sportfiskeforum.se - ett alternativ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

sportfiskeforum.se - ett alternativ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Det var ju träffsäkra formuleringar!
    Bulls eye den me' ! Man förstår också varför skytteforumet tappade i aktivitet ju fler (ickesociala) träffar det blev... men så blir det nog lätt med ett gäng som har kul-vapen...

Lämna en kommentar:

• Micke-71
    replied
    Eller som när frugan började gilla fiske "Du har verkligen torskat dit".

Min sämsta var faktiskt helt omedvetet på jobbet. Vi hade fått vibrationer (dålig yta) vid bearbetning av läget för rekylfjädern i en rekylmantel till Bofors 57mm marinpjäs. Jag skulle testa o hona upp hålet på kvällen. Dagen efter kom våran kvalitetsansvarige o frågade hur det gick. "Jo, det blev kanon" svarade jag. Fick höra att det var månadens sämsta.....

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg

Som vi sa på den tiden. "Kom på skyttetävlingen och träffa nya vänner"
    Som auktionsutroparen sa: Det är härligt att se så många motbjudande människor här

Lämna en kommentar:

• Micke-71
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Som vi sa på den tiden. "Kom på skyttetävlingen och träffa nya vänner"

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Från skytteforumet jag startade så blev det inte bara startskottet för träffar (...)

Lämna en kommentar:

• Micke-71
    replied
    Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

Om inte annat känner man igen min avatar som jag har fått av en av mina 4-männingar i B. C.,
    Kanada. Studera du den noga så ser du att det är en björnhona med 2 ungar i släptåg.

Se där ja! Ja visst har den gjort det och likaså på jaktsidan. Vi får se hur länge dessa forum kommer att överleva sociala medier.
    På både robsoft och jaktsidan fungerar sökfunktionen bra när man söker efter gamla trådar om man inte har dessa trådar sparade blend favoriter.

Ja, det är en tråkig attityd från vissa medlemmar när dom svarar så. Ibland så försöker jag hjälpa till att söka och klistra in i ämnestråden. Det brukar resultera i ett tack i alla fall.
    På Robsoft så har ju samma fråga nötts om och om igen. Plastbäddning, handladdning, kalibrerade hylsor som går trögt. Vilken stockolja osv. Oftast så fick personen ett artigt svar. Någon gång så hänvisade man till sök för utökad info.

Vissa trådar levde eller fortfarande lever i många år. Jag drog igång någon sådan, hette typ ”vilken precision har din 22’a” och såg många år senare att den fortfarande var aktiv. Vissa forum blir man ju nästan halshuggen om man väcker en 1månad gammal tråd....

Nu är det säkert 12-13år sedan på Sportfiskeforum. Kommer ihåg när unga killen ”FiskeOskar” blev bestulen på all sin utrustning bara någon vecka innan han skulle börja på sportfiskeakademin i Forshaga. Medlemmarna skramlade ihop mängder med grejor o skickade till grabben. Jag brukade köpa omålade wobblerkroppar från USA så jag färdigställde typ 10st o skickade.

Tiderna, gemenskapen inom olika community verkar ha försämrats avsevärt.

Lämna en kommentar:

• lsjonsson
    replied

Jo, jag känner igen ditt alias från Robsoft. Även där har aktiviteten sjunkit mot hur det var för några år sedan. Var själv ganska flitig besökare där fram till för typ 6-7år sedan.

Ett annat fenomen som förekommer bland vissa medlemmar på forum och totalt dödar forumen är svaret ”Använd sökfunktionen” eller ”Sök på Google”

Nykomlingen ställer en fråga om något och får det oerhört snorkiga svaret ”Använd sökfunktionen” eller ”Testa Google” . Okej förlåt, jag ska inte skriva igen och störa er proffs....

Ett forum som funnits några år har redan haft de mesta ämnen uppe. Ska man omvandla det till ett arkiv med sökfunktion då???

Gruppen Fiske på FB får ofta frågan ”Vad är det här för fisk?” Och en bild på en mört eller gärs. Och ibland så är 75% av svaren medvetet knäppa felaktiga på ett nedlåtande sätt så att personen fortfarande inte vet vad det är....

C&R fanatikerna sabbade otroligt mycket av postandet. Någon hade fångat en regnbåge i en P&T sjö och visade stolt ett foto. Blev sedan totalt sågad över att man inte släppte tillbaka fisken. Upplevde att många var ”internet fiskare” som tyckte mest och fiskade minst.

I våran lokala sjö är det så in i h-e mycket gädda nu. Sist tog vi 15gäddor och tre abborrar trots att vi siktar på abborre. Av årets säkert 150gäddor så ville frugan behålla en 5kg som dessutom var taskigt krokad och postade stolt bilder från sjö till tallrik. Fan vilket gnäll det blev. Att vi släppt tillbaka 149 gäddor det räknas inte.
    Om inte annat känner man igen min avatar som jag har fått av en av mina 4-männingar i B. C.,
    Kanada. Studera du den noga så ser du att det är en björnhona med 2 ungar i släptåg.

Se där ja! Ja visst har den gjort det och likaså på jaktsidan. Vi får se hur länge dessa forum kommer att överleva sociala medier.
    På både robsoft och jaktsidan fungerar sökfunktionen bra när man söker efter gamla trådar om man inte har dessa trådar sparade blend favoriter.

Ja, det är en tråkig attityd från vissa medlemmar när dom svarar så. Ibland så försöker jag hjälpa till att söka och klistra in i ämnestråden. Det brukar resultera i ett tack i alla fall.

Lämna en kommentar:

• Micke-71
    replied
    Från skytteforumet jag startade så blev det inte bara startskottet för träffar, tävlingar (till och med SM). Det blev också en start för nya vänskapsband där många fortfarande åker kors o tvärs över landet för att träffas på tävlingar mm.

Bara fantasin begränsar möjligheterna. Ett exempel. Det finns många schyssta ställen runt om i landet.

Tänk att jag eller någon annan skulle slänga ett inlägg typ>

*Vecka 29 ons-sön så slänger vi lillbåten på taket och har bokat stuga i stugby X för att jaga abborre o gädda i sjöarna ........... P&T fiske finns i sjö .... Flugfiske efter öring o harr finns i älven 50m från stugorna. Vi har dessutom äldre plasteka i sjö för utlåning. Strandfiske som brukar fånga bra är möjligt...... vid. Båtramper finns vid sjöarna..... Vi plockar med mindre fiskrök, grill och dessutom pannor till kolbullar"

Det gör man inte på FB eller instagram riktigt....

Lämna en kommentar:

• Micke-71
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    "Fråga inte vad FS kan göra för dig utan vad du kan göra för FS" är ett tankesätt att fundera, agera kring även i största allmänhet... ialla fall ibland :-)
    Precis, ett forum är ett community där deltagarna delar samma intresse. Vinsten för var och en måste ju vara uppenbar, communityt lever och finns kvar.

Tänk om det skulle försvinna och man känner behov av att diskutera en fråga om ekolod som ex. På jobbet på fikarasten? Arbetskamraterna finner färgen på Zlatans nya kalsonger mer intressant är ekolod.

Okej, man postar på FB, twitter, instagram... ”Jaha ja, fiskeidioten jagar likes med o skryta om sitt nya ekololod” Jag skickar något spydigt nonsenssvar ”Vadå du får väl ingen fisk ändå”

Jag tror inte människor kommer att sakna kossan förrän båset är tomt. Då ser dom vilken möjlighet vi fick och hur den försvann.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Jaa perspektiven varierar... har nog svarat, reflekterat, funderat, frågat och killgissat fler än de flesta... på gott och ont men huvudsakligen med gott syfte.

En annan sak jag kan sakna i besvarad tråd ibland är hur det blev... fråga-massor av svar-tack-inget utfall... ensidig hjälpsamhet?

Typ FS är till för dem, de är inte till för FS.
    Månne ett utslag av ett slags allmänt tilltagande egocentrifiering och ett resultat av livslångt curlande, "nån annan gört' och har alltid gjort " tänkande som nått också hit.

Kanske så även ett forum dör? Om relationen opponenter och respondenter blir skev så sker den uttröttade utförsbacke som vi nu ser...

"Fråga inte vad FS kan göra för dig utan vad du kan göra för FS" är ett tankesätt att fundera, agera kring även i största allmänhet... ialla fall ibland :-)

Glad för de som skriver här men saknar flera "gamla" förr återkommande FS:are som gjorde FS aktivt och diversifierat!

Och ve FS bristande funktionalitet som sannolikt i högsta grad skyndat på den nedåtgående spiralen!
    Senast ändrad av anteman; 2020-08-22, 07:16.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
13 svar
3 157 visningar
0 gillar
Senaste inlägg uditsen
av uditsen