Fritidsfiskarexamen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fritidsfiskarexamen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Samtidigt verkar vissa bilförare totalt sakna lärdomen dom hade när dom tog sitt körkort...

    Detsamma gäller för "jägare" som avlagt jägarexamen... etiken blir som bortblåst i stridens hetta.

    Jag betvivlar inte att exempelvis gäddans slemskikt tar skada av ovarsam hantering men nog verkar gäddorna klara ganska skapliga lekskador med storma köttiga sår över hela kroppen utan större problem

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      För att få äga jaktvapen och jaga med dom på egen hand i Sverige krävs avlagd jägarexamen.

      Borde en organisation som exempelvis Sportfiskarna ta fram underlag för en frivillig examen där man på pappret kan bevisa att man behärskar sjövett, miljötänk, viltvård, etik och så vidare rörande fritids/sportfiske?

      Om en sådan examen fanns, skulle Du avlägga prov för att kunna visa att du har den "rätta" teoretiska kunskapen?


      Hej Maistro Xerup;

      Något att förkovra dig och dina framtida lärjungar i hittar du kanske här..https://www.vlt.se/logga-in/sportfis...l-lara-mig-mer ....

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-09-07, 18:34.

      Kommentera


      • #13
        Idén som sådan är väl egentligen inte dum. Men jag tror att det är svårt att göra verklighet av den. Att jägare hanteras med ett striktare reglemente beror ju så klart på att de får hantera och äga skjutvapen. Något som polisen/samhället gärna vill ha koll på. Det är aldrig en nackdel med mer kunskap och utbildning, men jag tror inte att speciellt många skulle avlägga en sådan examen tyvärr.

        Kommentera


        • #14
          Det skulle vara otroligt svårt att ta fram vilka kriterier som ska anses ”godkända”. Det togs tidigare i tråden upp att man ska hantera fisk med blöta händer för att inte skada slemskiktet och att detta då skulle ingå i utbildningen till denna examen, och det är väl inte fel, men kolla youtube om hur man hanterar laxfiskar för avel där man torkar fiskarna torra med handduk innan de kläms och återutsätts. Vidare, vad skulle mer ingå, att man kan kasta med en multirulle eller fälla ut en håv? Det skulle bli lätt absurt om någon myndighet skapades där det anses att man besitter facit för hur man ska bedriva sportfiske.

          Kommentera


          • #15
            Läste du första inlägget i tråden? =)

            Kommentera


            • #16
              Ja? Oavsett om det är frivilligt eller inte, vem ska lära mig t.ex etik och vad innebär det, enligt vem och vilka kriterier?

              En examen som är frivillig, enligt godtyckliga kriterier och helt saknar uppföljningsmöjligheter blir meningslös.

              Kommentera


              • #17
                Lämpligen vore det väl bra om t.ex. en organisation som Sportfiskarna tog fram en sådan examen/utbildning. Det skulle stärka deras ställning som intresseorganisation om de kunde uppvisa att deras medlemmar var utbildade för att utföra sin hobby så bra som möjligt.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                • Newborn
                  Svar till Värde?
                  av Newborn
                  Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                  2024-01-13, 20:31
                • Knox88
                  Värde på spön ?
                  av Knox88
                  Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                  2023-08-13, 11:49
                • Backslag
                  Svar till Cisco Kid, mindre
                  av Backslag
                  Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                  2023-09-03, 20:16

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                15 svar
                4 566 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                63 svar
                13 334 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                16 svar
                1 454 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                19 svar
                5 318 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                20 svar
                25 557 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Henke E
                av Henke E
                 
                Arbetar...
                X