är alla nya på forumet eller? finns ju hur många trådar som helst som handlar om just dubbelmoralen med C&R....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
djurvänner
Collapse
X
-
Hur är det...
Ge mig lite fakta...sen kan jag avgöra vad som är rätt eller fel.. Personliga reflektioner i alla ära men ge mig vetenskapliga refernser med empiriska bevis eller MRI-scans som visar att fisken får svåra smärtor av käkskador...
Rent moraliskt och automatiskt känns C&R som det rätta men har någon för eller motbevis?Det ordnar sig!
Kommentera
-
tycker hela resonemanget är konstigt egentligen.
för att bedriva ett fiske överhuvudtaget använder man krok... och ja, det är klart att det skadar fisken. Men man kan ju inte använda krokskador som ett argument för att sakda fiske ytterligare genom dålig C&R?. Bara för att man redan skadat den kan man lika gärna skita i att ta hänsyn till den i fortsättningen.
-varför dödade du honom??
- nej jag hade ju redan slagit honom på käften och skadat honom.. så det var ju redan försent...
kanske inte världens bästa liknelse.. men det känns lite som det resonemanget.
förstår inte varför folk inte bara kan ta till sig lite kritik.. det har aldrig handlat om att hacka på folk... snarare att hjälpa dem få sina fångade fiskar att bli fångbara igen genom högre överlevnadsprocent.
jag är noga med mina fiskar jag släpper tillbaka för att jag vill att de skall överleva och kunna fångas igen... inte för att jag tycker synd om dem.. hade jag gjort det hade jag inte fiskat överhuvudtaget.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Everflowtycker hela resonemanget är konstigt egentligen.
för att bedriva ett fiske överhuvudtaget använder man krok... och ja, det är klart att det skadar fisken. Men man kan ju inte använda krokskador som ett argument för att sakda fiske ytterligare genom dålig C&R?. Bara för att man redan skadat den kan man lika gärna skita i att ta hänsyn till den i fortsättningen.
-varför dödade du honom??
- nej jag hade ju redan slagit honom på käften och skadat honom.. så det var ju redan försent...
kanske inte världens bästa liknelse.. men det känns lite som det resonemanget.
förstår inte varför folk inte bara kan ta till sig lite kritik.. det har aldrig handlat om att hacka på folk... snarare att hjälpa dem få sina fångade fiskar att bli fångbara igen genom högre överlevnadsprocent.
jag är noga med mina fiskar jag släpper tillbaka för att jag vill att de skall överleva och kunna fångas igen... inte för att jag tycker synd om dem.. hade jag gjort det hade jag inte fiskat överhuvudtaget.
Tycker det var ett riktigt bra exempel
Håller med er andra, respekt.
sigpic
Kommentera
-
jag är noga med mina fiskar jag släpper tillbaka för att jag vill att de skall överleva och kunna fångas igen... inte för att jag tycker synd om dem.. hade jag gjort det hade jag inte fiskat överhuvudtaget
äntligen ngn som fattar vad det handlar om ![FONT="Fixedsys"][/FONT]
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 138 visningar