Ärligt talat ? Hur ofta har ni grejerna i sjön? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ärligt talat ? Hur ofta har ni grejerna i sjön?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Manisk som få så lägger jag all min fritid på fiske. Men arbete, barn, studier och träning sätter käppar i hjulet. Tog upp fisket igen i somras och fått ihop ca 100-150 timmar. Men som sagt så blir jag manisk så fort jag tar mig an något. Kan jag inte fiska så lägger jag varenda fria timme jag har på att läsa om fiske, titta på fiskevideon eller nörda in mig på utrustning. Vet att detta inte är ett friskt beteende men bättre en mycket annat skit jag skulle kunna vara manisk i.
    Skitfiske på er

    Kommentera


    • #22
      Att kunna blöta grejerna lika ofta som många av er andra vore en dröm för mig.
      ​​​Skulle kunna fiska nästan varje dag om bara möjlighet skulle finnas.
      ​​​​​​Men med ett barn med handikapp sjukdomar och en massa komplikationer efter prematurfödsel och hjärnblödning, familjeliv, jobb, hus, bilar andra intressen mm.
      Ja listan kan bli oändlig, men beroende på vad som händer i livet just nu så kan det bli allt från inget pass till kanske 6 pass i månaden.

      Tycker nog att snack både om prylar och rent fiskesnack kan vara trevligt.
      Dom som tror att det hänger på just det betet, hänger på alla trender och ska ha dom mest hypade prylarna hänger nog mer på Facebook än här.
      Hoppas det iaf ;-)

      Kommentera


      • #23
        För egen del blir det ju klart mindre antal fisketimmar nu på vintern än under högsäsongen. Kollade precis statistiken och jag låg på cirka 10 timmars fiske hittills i år, vilket inte är mycket, under sommaren ligger jag på 30-40 timmar i månaden.
        Det har dock sina förklaringar - ingen näbbgädda/makrill i havet att fiska efter och insjöfisket på öppet vatten efter gädda/abborre är ju betydligt trögare och tråkigare än på sommaren.
        Hade det varit is däremot hade jag varit ute och pimplat så ofta jag kunde, det är en sak som är säker.

        Kommentera


        • #24
          Är kluven gällande denna tråd. Håller med om att mycket som avhandlas i trådar gäller utrustning vilket för många är lika intressant som själva fisket vilket jag inte har något problem med. Det skrivs sällan rapporter men där tror jag ansiktsboken ligger före då det verkligen dräller med bilder på fisk. Sen tycker jag inte det är ett självändamål att ha så många fiskepass som möjligt, mååånga duktiga fiskare lägger mindre tid som istället är grymt effektiv istället för att åka ut en heldag när det passar. Sen ska finvädersfiske inte underskattas om det sker i gott sällskap.

          Kommentera


          • #25
            Våra små tävlingar visar ju inte heller alla små fiskar som kommer upp i oändliga tal mellan dom som fotas och mäts.

            För mig handlar inte fisket om att skriva spaltmeter kring mitt fiske och fisket handlar absolut inte om att bara jaga stor fisk. Jag uppskattar mängdfiske efter abborre och kan ha fasligt kul när jag hittar en plats med många snipor... speciellt med abborrespön men jag tror inte nån skulle uppskatta att läsa om det eller se på 15 bilder med snipor när jag varit ute :-)

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Jag gillar vårt forum men bryr mig på - hur få kommentarer som handlar om faktiskt fiske.
              Det är tufft o fiska vid denna tiden på året , men vem fan ha sagt att det ska va enkelt .
              Blir brydd på alla skrivbordsfiskare som påstår att det betet är lösningen. Hur vet du det ? Testa, öva , skaffa dig kunskap/ erfarenhet. Förstår om folk har svårt o komma loss men det handlar inte om vilka grejer du har utan om det du har i vattnet -ofta och under olika förhållande.
              Jag vill höra mer om fiske.
              Peter b
              Mars-december 2019 kom upp i drygt 90 fiskedagar. För anteckningar en viss dagbok blir det under säsongens gång.

              Varierar Spinnfiske med Kastmete under säsongen. Mestadels insjöfiske händer även att det blir fiske i strömmande

              vatten(ex Emån) och spinn/kastmete i Östersjön och Vättern. Fiskar under stort sett alla väderförhållanden. Gärna

              pålandsvind sydost/sydvästlig vind soliga mulna dagar. Lite regn skadar inte sätter ju bara fart på fisken när det blir

              syrerikt vatten. Blir inget fiske i spöregn med inslag av åska då plockar man fram en bok om fiskens biologi(ville ju bli

              fiskebiolog som liten grabb). Dom riktigt varma sommarperioderna föredrar fiske morgon och kväll då dagsfisket långa

              stunder kan kännas trögt pga inga huggperioder.

              Varierande fångstresultat under säsongen och när det går trögt är det bara att gnugga på med tålamod och åter

              tålamod sportfiske ska inte vara lätt alla gånger. Inget pimpelfiske eller flugfiske under säsongen. Är det isfritt under

              vintern blir det en del pass med spinnfiske. Spinnfisket överlag mestadels med skeddrag wobbler tailbete och jerkbait. Händer att det blir pass med jigg spinnare popper. Kastmete mestadels med mask eller räka.
              Senast ändrad av Henke E; 2020-02-04, 01:00.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
                Helt sant, ut och fiska bara och inte fundera så mycket. Rätt som det är så kommer fisken man söker, något som absolut inte kommer hända hemma i soffan.
                Lätt att bli bekväm när det är skitväder och så vidare men ju oftare desto större chans.
                Spinnfiske efter ex gädda ger ju bäst resultat när det är mulet/molnigt med regn hängandes i luften och att det blåser en del. Gäddan betydligt oskyggare då.

                Kommentera


                • #28
                  Fiskar mycket i Malmös kanal och då blir det 2-3 dagar i veckan sen om väder och schema med sambon passar så iallafall 2 pass med båten i månaden.

                  Kommentera


                  • #29
                    Så lenge det er isfritt er jeg på fisketur en til to ganger i uken i snitt. Når det blir for mørkt for "stikke ut en kort tur etter jobb", så fiske kun kan skje i helgene, blir det en tur annenhver helg.
                    Team Colibri

                    Kommentera


                    • #30
                      för egen del så har det alltid varierat lite mellan tiden på året och var man råkat vara i livet...

                      just nu blir det väääääldigt många korta fisketurer, i princip alla dagar jag är ledig (vilket varierar stort då jag frilansar) sen är det extremt mycket me huset och lite djur så därför passar det mig väldigt bra att sticka ut på korta snabba svängar, dessa turer så hinner jag ju tyvärr inte utforska så värst stora ytor (av naturliga skäl, förflyttningar tar tid speciellt i roddbåt) men det gör mig inte så värst mycket, vill ändå väldigt gärna utforska och förstå den del av sjön som ligger närmst mig så väl som möjligt, sen självfallet oxå sticka iväg på längre turer ut i större delen av sjön.
                      speciellt såhär på hösten då det ibland närapå känns fisktomt i den delen av sjön närmast mig, känns ju väldigt förståeligt oxå då den delen, såhär mot hösten, inte har några djup att tala om, stora delar är 0.5-1m djupt med ett maxdjup kring 3m.

                      tar mig ungefär 20-30min (beroende på om jag ror drag seriöst, ror drag oseriöst eller bara ror med en fart) att ro mig ut till det sund som är närmsta stället mig med ett lite större djup och där hålls oxå ofta en hel del bytesfisk såhär års (och naturligtvis då oxå gädda/gös/abborre med som är de arter jag fiskar efter i just denna sjön).

                      känner klart igen trådskaparens tankar och intresse om att verkligen lära sig ett vatten genom alla årstider...
                      många vatten uppe i norr och västerbotten kunde man ju som sin egen ficka när man bodde där uppe, men nu sen flyttlasset gick söder för typ 3år sen så får man (på både gott och ont) lära sig nytt!!!

                      skoj och ibland frustrerande!

                      mvh/peter
                      https://www.facebook.com/OKspinners/

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 625 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 577 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X