Gäddfiske Dragsö Karlskrona - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfiske Dragsö Karlskrona

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Gäddfiske Dragsö Karlskrona

    Hallå alla fiskeälskare,

    Jag och ett par vänner kommer till helgen att för första gången åka till Karlskrona skärgård för att smaka på vad vi hört vara himmelriket för gäddfiskare. Vi kommer att utgå ifrån Dragsö FiskeCamping med båt under ett par dagars tid och är vana fiskare (på hemmaplan i Småland).

    Vår plan är att försöka hitta fina grunda vassvikar och jobba tills vi hittar dem. Det är denna typ av fiske vi är vana vid och har egentligen ingen större erfarenhet när det gäller djupare öppet fiske. Vi rockar i vanlig ordning allt från jerkdrag, gummidrag till klassiska skedar, men min ögonsten är och förblir den ständigt glada, spralliga och mystiska Buster Jerk 2.

    Den research jag försökt göra har inte riktigt gett mig de resultat jag hoppats Jag vädjar nu efter hjälp, tips och råd gällande vart och hur ni rekommenderar att vi ska börja vårt letande efter hugg och napp.

    Är det några kända vikar/öar/ställen som ni på rak arm känner är allmän vetskap? Jag har självklart full förståelse gällande att hålla sina "smultronställen" för sig själv, men en liten fingervisning hade varit guld värt för en förvirrad smålänning.

    Skitfiske på er alla!

    Senast ändrad av Bottennapp123; 2020-03-03, 22:16.

  • #2
    Ursprungligen postat av Bottennapp123 Visa inlägg
    Hallå alla fiskeälskare,

    Jag och ett par vänner kommer till helgen att för första gången åka till Karlskrona skärgård för att smaka på vad vi hört vara himmelriket för gäddfiskare. Vi kommer att utgå ifrån Dragsö FiskeCamping med båt under ett par dagars tid och är vana fiskare (på hemmaplan i Småland).

    Vår plan är att försöka hitta fina grunda vassvikar och jobba tills vi hittar dem. Det är denna typ av fiske vi är vana vid och har egentligen ingen större erfarenhet när det gäller djupare öppet fiske. Vi rockar i vanlig ordning allt från jerkdrag, gummidrag till klassiska skedar, men min ögonsten är och förblir den ständigt glada, spralliga och mystiska Buster Jerk 2.

    Den research jag försökt göra har inte riktigt gett mig de resultat jag hoppats Jag vädjar nu efter hjälp, tips och råd gällande vart och hur ni rekommenderar att vi ska börja vårt letande efter hugg och napp.

    Är det några kända vikar/öar/ställen som ni på rak arm känner är allmän vetskap? Jag har självklart full förståelse gällande att hålla sina "smultronställen" för sig själv, men en liten fingervisning hade varit guld värt för en förvirrad smålänning.

    Skitfiske på er alla!
    Gäddfisket utanför Karlskrona är känt för att vara mycket bra. Förr hände det att vi åkte till Karlskrona efter avslutat trolling Masters Laxfiske i Pukaviksbukten utanför Karlshamn..
    Lite mer om fisket utanför Karlskrona kan du läsa här..http://www.visitkarlskrona.se/sv/fiske-i-varldsklass ...

    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Bottennapp123 Visa inlägg
      Hallå alla fiskeälskare,

      Jag och ett par vänner kommer till helgen att för första gången åka till Karlskrona skärgård för att smaka på vad vi hört vara himmelriket för gäddfiskare. Vi kommer att utgå ifrån Dragsö FiskeCamping med båt under ett par dagars tid och är vana fiskare (på hemmaplan i Småland).

      Vår plan är att försöka hitta fina grunda vassvikar och jobba tills vi hittar dem. Det är denna typ av fiske vi är vana vid och har egentligen ingen större erfarenhet när det gäller djupare öppet fiske. Vi rockar i vanlig ordning allt från jerkdrag, gummidrag till klassiska skedar, men min ögonsten är och förblir den ständigt glada, spralliga och mystiska Buster Jerk 2.

      Den research jag försökt göra har inte riktigt gett mig de resultat jag hoppats Jag vädjar nu efter hjälp, tips och råd gällande vart och hur ni rekommenderar att vi ska börja vårt letande efter hugg och napp.

      Är det några kända vikar/öar/ställen som ni på rak arm känner är allmän vetskap? Jag har självklart full förståelse gällande att hålla sina "smultronställen" för sig själv, men en liten fingervisning hade varit guld värt för en förvirrad smålänning.

      Skitfiske på er alla!
      Hej,

      har också haft funderingar på att åka till Dragsö i vår, men är ärligt talat lite fundersam efter artiklar om "plaskfiske" samt nergång i Länsstyrelsens prov på antal gäddyngel.
      https://www.fiskejournalen.se/massiv...-i-karlskrona/

      Är det lönt att åka till Dragsö för gäddfiske som läget är idag?
      Känner med de som driver Dragsö, det är ju inte direkt prima reklam med de artiklar som varit, och hade gärna åkt dit men är inte så sugen på att spendera en helg med att bara tvätta drag heller...
      Senast ändrad av John A; 2020-03-04, 08:44.

      Kommentera


      • #4
        Du kan utan större problem se de ställena som är bra när du är ute och åker med båten. Och just från Dragsö kan du åka både ut mot öppet hav och in mot fastlandet och kunna ha bra fiske.

        Tyvärr är det lite knepigt att säga "där finns dom" för det är oerhört varierande efter blåst, vattenstånd osv.

        Men leta där det är stenigt, grunt, leopardbotten så hittar ni säkert fisk.

        Du kan få oerhört nyttig info från denna bloggen - https://www.fiskesnack.com/forum/all...-season-finale

        Kör hårt sen och akta stenarna!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
          Du kan utan större problem se de ställena som är bra när du är ute och åker med båten. Och just från Dragsö kan du åka både ut mot öppet hav och in mot fastlandet och kunna ha bra fiske.

          Tyvärr är det lite knepigt att säga "där finns dom" för det är oerhört varierande efter blåst, vattenstånd osv.

          Men leta där det är stenigt, grunt, leopardbotten så hittar ni säkert fisk.

          Du kan få oerhört nyttig info från denna bloggen - https://www.fiskesnack.com/forum/all...-season-finale

          Kör hårt sen och akta stenarna!
          Hej Mijni;

          Stenigt, grunt vatten med leopardbotten är områden där man brukar kunna hitta Havsöringen på våren...

          Gäddan, som tråden handlar om, söker sig gärna ner i lite djupare, skyddande vatten utanför gammal fjolårsvass ....


          "26av 34. Gäddans uppträdande och effektiv fisketeknik före leken.
          Årets bästa gäddfiske börjar om våren en vecka efter islossningen. Gäddorna som befunnit sig inne vid land tätt under isen går nu ut på djupare vatten. De gäddor som stått djupt rör sig också. Gäddorna är oroade! De söker upp nya ståndplatser. Det kan ta en vecka efter islossningen innan de tänker på mat igen. På senhösten vandrar ytterskärgårdens gäddor inåt. Fortplantningsinstinkten har gripit dem. De söker sig tillbaka till en liknande vassvik eller gräsbotten som den där de själva föddes en gång. I branterna och i djupet alldeles utanför lekviken stannar de upp. Här väntar de tills de känner sig mogna för lek. Det är det ökande antalet soltimmar och den stigande vattentemperaturen som manar gäddorna till lek.

          Det är i just detta tidiga vårskede, i samband med gäddleken, som den erfarne gäddfiskaren brukar göra storfångster på riktigt stora gäddor - monstergäddor. Gäddan tar inte i när den leker eller ska leka har många sagt mig. Tro det om du vill, många av mina största skärgårdsgäddor har jag tagit vid just denna tidpunkt på året. Nu omkring leken föredrar gäddan 15-20 cm långa och gärna ledade wobbler som rör sig mjukt och slingrande vid superlångsam inspinning med evighetslånga spinnstopp. För att locka den stora gäddan till hugg ska wobblern gå tätt utefter botten och spinnas in "lååångsamt" och gärna med upprepade spinnstopp efter varje kast!

          Tidigt på våren, när isen nyligen har försvunnit, är all vegetation på mellanbottnarna nervissnad. Bottnarna mellan djupen och lekvikarna är ljusa och sterila. Ingen normalt funtad gädda vill bilda kontrast mot en sådan botten. Under dagen, när det är som allra ljusast, står gäddan kvar i djupet om den inte redan har gått in längst in i lekviken. Här inne är den ofta förlorad för spinnfiskaren. Mot eftermiddagen, när skuggorna blir långa och solen står lågt i väster, kommer många av gäddorna in på de ljusa mellanbottnarna på 3 - 5 m djup. Först nu är det dags att presentera sina slingrande wobbler för gäddorna här inne på mellanbottnarna. I branterna och på djupare vatten utanför lekviken på 4 - 7 m djup där står "monstergäddorna" och väntar på din långsamt sjunkande Swim Whizz, Cisco Kid eller den wobbler du lärt dig att fiska perfekt med. Själv föredrar jag Bomber 16A och ledade Bomber 16J på 1,5 - 3,0 meters vattendjup, långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 5 på djup mellan 3 och 5 meter samt Cisco Kid Nr 600 och den nya, ledade CKJ Wrangler på djup mellan 4 och 7 m. Personligt dagsrekord med sju gäddor över tio kilo har jag lyckats få på en långsamt sjunkande Swim Whizz Nr 563 med blå rygg, orange sidor och vit buk. Fisket ägde rum i utkanten av en lekvik i mitten av april. Tekniken ligger i att presentera wobblern ytterst långsamt tätt intill botten med långa pauser. I branterna och utanför lekvikarna går det bra att fiska efter monstergäddorna hela dagen så länge som det är så pass ljust att gäddorna kan lokalisera, dvs se, känna eller höra din wobbler."



          Old Firehand
          Leif Engström

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-04, 19:15.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

            Gäddfisket utanför Karlskrona är känt för att vara mycket bra. Förr hände det att vi åkte till Karlskrona efter avslutat trolling Masters Laxfiske i Pukaviksbukten utanför Karlshamn..
            Lite mer om fisket utanför Karlskrona kan du läsa här..http://www.visitkarlskrona.se/sv/fiske-i-varldsklass ...

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Tack för svar. Kollat runt lite och länken du skickar innehåller bra info. Söker dock lite mer info om konkreta vikar, ökar eller dylikt som kan vara heta.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av John A Visa inlägg

              Hej,

              har också haft funderingar på att åka till Dragsö i vår, men är ärligt talat lite fundersam efter artiklar om "plaskfiske" samt nergång i Länsstyrelsens prov på antal gäddyngel.
              https://www.fiskejournalen.se/massiv...-i-karlskrona/

              Är det lönt att åka till Dragsö för gäddfiske som läget är idag?
              Känner med de som driver Dragsö, det är ju inte direkt prima reklam med de artiklar som varit, och hade gärna åkt dit men är inte så sugen på att spendera en helg med att bara tvätta drag heller...
              Hallå där,

              Jag har också läst om plaskfisket och är självklart bekymrad.. Dock hoppas jag inte att det ska förstöra fisket, utan att vi istället får jobba på lite extra.. Den som väntar på något gott!

              Jag kan ge dig en uppdatering när vi kommit hem så får du se ifall du anser att en tripp kan vara värt eller inte!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Du kan utan större problem se de ställena som är bra när du är ute och åker med båten. Och just från Dragsö kan du åka både ut mot öppet hav och in mot fastlandet och kunna ha bra fiske.

                Tyvärr är det lite knepigt att säga "där finns dom" för det är oerhört varierande efter blåst, vattenstånd osv.

                Men leta där det är stenigt, grunt, leopardbotten så hittar ni säkert fisk.

                Du kan få oerhört nyttig info från denna bloggen - https://www.fiskesnack.com/forum/all...-season-finale

                Kör hårt sen och akta stenarna!
                Tack för svar! Ja jag har förstått det som att Dragsö ligger bra till och att du ska kunna ha många möjligheter både inåt och utåt. Läst på om lite olika öar och vikar som sägs vara bra. Men som du säger, omöjligt att peka på vart gäddan står. Men all info är bra info, stod den där igår, kan hans brossa förhoppningsvis stå där idag.

                Skitfiske på dig!

                Kommentera


                • #9
                  Tja

                  skicka ett om eller sms till mig så kan jag ge dig en del tips som varit bra i år 0733828027

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 587 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 638 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 467 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 337 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 580 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X