Fiska makrill som nybörjare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska makrill som nybörjare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska makrill som nybörjare

    [FONT=Times New Roman]Hej[/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Jag är ny här på forumet. Jag tänkte testa o fiska makrill med ungarna i maj eller kanske tidigare. Jag har tre st kastspön av varierande ålder. Funkar det att ha räkor som bete? Eller vad funkar som bete?

    Vi bor i Göteborg o tänkte ta färjan ut till Öckerö/Hönö (finns det några bra platser där man kan fiska från land på Hönö/öckerö?)
    [/FONT]

    [FONT=Times New Roman]En gång var jag med en kille som kastade ut ”mat” till fiskar för att locka till sig dom, funkar detta? (och vad är det isf man ska locka dit dom med) [/FONT]

    [FONT=Times New Roman]Som sagt, jag är helt novis på detta men någongång skall ju vara första gången, jag tycker fiske ser grymt avkopplande ut. [/FONT]

  • #2
    jag kan tillägga att det är haspelspön och inga flugspön

    Kommentera


    • #3
      Hej.
      Räka är knappast första valet . Om du skall fiska med agn så är flötmete med sill nr 1 - enklare är att fiska med drag 20-30g beroende på djup och köpa en färdig sillahäckla . Men ta gärna bort några krokar för skulle du få full pott kan det va svårt o få iland hela paketet - dessutom behöver man inte va så girig. Max 2-3 upphängare anser jag. Vet att en del tar sig ut till Vinga , men kolla i någon sportfiskebutik i GBG så får du klara besked.
      Spöt behöver ha lite ryggrad - makrill är en fisk med oerhörd power.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Är makrillen inne så tidigt som maj?

        Kommentera


        • #5
          Senaste åren har de första makrillarna dykt upp i slutet av maj vilket är tidigt , början av juni var tidigare det som gällde. Klimat eller andra faktorer svårt o veta men med undantag av förra året så har det varit ovanligt gott om makrill de senaste åren i Halmstad trakten.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            2018 fick jag makrill i Laholmsbukten 23:e maj första gången. Om man antar att den tar sig in utifrån Nordsjön så borde de ju ha funnits uppe i Göteborgstrakten ännu något tidigare, så det är absolut ingen omöjligt att det finns fisk i maj.

            Kommentera


            • #7
              Oftast så behöver de ha blåst mot land i några dagar, för att få ett bra fiske från land och då kan man få dom på dom mesta ställena efter kusten, annars är nog morgon och kvällsfiske som gäller.
              Maj kan va bra tidigt dock för makrillen men näbbgädda kan va bra i maj. Bara att slänga på ett silvrigt Tobydrag eller liknande brukar leverera.

              Kommentera


              • #8
                hej tackar för svar. Ja då kanske vi väntar tills början av juni för vara säkra. Fiske ser väldigt trevligt ut, så jag vill gärna få in ungarna (och mig själv ) på det.
                Eftersom jag är nybörjare- flötbete är när man har en kork som flyter men vad är sill nr 1? (jag googlade på det men fick bara bilder på krokar)

                Kommentera


                • #9
                  funkar en sådan här: https://www.fiske.se/metset-makrill-...SABEgKFZfD_BwE

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av tommygunxs Visa inlägg
                    men vad är sill nr 1? (jag googlade på det men fick bara bilder på krokar)
                    Han menar naturligtvis att sill ÄR bete nr1= bästa betet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 327 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 317 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X