Gäddan och färgen på betet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddan och färgen på betet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Med tanke på det generella trollingförbudet samt att gösen i stort sett är borta blir det i vart fall en utmaning.
    Är det verkligen så illa? Trosa var ju en känd plats för fin gös i skärgården har man läst i gamla FJ o Sportfiskarna på 70- & -80-talet. Bråviken var en annan känd plats för stor gös.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


    /Stefan

    Kommentera


    • #32
      Så illa är det.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Så illa är det.
        Vad synd då!
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #34
          Intressant tråd. Några egna reflexioner jag gjort när jag läst genom.

          1. Aldrig fått gädda på drag med blå färginslag.
          2. Aldrig fått gädda på Rapala.
          3. Fått mest gädda på röd-vitt.
          4. Mina favoritfärger till gädda är röd-vitt, abborrfärg, geting, silver, koppar, svart.

          F.

          Kommentera


          • #35
            Jag har fått i särklass mest gädda på färgen papegoja. I både sjö och skärgård.
            Jag tror stenhårt på den och fiskar den därför oftare och säkert bättre än andra färger och vips så är det den bästa färgen, för mig ....

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
              Intressant tråd. Några egna reflexioner jag gjort när jag läst genom.

              1. Aldrig fått gädda på drag med blå färginslag.
              2. Aldrig fått gädda på Rapala.
              3. Fått mest gädda på röd-vitt.
              4. Mina favoritfärger till gädda är röd-vitt, abborrfärg, geting, silver, koppar, svart.

              F.
              Det finns alltid någon som ska skilja sig från mängden/expertisen!
              Click image for larger version

Name:	ladda ned.jpg
Views:	271
Size:	10,2 KB
ID:	2529310 Click image for larger version

Name:	Happy smiley.jpg
Views:	259
Size:	10,4 KB
ID:	2529311
              Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


              /Stefan

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                Det finns alltid någon som ska skilja sig från mängden/expertisen!
                Click image for larger version

Name:	ladda ned.jpg
Views:	271
Size:	10,2 KB
ID:	2529310 Click image for larger version

Name:	Happy smiley.jpg
Views:	259
Size:	10,4 KB
ID:	2529311
                Ha-ha!

                Det är bara ett konstaterande om hur det varit för mig. Att jag inte lyckas med vissa färger och beten är ju inget hinder för andra att lyckas med dem. Men likväl är det som i min signatur: nappar det så nappar det; nappar det inte, så nappar det inte. Och jag vet inte hur många kast jag gjort och hur många mil jag rott med beten som handlare och experter sagt skulle vara så bra...

                P.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
                  Intressant tråd. Några egna reflexioner jag gjort när jag läst genom.

                  1. Aldrig fått gädda på drag med blå färginslag.
                  2. Aldrig fått gädda på Rapala.
                  3. Fått mest gädda på röd-vitt.
                  4. Mina favoritfärger till gädda är röd-vitt, abborrfärg, geting, silver, koppar, svart.

                  F.
                  Hej Capsizer 2;

                  1. På våren när det fortfarande finns strömming i fjärdarna utanför Gäddans lekvikar brukar wobbler i färgen blå/silver vara en riktig Gäddmagnet..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_24.htm ...

                  2. Den största Gädda jag fångat på en Rapala wobbler vägde 17,5 kilo och den fångade jag i Revi, Hornavan den 26/7 1962 på en 12 grams Rapala i guld med svart rygg...
                  Samma dag fångade jag 24 st Gäddor mellan 17,5 kilo och 2,6 kilo på samma Rapala och wobblern Päijänne 12 gram i silver...

                  3. RH (Red Head), dvs vita wobbler med rött huvud är riktigt bra Göswobbler vid trolling. Ibland händer det att någon Gädda hugger på en Cisco Kid eller Swim Whizz "Rödluva" i grumliga vatten...

                  4. Mina egna favoritfärger vid Gäddfiske är Tiger Stripe på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_08.htm .. och Yellow Perch på bilden här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm...

                  Vill du fånga riktigt Stora Gäddor, "Saida-Gäddor" i framtiden bör du satsa flera timmar och dagar på att kasta med skeddrag och wobbler i färgerna Tiger Stripe och Yellow Perch...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm

                  Ps. Hur stora Gäddor har du fångat på dessa tre av dina ovan nämnda favoritfärger RH Red Head röd-vitt, YP Yellow Perch abborrfärg och Tiger Stripe Geting ??? Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-09, 09:18.

                  Kommentera


                  • #39
                    I den sjö jag brukar fiska i, Gisslaren, är vattnet humusfärgat och grumligt. Löjorna är fåtaliga medan mört och björkna i storlekar upp till ett par hekton dominerar. Sarv, braxen och sutare finns väl än men möter svår konkurrens från mörten och björknan och de arterna når sällan kilovikt. Abborre över 3hg räknas som stor men det finns borrar upp över kilot. Gäddorna når vikter över 10kg men dessa madammer är ytterst få. Normalstorlek 1-3kg Gös har funnits, lake och kräftor har minskat betydligt de senaste 4 decennierna.
                    Sjön har ett snittdjup på ca 2 m med ett par djupgropar på ner mot 5m. Bottnen består huvudsakligen av dy och ruttnande lager av organiskt material. Den är i princip död strax under översta lagret av ruttnande svävalger. Översta bottenlagret är syrefattigt och insektslivet klent.
                    Enstaka grund sticker upp över dyn och de är produktiva för abborre och mindre gädda. Tar man bort de stora abborrarna på grunden ersätts de inte över sommaren och tusenbröderna får härja fritt.
                    De större gäddorna står i skuggorna från täta mattor av näckrosblad och gäddnate där sådana finns eller intill strandregionens tjocka bälten av säv. Vanligen står de så att solljuset lyser upp området framför dem. Med ryggen mot solen bländas de inte men blanka skeddrag provocerar dem till hugg.
                    Jag är av den uppfattningen att i sjöar med liknande förhållanden som de vilka råder i Gisslaren, skall betena väcka uppmärksamhet! Glitter, skrikiga färger, gärna självlysande och fluoriserande så de betena gör reklam för sig! Spinnare och wobbler med skrammel är också bra. Löjlika beten och snälla naturliga färger fungerar inte så bra medan trindare skramlande wobblers går rätt bra men bäst till gäddor är UTÖ, Atom, UTÖ Vass i silver/guld eller en Mörrum-spinnare med spectratejp på skeden.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                      I
                      Hej Börje;

                      Ditt UTÖ-drag i färgerna BGL, XRS och YP är i det närmaste oslagbart vid Gäddfiske i inte alltför djupa skärgårdsvatten...https://www.google.se/search?biw=930...=1575820563489 ...

                      I skärgården söder om Trosa fungerade UTÖ-dragen i redan nämnda favoritfärger otroligt bra vid vårt Gäddfiske många år innan vi insåg att vi fångade betydligt större Gäddor på wobbler...

                      Wobblerna hade förutom ökad huggfrekvens även fördelen med att Gäddorna inte avslöjade och spottade ut wobblerna lika snabbt som de ofta gjorde med hårda, platta skeddrag. För Gäddorna verkade wobblerna vara något mera äkta att bita i....

                      Old Firehand
                      Leif Engström


                      http://www.trumman.com/fisketips.htm
                      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-08, 19:58.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 624 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X