Kanske dags att uppdatera C&R begreppet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanske dags att uppdatera C&R begreppet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
    Grabbar, grabbar.. Vill bara komma med ett instick. Hur orkar ni driva denna eviga kamp? Ni kommer aldrig lyckas komma överrens om något om ni inte vill erkänna misstag/brister i eran egen teori.
    Indeed.

Kommentera

• Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
      Grabbar, grabbar.. Vill bara komma med ett instick. Hur orkar ni driva denna eviga kamp? Ni kommer aldrig lyckas komma överrens om något om ni inte vill erkänna misstag/brister i eran egen teori. Det viktigaste av allt, använd sunt förnuft så är det ingen fara Det är ju bara fiske
      Det är ingen kamp utan en helt vanlig disskussion...
      sigpic

Kommentera

• Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Det är ingen kamp utan en helt vanlig disskussion...
        En väldig utsträckning på den disskutionen isåfall efterssom den dyker upp på var och varrannan bild här på forumet och i många trådar.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

• Därför är det väl nyttigt att rensa luften lite :-)
          Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

• Saxat från Fishing Zealand, Danmark:

Återutsättning med visioner

Genudsætning med visioner

av Jens Bursell

Hulling fria krokar gör det ännu enklare!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Giganticsalmon Visa inlägg
              Gäddor är mycket tuffare än man tror. Jag har fått gäddor med avslitna gälbågar, något jag trodde ledde till döden. Men dessa gäddor verkar helt OK. Har desstom hört att just detta med avslitna gälbågar ökat i och med jerkbait fiskets intåg. Styva spön och stumma linor och sedan ett j-la mothugg. Kanske börjar C&R redan när man planerar sitt fiske?
              Visst är det så! De senaste åren har jag klämt ned hullingen på alla krokar och oftast kör jag initialt med bara en trekrok och en extra fjäderring på t ex Salmo Slidern... Om de bara nafsar så kan jag komplettera med en akterlrok... I de fallen är det geschwint med t ex en Rosco sissor snap - bara att klämma ihop å häkta fast!

För övrigt sätter jag hellre gäddjiggstingern på ovansidan... Krokar säkert lite sämre men den fäster oftare i överkäken, en god bit från gälarna. Visst jag "hycklar" i den meningen att jag månar om fisken men fiskar... Det funkar för mig just nu iaf...
              Senast ändrad av anteman; 2016-10-23, 13:26.

Kommentera

• Lite lustigt att läsa trådar av den här arten. Frågan eller inlägget #1 är riktigt bra och det borde mottas med positiva ögon från alla som kallar sig SPORTFISKARE.

Men som vanligt här på FS så är det taggarna ut och så börjar man peka på alla andra med flera spön och fan å hans moster. Därpå följer en långa radda av mer eller mindre ovidkommande påståenden om att man inte kan veta om fisken dör 3 år senare ! ! ! Eller att dom tål mycket mer än man tror ! ! ! som om det skulle innebära att det är fritt att hantera fisken hur fan man vill.

Jag har sett tillräckligt för att kräkas där ute på vattnen. Såg 2 killar i en amerkansk sportfiskebåt med dubbla talloner MK motor i fören och murcla på aktern med 3-siffrig effekt. Ett ekipage med fiskeprylar för halva miljonen. Dom fick en fisk och jag låg 50 meter ifrån och såg dom hålla på med fisken i oändliga minuter, så pass att jag började fundera vad FA... dom höll på med. När fisken äntligen va vid båten så missades håvningen flera gånger. När den väl va i nät så åkte den direkt upp i luften. totalt utpumpad med en kropp som skrek efter syre. Jag så att det va en utlekt väldigt blek och smal fisk på säkert 8-9 kg. Jag tror dom höll på i ca 10 minuter med att få loss krokar mm. Därefter ett fotograferande som minst sagt drog ut på tiden. Inga redskap eller procedurer va klart i förväg. Fisken fick inte tid att andas i håven mellan deras trasslande. Såg att dom hängde länge över relingen vid återsättningen och tydligen så simmade den iväg efter ett tag.

Eftersom den fisken va otroligt svag (har fått egna gråfärgade trådsmala utlekta gäddor och vet hur svaga dom är) efter lek och var i behov av alla sina sista krafter för att överhuvudtaget få mat så var den nu utom all räddning. Efter den utdragna kampen för livet, med syrebrist i 10-12 min, med ett enormt behov av att äta upp sig vilket dom sista reservkrafterna borde gått till. Så fick fisken genomleva detta. Med en garnaterad död som resultat.

Så vad är det upprörande med att folk borde lära sig hantera fisk som ska återutsättas. Beter man sig som ovan så är det mer humant att bonka fisken.

1 Lyft aldrig upp en utmattad gädda ur vattnet. låt den vila i håven medans man gör klart alla verktyg mm. Tänk er att ni rusar 400 m så fort ni kan. direkt i målgång stoppar ni huvet i vattnet. Är väl inga problem att hålla andan ett par minuter eller ? ?
                2 Ju vekare utrustning och ju längre drillande desto längre vila, Tiden fisken bör vila kan ev. motsvara tiden man drillade fisken
                3 Har man inte håv, gälgreppa fisken och håll den i vattnet medans kompisen gör klart allt.
                4 Gäddor som inte ska vägas, mätas krokas med fördel av i vattnet
                5 Ha verktyf framme och kroka av, vänd upp fota, samt mät i en snabb sekvens, bör inte ta mer än 15-20 sek. max minuten om det strular
                6 släpp fisken rakt ner i vattnet med huvet före, är den livskraftig drar den som ett skott så snart den känner vatten
                7 När ni måste ligga i minutskalan å dra fisken i stjärten för att få den å kvickna till KAN NI NOTERA DET SOM EN MISSLYCKAD C%R.

Det sista nr7 är ingen sanning men som konservativt tänkande person med ett proaktivt agerande och med fiskens bästa i tanken kan man notera varje sådan händelse som en potentiellt död fisk. Och nu är det många som reagerar. Och jag vet varför, för det är så det ser ut för det stora flertalet gäddfiskare tyvärr.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ett bra exempel på punkt 7. https://www.youtube.com/watch?v=KkpBJCkoCUs

Kommentera

• Med så rutinerade fiskare i båtarna, så klarade hon sig!

Ibland krävs det tålamod !!!!!

Kommentera

• Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
                      Ett bra exempel på punkt 7. https://www.youtube.com/watch?v=KkpBJCkoCUs
                      Praktexempel på att många punkter före 7 också misslyckades. Garanterat så slet dom som alla nobs upp den syretörstande gäddan direkt ur vattnet.

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
                      Med så rutinerade fiskare i båtarna, så klarade hon sig!

Ibland krävs det tålamod !!!!!
                      Med så okunniga fiskare i båten är den gäddan en död gädda. Att den lyckades ta sig iväg är inget kvitto på att den klarade persen. Det gör saken bara ännu tråkigare när sportfiskare dessutom känner sig stolta efter 30 min upplivningsförsök. Läs dessutom vad dom säger mer.

Ingen skugga över hanteringen, Men samtidigt ska man komma ihåg att det är en fish of a lifetime. Råkade på en liknande händelse med en 126cm 13,88kg-fisk för ett antal år sen. Vi gjorde också enligt konstens alla regler men valde att gå iland och väga för att vara säkra på vikten. I det fallet så blev det antagligen det beslutet som gjorde att den fisken troligen inte klarade sig.Säker är jag inte, men den var fruktansvärt slut och loj när den väl "simmade" iväg efter väl en halvtimmes jobbande med syresättning.
                      Man sätter en korrekt vikt på grammet före fiskens överlevnad. Först säger man att INGA brister i hanteringen och sedan försvarar man sig å säger att det är en "fish of a lifetime" Borde väl då vara ÄNNU viktigare att man ger gäddan syre INNAN man börjar dalta runt. Att skylla på landvägning är bara SÅÅ dåligt. Jag kör alltid in till land med gäddan i håven i vattnet dom gånger vi vill landväga. Plocka fram alla verktyg vågar, kamera mm. Fisken ska INTE behöva vara över vatten mer än de 15-20sek som jag nämnde tidigare.

Att man INTE begriper att fisken måste få syresätta sig innan man tar upp den. En syremättad fisk klarar lufttiden 10x bättre än en andfått syretörstande fisk som skriker efter syre redan när man lyfter den ur vattnet. Tråkigt att sådan okunskap florerar i dessa tider.

Stora gäddor växer INTE på trän och olyckligtvis är det oftast dom stora som stryker med av dålig hantering då fångstgänget blir så exalterade i byxorna och minuterna flyger iväg med gäddan i luften då det ska vägas och mätas och fotas om å om igen.
                      Senast ändrad av Exxet; 2016-10-23, 18:34.
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                      7 svar
                      1 522 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34