del som kommer från Dalälven.
      Där klipper dem på tre olika sätt,beroende på vilken stam fisken härstammar ifrån!
      Vänster bukfena,eller höger,eller båda,Lite osäker,men har för mig att höger är Dalälvsöring,och båda är weichelöring..Den tredje vågar jag inte ge mig på!!
      Kanske någon annan som vet??
      Den var bara klippt i fettfenan är jag rätt säker på. Men som inbiten stockholms fiskare är jag inte så van att titta på hur öringar är klippta...

Kommentera

Från fiske.nu:2006-11-28 (239552)
        Vänster bukfena klippt = odlad Dalälvsöring. Höger bukfen = odlad Dalälvsöring med "klippta" föräldrar. Båda bukfenorna klippta = Weichelöring. Och som sagt all (svensk)odlad lax och öring skall vara fettfeneklippt sedan två år. Sedan håller säkert polacker, finnar, ålänningar, letter, ester, littaer och ja vet vad på med sina "fiskevårdande" inslag och åtgärder. Tänker då inte just nu på det sk torskfisket.
        - PeeBee -, (8.126) 20:53:54

Kommentera

Ursprungligen postat av SMaster
          Fantastiskt! Efter den fisken kan man lägga ner fisket. Det blir inte bättre än så .

Jag tycker mig i vårt fiske se rätt tydliga "generationer".
          -Vi får en del öringar som väger 4-5hg (vår definition är små öringar). Dessa är med all sannorlikhet de som sattes ut i år.

-Sen har vi nästa grupp som är runt kilot, och oftast under måttet (de kallar vi juniorer). Dessa tror vi vara de som sattes ut förra året.

- Sen har vi de riktiga öringarna som är på 1,5 och uppåt, som vi anser vara vuxna.

Ditt inlägg grusar vår teori en aning. Men även om det finns en potentiell tillväxt så kan det vara så att den normala tillväxten är som den jag beskriver...
          Nedanstående seminariedokument finns det lite fakta kring havsöringens tillväxt i havet:

Om fettfeneklippning av lax och havsöring, om syfte och kommande regleringar av fiske:

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi
            Från fiske.nu:2006-11-28 (239552)
            Vänster bukfena klippt = odlad Dalälvsöring. Höger bukfen = odlad Dalälvsöring med "klippta" föräldrar. Båda bukfenorna klippta = Weichelöring. Och som sagt all (svensk)odlad lax och öring skall vara fettfeneklippt sedan två år. Sedan håller säkert polacker, finnar, ålänningar, letter, ester, littaer och ja vet vad på med sina "fiskevårdande" inslag och åtgärder. Tänker då inte just nu på det sk torskfisket.
            - PeeBee -, (8.126) 20:53:54
            Kanon,Bra att någon vet,Men var ju inte helt ute å segla iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 122 visningar
            0 gillar