Förvaring av jiggar, Riggade eller origgade? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvaring av jiggar, Riggade eller origgade?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förvaring av jiggar, Riggade eller origgade?

    Så hur förvarar ni era jiggar och varför?

    Både mina gäddgummin och abborre jiggar förvarar jag iaf. origgade. Mest för att jiggskallar är dyra och smidigt att byta vikt på skallen. Har nog 1/10 av skallar kontra gummin. Gummin gjuter jag själv så efter ett 10tal monteringar och jiggen är lite trött så gjuter jag om dem.
    Förvarar i betesaskar.

    Så låt höra hur ni gör

  • #2
    Har i princip helt lämnat jiggkrok med konventionell skalle.
    Fiskar numera abborrjigg till 95% på antingen offset- eller baitholderkrok med löstagbar cheburashka/link head.
    Förvarar vikterna i separata fack i boxarna helt enkelt, jiggarna riggade på krok.
    På så vis slipper jag sönderslitna jiggkroppar och kan snabbt byta vikt på jiggen som går bäst för dagen.
    Får dessutom betydligt mer fisk på cheburashka än krok med gjuten skalle.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Har i princip helt lämnat jiggkrok med konventionell skalle.
      Fiskar numera abborrjigg till 95% på antingen offset- eller baitholderkrok med löstagbar cheburashka/link head.
      Förvarar vikterna i separata fack i boxarna helt enkelt, jiggarna riggade på krok.
      På så vis slipper jag sönderslitna jiggkroppar och kan snabbt byta vikt på jiggen som går bäst för dagen.
      Får dessutom betydligt mer fisk på cheburashka än krok med gjuten skalle.
      Ja jag har ett par sådana också. De får ett mycket fint rörelsemönster i vattnet

      Edit:Blir en del jika rig också för min del men tycker fortfarande traditionell jiggskalle krokar bättre. Men finns de gräs så måste man

      Kommentera


      • #4
        Har ingen direkt filosofi kring det hela men det blir lätt många riggade jiggar, vill fippla så lite som möjligt med jiggarna när jag väl fiskar.
        har kanske 15 olika jiggar som man vill ha med olika vikt på skallarna och kanske några med offset. Ah, blir många riggade såklart.
        Låter helt genialt med baitholderkrok, måste prova.

        Kommentera


        • #5
          Något tips på bra baitholder och offset-krok?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
            Något tips på bra baitholder och offset-krok?
            De som Borrebutiken har som är 8-pack 3/0, är de jag använder till de jag har linkhead med. Patric har allt man behöver till borrefisket.

            edit: Länk
            https://www.borrebutiken.se/sv/tillb...burashka-slim/
            Senast ändrad av NuZ; 2020-04-28, 09:08.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av NuZ Visa inlägg

              De som Borrebutiken har som är 8-pack 3/0, är de jag använder till de jag har linkhead med. Patric har allt man behöver till borrefisket.

              edit: Länk
              https://www.borrebutiken.se/sv/tillb...burashka-slim/
              Tack för tipset och ber om ursäkt för stickspåret i tråden.

              Kommentera


              • #8
                [QUOTE=NuZ;n2545457]Så hur förvarar ni era jiggar och varför?

                Både mina gäddgummin och abborre jiggar förvarar jag iaf. origgade. Mest för att jiggskallar är dyra och smidigt att byta vikt på skallen. Har nog 1/10 av skallar kontra gummin. Gummin gjuter jag själv så efter ett 10tal monteringar och jiggen är lite trött så gjuter jag om dem.
                Förvarar i betesaskar.

                Så låt höra hur ni gör [/QUOTE)

                ------------------------------------------------------

                Hej NuZ;

                Förvarar jiggar av dun, fjäder, gummi och plast gör du bäst i askar eller boxar med många fack där du har varje fack för en separat jiggfärg...

                Blandar du material och färger i samma jiggfack är risken mycket stor att jiggarna smälter eller färgmässigt går ihop där exempelvis vita och röda jiggar blir rosa samt gula och blå jiggar blir gröna....

                Nothing is forever...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #9
                  [QUOTE=Old Firehand;n2545519]
                  Ursprungligen postat av NuZ Visa inlägg
                  Så hur förvarar ni era jiggar och varför?

                  Både mina gäddgummin och abborre jiggar förvarar jag iaf. origgade. Mest för att jiggskallar är dyra och smidigt att byta vikt på skallen. Har nog 1/10 av skallar kontra gummin. Gummin gjuter jag själv så efter ett 10tal monteringar och jiggen är lite trött så gjuter jag om dem.
                  Förvarar i betesaskar.

                  Så låt höra hur ni gör [/QUOTE)

                  ------------------------------------------------------

                  Hej NuZ;

                  Förvarar jiggar av dun, fjäder, gummi och plast gör du bäst i askar eller boxar med många fack där du har varje fack för en separat jiggfärg...

                  Blandar du material och färger i samma jiggfack är risken mycket stor att jiggarna smälter eller färgmässigt går ihop där exempelvis vita och röda jiggar blir rosa samt gula och blå jiggar blir gröna....

                  Nothing is forever...

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Jo precis så jag gör. Betesaskar med olika fack origgade. Sen när jag ska åka ut till en sjö jag vet hur den ser ut och platsen jag ska vara på så riggar jag några och har med i en liten ask som får plats i min floattube. Gäddgummin likadant.

                  Kommentera


                  • #10
                    Nu kom det fram lite krokfrågor i tråden, för mig tillhör det ämnet då förvaringen har med krok/tyngdval att göra.
                    Så här ser det ut hos mig:

                    Click image for larger version

Name:	Jonteriggar01a.jpg
Views:	722
Size:	335,0 KB
ID:	2545537
                    Mina vanligaste riggningar ser ut så här. Alla med flyttbar cheburashka i volfram.

                    Click image for larger version

Name:	Jonteriggar01c.jpg
Views:	696
Size:	706,3 KB
ID:	2545539
                    Latheten dikterar vilket innebär att favoritbetena förvaras med vikter monterade.

                    Click image for larger version

Name:	Jonteriggar01b.jpg
Views:	667
Size:	1,15 MB
ID:	2545540
                    Här är baitholdern jag använder, liknar i stort sett krokarna på många jiggskallar.

                    Click image for larger version

Name:	Jonteriggar01d.jpg
Views:	663
Size:	708,7 KB
ID:	2545538
                    Bland offsetaktiga krokar är det lite mer komplicerat.
                    Börjar fiska typ texasrigg för runt 15 år sedan, då var det inte enkelt att köpa sådana här krokar i Sverige, eller Europa för den delen.
                    Kanske därför jag blev lite av en krokfascist som maniskt importerar från Japan mest hela tiden.

                    Håller med om att offset i vissa situationer kan kroka sämre, ett annat problem är att de gärna sliter sönder jiggarna då man får fisk. Särskilt tydligt då de används ihop med Fish Arrows beten (som syns ovan).
                    Baitholdern krokar däremot alldeles utmärkt och förstärker istället jiggkroppen då den likt hederlig jiggskalle är genomgående.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 303 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 315 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 553 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X