Tips på Rulle till Nytt Spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Rulle till Nytt Spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Åhh, diskussionen om haspelrullars storlek vi alla älskar att hata!

    Förr om åren var jag en beteckningsfascist av rang. På spön med vissa längder och/eller kastvikter skulle det tvunget sitta en rulle av "storlek" X.
    Nu är det dock så för oss som även tittar på lite äldre rullar att totalstorlek, teknik, vikt, linintag, vinkel mot spöt, diameter på spole och annat skiljer sig så från ena modellen till den andra.
    Det är bättre att göra klart för sig vilka egenskaper man vill ha sen välja rulle efter dessa samt passning på aktuellt spö.
    Kommer krav som "rullen får inte SE för stor/liten ut på spöt" lämnar jag diskussionen, det handlar för mig om funktion inte form.

    Står själv i liknande situation nu.
    Jag har bestämt mig för fantastiska nya Technium som kastar upp till 15 gram. Har testat Caldia, Luvias, Exist och flera billigare Daiwor i olika storlekar på spöt i fiskebutiken.
    Vidare har 5-6 olika Shimano, inklusive rullar jag tagit med hemifrån, suttit på spöt över en period på flera veckor. Nu kanske jag är "lite" petig med mina prylar men jag vill verkligen ha en perfekt matchning för mitt fiske från land i småsjöar, inte olikt trådskaparens, och det är för mig ett beslut som gärna får växa fram över tid.

    För min del handlar haspelvalet främst om att rullens vikt/tyngdpunkt ger en optimal balans ihop med spöt. För lätt spinnfiske och jigg har jag gärna balanspunkten precis vid lintrissan. Jag föredrar också låg utväxling/litet linintag samt en stor diameter på spolen.
    Vad rullen väger, kostar, är tillverkad eller hur den ser ut spelar mindre roll.
    Kanske framstår detta som idioti för de flesta, kanske hjälper det någon som har svårt att ens komma igång och sortera bland alla alternativ som finns.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Nej, aningen tvärtom det står delvis i mitt svar, spolen på D 2500 är lite mindre i diameter än shimanos motsvarighet, sedan finns det vissa D 2500 med tre olika djup på spolen. Shimanos 3000 är så vitt jag förstår en "djup S 2500" rulle.
      Givetvis, menade tvärtom.... Efter lite mer efterforskning står det mellan Daiwa Fuego LT 2000/1000, samt Shimano Sahara Fi 1000....sicken beslutsångest.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Åhh, diskussionen om haspelrullars storlek vi alla älskar att hata!

        Förr om åren var jag en beteckningsfascist av rang. På spön med vissa längder och/eller kastvikter skulle det tvunget sitta en rulle av "storlek" X.
        Nu är det dock så för oss som även tittar på lite äldre rullar att totalstorlek, teknik, vikt, linintag, vinkel mot spöt, diameter på spole och annat skiljer sig så från ena modellen till den andra.
        Det är bättre att göra klart för sig vilka egenskaper man vill ha sen välja rulle efter dessa samt passning på aktuellt spö.
        Kommer krav som "rullen får inte SE för stor/liten ut på spöt" lämnar jag diskussionen, det handlar för mig om funktion inte form.

        Står själv i liknande situation nu.
        Jag har bestämt mig för fantastiska nya Technium som kastar upp till 15 gram. Har testat Caldia, Luvias, Exist och flera billigare Daiwor i olika storlekar på spöt i fiskebutiken.
        Vidare har 5-6 olika Shimano, inklusive rullar jag tagit med hemifrån, suttit på spöt över en period på flera veckor. Nu kanske jag är "lite" petig med mina prylar men jag vill verkligen ha en perfekt matchning för mitt fiske från land i småsjöar, inte olikt trådskaparens, och det är för mig ett beslut som gärna får växa fram över tid.

        För min del handlar haspelvalet främst om att rullens vikt/tyngdpunkt ger en optimal balans ihop med spöt. För lätt spinnfiske och jigg har jag gärna balanspunkten precis vid lintrissan. Jag föredrar också låg utväxling/litet linintag samt en stor diameter på spolen.
        Vad rullen väger, kostar, är tillverkad eller hur den ser ut spelar mindre roll.
        Kanske framstår detta som idioti för de flesta, kanske hjälper det någon som har svårt att ens komma igång och sortera bland alla alternativ som finns.
        Du kanske vet skillnaden mellan Daiwa Fuego LT och Daiwa Regal LT?
        står mellan dessa två och Shimano Sahara.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Åhh, diskussionen om haspelrullars storlek vi alla älskar att hata!

          Förr om åren var jag en beteckningsfascist av rang. På spön med vissa längder och/eller kastvikter skulle det tvunget sitta en rulle av "storlek" X.
          Nu är det dock så för oss som även tittar på lite äldre rullar att totalstorlek, teknik, vikt, linintag, vinkel mot spöt, diameter på spole och annat skiljer sig så från ena modellen till den andra.
          Det är bättre att göra klart för sig vilka egenskaper man vill ha sen välja rulle efter dessa samt passning på aktuellt spö.
          spöt i fiskebutiken...

          "Lite petig" !? ;-)

          Men det uppskattas att få läsa om hur andra tänker och resonerar och jag är inte så oerhört långt därifrån inser jag... se bara hur jag rabblade spoldiametrar på D och S, nördvarning, men vinkeln mot spöt har jag inte jagat... jag kollar in ett antal parametrar, jämför, läser sen beställer jag och byter ytterst sällan.

          Att jag lyfte det estetiska med en "stor" rulle på litet spö beror mest på att jag vet att andra, t ex TS kan finna sådant av intresse, vissa väljer rulle nästan primärt på utseende och (mycket av men inte allt av) det funktionella kommer i andra hand, "sett" det flera gånger här på FS!

          Jag väljer lättast möjliga rulle så länge det ger en spö/rullekombo med vettig balans. Det kan innebära en rulle som inte är "lättast i klassen" men bäst för mig. Nya Vanquish är lätt som stryk men vilka spön lirar den med?

          Hur gör du om "allt" lirar utom balansen? Byter rulle eller viktar du spöt i butten? Det senare har jag inte prövat än...

          Till TS - inga dyra rullar så ett felköp är inte "världens ände"... (båda är vettiga val) Beställ båda, lägg på lina på 'kammarn" kolla linpåläggningen, veva och syna annat av intresse och returnera den du känner minst för!
          Hur de håller över tid är nog skrivet i stjärnorna, ungefär lika?

          Du har ett kort smygarspö men jag skulle ändå välja 7" före 8" fastän jag har många längre spön på Ekoln, 7" räcker nog långt i fjällen..

          Daiwa LT 1000 har en (alltför) liten diameter på spolen i min smak, hellre en LT 2000 eller den LT 2500 jag har på mitt Villain 7' 10-30g spö till borre i lite djupare Mälarvatten...

          Fuegon kan ha snäppet bättre spec än Regal på marginalen... kanske Mag-seal om man gillar det...
          Senast ändrad av anteman; 2020-05-05, 18:32.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av awikner Visa inlägg
            Du kanske vet skillnaden mellan Daiwa Fuego LT och Daiwa Regal LT?
            står mellan dessa två och Shimano Sahara.
            Regal och Fuego ser ut att vara byggda på exakt samma rullkropp, de verkar även ha samma vev och rotor.
            Vad skiljer om det jag påstår stämmer?
            Jo, Regal har två kullager fler än Fuego men Fuegon har den enligt mig för dig helt onödiga finessen Magsealed.
            Fullt möjligt att Fuego har någon mer "modern" (läs kolbaserad) slirbroms också men till ditt fiske spelar det ingen roll alls, särskilt inte då modellerna uppges ha samma maximala bromskraft.

            Är Regal det billigare alternativet hade den varit min definitiva rekommendation, inte bara bland Daiworna utan även över Shimano.
            Generellt sett känns dessa hyfsat billiga Daiwor MYCKET bra, betydligt bättre än Shimano i samma prisklass. Däremot ställer jag mig något frågande till hållbarhet över tid då det inte testats än.

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            "Lite petig" !? ;-)

            Men det uppskattas att få läsa om hur andra tänker och resonerar och jag är inte så oerhört långt därifrån inser jag... se bara hur jag rabblade spoldiametrar på D och S, nördvarning, men vinkeln mot spöt har jag inte jagat... jag kollar in ett antal parametrar, jämför, läser sen beställer jag och byter ytterst sällan.
            Kan kanske framstå som mycket petig till och med men det är av erfarenhet. Har haft alldeles för mycket riktiga bra fiskeprylar i helt fel kombinationer genom åren.
            Idag lägger jag hellre massa tid och tankekraft åt att sätta ihop en rulle och ett spö för 1500 styck som passar varann perfekt än att köpa rulle för 3-4 000 och spö för minst lika mycket och hoppas på det bästa.

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Att jag lyfte det estetiska med en "stor" rulle på litet spö beror mest på att jag vet att andra, t ex TS kan finna sådant av intresse, vissa väljer rulle nästan primärt på utseende och (mycket av men inte allt av) det funktionella kommer i andra hand, "sett" det flera gånger här på FS!
            Det är ett stort problem både på nätet och i verkligheten.
            Jag brukar sättas i situationer där jag ska rekommendera prylar till folk ganska ofta, börjar det talas utseende går jag helst från diskussionen.
            Det är abstrakt nog att prata känsla, balans och upplevelse av byggkvalitet. Ska man dessutom tillfredsställa någon annans estetiska krav är det hopplöst.
            Har många gånger lyckats plocka fram ytterst bra prylar åt folk bara för att få höra "men rullen är inte snygg på det spöt".
            Det ska användes ute på en sjö eller längs en strand, vem bryr sig!?
            Å andra sidan hade jag inte blivit förvånad om dagens reklamströjsförsedda gäddpojkar har med sig Conquesten ut på krogen...

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Jag väljer lättast möjliga rulle så länge det ger en spö/rullekombo med vettig balans. Det kan innebära en rulle som inte är "lättast i klassen" men bäst för mig. Nya Vanquish är lätt som stryk men vilka spön lirar den med?
            Få.
            Särskilt stora, lätta rullar kräver lustigt byggda spön.
            Det få förstår är att balansen är MYCKET viktigare än vikten, oavsett fisketyp men särskilt vid mer aktivt fiske där betet styrs.
            Den som fiskat lätt jiggfiske en hel dag med totalt felbalanserade men lätta grejor vet att det sliter mer än betydligt tyngre prylar där allt lirar ihop.
            Ska jag vara ärlig tror jag dock inte eftertanke och/eller kompetens finns hos merparten av fiskare när det gäller att matcha prylar. Det blir så mycket fokus på rätt rulle och rätt spö men sällan rätt rulle/spö-kombination.
            Jag ser det nämligen varje vecka i mina eviga fiskeprylsdiskussioner i verkliga livet.

            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Hur gör du om "allt" lirar utom balansen? Byter rulle eller viktar du spöt i butten?
            Ja, faktiskt.
            Mitt senaste customspö är viktat med mässingrör inuti bakhandtaget.
            Balanspunkten skulle hamnat vid första spöringen om det byggts enligt min specifikation (7'6" odelat med mycket kort bakhandtag), alternativt haft ett typ 50cm långt bakhandtag på ett abborrspö som kastar -1oz.
            Har även mätt ut en kompis Prorex-havsöringspö. Han använder en Exist på det, en lätt stor rulle som totalt förstör balansen.
            Där kommer det krävas 90 gram i butten för att få balansen rätt men jag kan säga att när jag testade spöt oviktat och tillfälligt viktat kändes det så otroligt mer lättfiskat med vikten monterad.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            • Newborn
              Svar till Värde?
              av Newborn
              Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
              2024-01-13, 20:31
            • Knox88
              Värde på spön ?
              av Knox88
              Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
              2023-08-13, 11:49
            • Backslag
              Svar till Cisco Kid, mindre
              av Backslag
              Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
              2023-09-03, 20:16

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
            15 svar
            4 575 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            63 svar
            13 571 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg RUSTY HOOK  
            Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
            16 svar
            1 465 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
            19 svar
            5 329 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
            20 svar
            25 572 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Henke E
            av Henke E
             
            Arbetar...
            X