Värderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värderingar

En intressant sak som jag märkt här på forumet är att om jag skulle lagt uppe en bild på en gädda, som jag t.ex lagt direkt på båtdurken, så hade det kommit en massa ilska kommentarer om att jag MÅSTE använda avkrokningsmatta etc.
    Men om jag däremot hade lagt upp en bild på en mört som jag dragit 2 st stora trekrokar igenom och som snart ska hivas i vattnet, så hade inte reaktionerna blivit desamma.
    Varför då?
    Är en gädda värd mer än en mört?

Skitfiske!

Man kan även undra när en mört genomgår förvandlingen från bete till specimen trofé... En 3hgs mört är perfekt för storgäddan... några hekto större och mörten skall behandlas med all respekt, håvas i ett knutlöst nät osv...
    P.S även jag förespråkar avkrokningsmatta för smidigare hantering av storgäddor...
    Gädda & Jäger
    www.gaddajager.se

Kommentera

Handlar väl snarare om att större fiskar, oavsett art, är "mer" unika och viktigare att behandla på ett bra sätt? (Givetvis behandlar man all fisk som skall tillbaks i på ett bra sätt, påstår inget annat.)

Varför är Guld mera värt än Koppar?
      sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
        Handlar väl snarare om att större fiskar, oavsett art, är "mer" unika och viktigare att behandla på ett bra sätt? (Givetvis behandlar man all fisk som skall tillbaks i på ett bra sätt, påstår inget annat.)

Varför är Guld mera värt än Koppar?
        Visst har du rätt.
        Men vad hade den stora 13 kilos gäddan varit om inte den nån gång börjat käkat t.ex små mörtar? Då hade den ju inte kunnat bli så gammal och fet

Kommentera

Visst e det så, men erkänn att gränsen på exempelvis mört blir ganska tunn...
          tror att det finns de som metat med mört som andra skulle betraktat som ett fin specimen ex..
          Gädda & Jäger
          www.gaddajager.se

Kommentera

Ursprungligen postat av AndreasBlekinge Visa inlägg
            Visst har du rätt.
            Men vad hade den stora 13 kilos gäddan varit om inte den nån gång börjat käkat t.ex små mörtar? Då hade den ju inte kunnat bli så gammal och fet
            Du behöver nog inte oroa dig över att de få betefiskar vi använder resulterar i uteblivna 13kgs p.g.a betesbrist.
            sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Krumelur Visa inlägg
              Visst e det så, men erkänn att gränsen på exempelvis mört blir ganska tunn...
              tror att det finns de som metat med mört som andra skulle betraktat som ett fin specimen ex..
              Har några 5+;are hemma i kompisens tank, om dom blir använda återstår dock att se Specimen i allra högsta graden då jag aldrig fått större i Tidan. Att det sedan verkar finnas väldigt gott om dessa är ju en annan sak.
              sigpic

Kommentera

Beror ju självklart också på att de inte har för avsikt att C&R mörten när de sätter stora krokar igenom den! Ska fisken släppas tillbaka tror jag alla håller med om att den ska behandlas så skonsamt so möjligt! En fisk på båtdurken som inte ska retuneras är ju självklart ok med andra ord.
                Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                  Du behöver nog inte oroa dig över att de få betefiskar vi använder resulterar i uteblivna 13kgs p.g.a betesbrist.
                  Det gör jag inte direkt

Kommentera

Dubbelmoral finns det gott om, var ett par tokar här på FS som ville färga levande betesfisk, dom förstod aldrig varför jag blev arg.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                    11 svar
                    13 518 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg jimmy85
                    av jimmy85