Smärtgränsen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Smärtgränsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av lakefryken Visa inlägg
    Inte heller jag förstår "magin" med handbyggt, varför ha nåt mycket dyrare i linänden än nödvändigt?
    Alla beten har inte någon magi men det finns roliga beten som inte har eller haft någon motsvarighet i det massproducerade ofta gällde det när man ville ha lite större beten var inte så vanligt utom om man fick tag i Musky beten.

    Hänger nog mest på det eller som JR kanske är en sjukdom.

    Samma gäller spön varför utöva sin hobby men ”tråkiga” prylar bär det finns rolig utrustning man kan skaffa som passar en fiskesätt vilket gör upplevelsen lite bättre?

    Finns det något jag ångrar är det att jag inte köpta några cranks från Supernatural big baits bara för de var ”lite dyra” när de fanns på sporting fan vad feta dem var : (

    /Apan

    Kommentera


    • #22
      Jag förstår att handgjort (främst i trä) är dyrt. Det räcker att kolla på Youtube när t.ex. Marling Baits bygger. Det läggs mycket arbetstid på ett bete.

      Men jag skulle aldrig lägga 200-1000 kr på ett bete. Skulle då hellre bygga ett själv av ett kvastskaft. Fula beten med ofulländad finish fiskar lika bra så länge de har en bra gång.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

        Inte illa att tjäna pengar på ett inköp..
        Tänkte mer på när jag sålde sakerna efteråt
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #24
          Min smärtgräns går vid när, 10st små darts plastpärlor kostar 59kr i min fiskebutik!

          Men beten gillar jag att köpa begagnade här på fs eller på tradera. Kan betala upp till 500kr för "rätt" bete. Men självklart så. åker det ner en och annan nyhet i butiken ibland för att testa och senare agera hyllvärmare som vanligt.

          Har fiskat så länge så man har gått igenom alla faser i betesköp och trender från skeddrag, hi low, slim wizz, zalt, trä, buster jerk, gummi mm. Och har samlat på mig en del beten genom åren innan man inte visste=) Förr köpte man alltid det betet som polaren fick fisk på den dagen, för att man måste bara ha den färgen/betet.. och sedan fungera det inte nästa dag och blev hyllvärmare. Och alla säljare som berätta om alla måste ha beten/färger. Typ Janne fick 5st över 10kg förra veckan på den här... nästan som på youtube nu fast i fiskebutikerna=)

          Nuförtiden fiskar jag med självförtroende istället, brukar ha 2-3 boxar med i båten beroende på vattnet man fiskar i, med det är väl max 10-15 beten som man igentligen fiskar ordentligt med och hur man än gör så åker samma gamla beten alltidpå i slutändan och fångar fisk
          Senast ändrad av Matte77; 2019-12-06, 17:27.

          Kommentera


          • #25
            Som med medicin , dyrare måste vara bättre . Dyrast är noshörningshorn , botar alla sjukdomar . Bete för 700 kr stycket måste vara bäst .
            "HalvDan var här"

            Kommentera


            • #26
              [QUOTE=JONNIE ROCKER;n2529125]Var ju tyvärr med när jerkfisket startade i Sverige ca 2004-2005. Då kunde man inte bara knalla in i affären o köpa jerkbaits, så det var mkt eBay o Tradera o fiskesnack som gällde för införskaffning.
              Och eftersom många ville ha dessa sällsynta drag, så vart ju priserna skyhöga på vissa beten..
              stor hype på odeysse Pig. M&E dancing shad, true glide, Tim novak mm mm. O sen kom Stampe med sina leviatan. Alla dessa gick ju på från 500-1000kr st.
              jag använder mkt Nils master 25cm o big mac till trolling. Fanns en period när dessa drag drog iväg mot 6-700 ibland.
              Om det är värt detta,??? Finns ju inge bättre när man hänger på ett drag från Stampe t,ex som man vet att det bara finn 1 av o var svindyrt. O sen fångar mängder med fisk på det.

              JA det är värt det tycker jag. Andra kallar det för sjukdom[/QUOTE)
              -------------------------------------------------------------------------------------------


              Hej Jonnie Rocker;

              Hösten 1982 när jag varit i Leech Lake, Minnesota och tävlat i Gädd- och Muskiefiske mot en av Minnesotas skickligaste Gäddfiskare, legendaren Babe Winkelman då köpte jag med mig några av den tidens jerkbaits som Suick Thrillers ..http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm och några andra i USA populära jerkbaits..

              Match Fishing i USA spelade in tävlingen på film som visades via TV...

              Se fina bilder och läs gärna lite mer här om
              Babe Winkelman Fishing
              https://www.google.se/search?q=babe+...=1575731907934

              och här...https://www.youtube.com/watch?v=H8v9lNm-HaI ...

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Senast ändrad av Old Firehand; 2019-12-25, 17:24.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                Var ju tyvärr med när jerkfisket startade i Sverige ca 2004-2005. Då kunde man inte bara knalla in i affären o köpa jerkbaits, så det var mkt eBay o Tradera o fiskesnack som gällde för införskaffning.
                Och eftersom många ville ha dessa sällsynta drag, så vart ju priserna skyhöga på vissa beten..
                stor hype på odeysse Pig. M&E dancing shad, true glide, Tim novak mm mm. O sen kom Stampe med sina leviatan. Alla dessa gick ju på från 500-1000kr st.
                jag använder mkt Nils master 25cm o big mac till trolling. Fanns en period när dessa drag drog iväg mot 6-700 ibland.
                Om det är värt detta,??? Finns ju inge bättre när man hänger på ett drag från Stampe t,ex som man vet att det bara finn 1 av o var svindyrt. O sen fångar mängder med fisk på det.

                JA det är värt det tycker jag. Andra kallar det för sjukdom
                Ja du, Buster och Trumman ställde till det ordentligt här i Sverige på den tiden :-)

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                  Ja du, Buster och Trumman ställde till det ordentligt här i Sverige på den tiden :-)
                  Det var en härlig tid, något så pass nytt och spännande hade inte drabbat gäddsverige sedan atomdraget.
                  Läste om jerkfisket några år tidigare i ffa när Anders Forsberg skrev om det.
                  Man fatta noll av den där artikeln och förkastade eländet totalt. Helt ovetandes om att alla skulle vifta pinne några år senare.

                  Kommentera


                  • #29
                    Det var faktiskt en ganska stor boom vad gäller gäddfisket under 1980-talet då det ofta fanns reportage kring hur man tillverkade egna stora wobbler och det byggdes friskt i stugorna... det fanns väl inte ett enda kvastskaft att få tag i då alla blivit wobblers:-)

                    Önskar att jag hade sparat mina...

                    Kommentera


                    • #30
                      Jag har kvar ett eget alster från den tiden, ilsket getingrandigt som drömbetet Swim Whizz. Alla fisketidningar porträtterade mustaschprydda män som i parti och minut kramades med 10-plussare från Stockholms skärgård och man förbannade sniprallyt i sina hemmavatten. Nu bor jag i skärgården som lite kan beskrivas som perrongen där tåget sedan länge gått.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 650 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X