Bästa haspelrulle för 2000kr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa haspelrulle för 2000kr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
    Jag har både Stradic Ci4 och Daiwa ballistic. Kompisens rullar i 600-1000:- klassen känns minst lika sköna och hållbara. Möjligtvis att man vinner 20-40g på vikten (lättare rullar).Skulle satsa på fuego eller ceymar, bra rullar för priset.

Smaken är som baken. Jag tycker dock alltid att 2-3k kr rullAr känns lenare och trevligare på nåt vis än rullar för ca 600-1000kr...
    Köpt ”billiga” rullar men alltid ångrat mig och slutat med en rulle för 2-2,5k och blivit nöjd.
    Så personligen skulle jag kolla på tex Stradic eller Ballistic.
    Äger själv för tillfället stradic ci4+ 2500fb och trivs med den.

Kommentera

Hur pass rutinerad är och hur ofta fiskar din far? Jag tror att få köper en dyr haspelrulle till sig själv för att den primärt ska hålla längre, kasta längre utan annat avgör, känsla/gång, tekniska finesser och kanske lite lättare vikt... Kommer pappa uppskatta den rullen du tänker dig på samma sätt som du tror du? I så fall slå till på ngt hyfsat fint, typ 2 lök, annars så....

Kommentera

Blev en https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...tradic-fl.html

2500 HG

Kommentera

Daiwa freams är najs. Har kört en 3000 i ett år nu. Säkert 100 pass. Går fortfarande som en dröm. Ingen service gjord.

Kommentera

Alltså, vad skiljer mellan Fuego, Freams och Ballistic osv...? Skiljer ju inte mycket i specen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
              Alltså, vad skiljer mellan Fuego, Freams och Ballistic osv...? Skiljer ju inte mycket i specen.
              Färgsättning! Iaf inte så mycket som flertalet tillverkare vill få oss att tro skulle jag säga... Några kullager här, en lite annan slirbroms där... lite olika material i huskropp och/eller rotor, ev. Mag-seal, vilket vissa ser som plus andra som ett minus eftersom Mag-seal olja inte säljs "löst" så man kan inte serva tätningar själv...

Tanken är nog att låta Daiwa serva den i Finland för en slant när det är dags.... tänk en rulle för från drygt 1000kr och uppåt måste alltså ut å resa runt i världen för att underhållas... men inte blir det så roligt för det :-)

Delvis därför jag bytte min nyköpa Certate LT mot en i princip lika trevlig Prorex V LT 2500-XH för drygt en 1/4 del av priset för den förra. Fast ok Certate LT är snyggare och Monocoque Body e lite coolt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
                Bra köp, kompisen köpte en sån när den kom men en 3000 och vi har vadfiskat mycket havsöring tillsammans på västkusten och sånt fiske brukar dräpa skitrullar. Rullar som inte pallar av att drunkna lite i saltvatten när man exempelvis skall kroka loss en öring lr vurpar på en sten osv tycker jag är helt värdelösa. En rulle skall klara av allt fiske tycker jag utan kännas som en harving darving efter några månader. Den är nästan lika skön som min tp xd 3000 som oxå funkar bra efter några års fiske. Bra med stradicen är att den går att smörja själv oxå, inte såna där konstiga lager som inte går att smörja själv som det är på twinpowern.

Kommentera

Stradic FL är utan tvekan den bästa rullen för det priset. Den är faktiskt bättre än den dyrare Shimano Sustain. Stradic FL delar vissa komponenter som Stella FJ har. Bl.a spoldesignen, x-protect designen och själva spoolshaftet är troligtvis också detsamma. Sustain är egentligen en Stradic FK med kolfiber-bromslameller, kullager under spolen och MGL rotor. Med andra ord slår Stardic FL ut den rullen. Det finns ingen konkurrens i den prisklassen. Det är den bästa rullen på marknaden under Daiwa Luvias LT. Ballistic LTs ända fördel är vikten, men den nya Shimano Vanford som troligtvis är en Stradic FL med Mgl rotor och byggd i Ci4, kommer troligtvis innebära att Ballistic inte längre, i mina ögon, är värd att inhandla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                  7 svar
                  1 517 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                  Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34