Värderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
    Dubbelmoral finns det gott om, var ett par tokar här på FS som ville färga levande betesfisk, dom förstod aldrig varför jag blev arg.
    Kan lugna dig med att det slutade med plastremsor och andra "humana" medel
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Handlar väl snarare om att större fiskar, oavsett art, är "mer" unika och viktigare att behandla på ett bra sätt? (Givetvis behandlar man all fisk som skall tillbaks i på ett bra sätt, påstår inget annat.)

Varför är Guld mera värt än Koppar?
      Äh - större fiskar - laxfisk kan du bonka (nästan) som du vill utan att få några större invändingar här på sidan men GÄDDA - då jävlar!

Laxfisk förresten - allt utan gädda får passera skulle jag vilja påstå.

Lax=silver, Gädda=guld - Inte i min värld i alla fall

P.S. Flode, jag menar inte att du påstått att lax är mindre värt än gädda - bara förde resonemanget vidare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
        Äh - större fiskar - laxfisk kan du bonka (nästan) som du vill utan att få några större invändingar här på sidan men GÄDDA - då jävlar!

Laxfisk förresten - allt utan gädda får passera skulle jag vilja påstå.

Lax=silver, Gädda=guld - Inte i min värld i alla fall

P.S. Flode, jag menar inte att du påstått att lax är mindre värt än gädda - bara förde resonemanget vidare.
        Gäddan är mer stationär än laxfiskarna, så du påverkar sammansättningen i en sjö eller det av skärgården mer om du klubbar bort ett antal stora gäddor än om du tar upp ett antal stora laxar. Detsamma gäller åldern, en stor gädda behöver många fler år på sig att bli stor än vad en stor lax behöver.

Sen skall man naturligtvis inte beskatta mer i en älv en vad den älvens naturliga bestånd klarar av (annan prioritering om det är utsatt fisk).

Så där kan du ha anledningen till att man är mer 'rädd om' gäddan (de stora exemplaren som sitter i toppen av näringspyramiden alltså).

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av AndreasBlekinge Visa inlägg
          Är en gädda värd mer än en mört?
          I praktiken - JA (förutom en rekordmört som är mer värd än en ordinär gädda)!

Och visst är det dubbelmoral egentligen - så det stänker om det! Men i slutändan är det bara logiskt.
          Smaken är som baken...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
            Handlar väl snarare om att större fiskar, oavsett art, är "mer" unika och viktigare att behandla på ett bra sätt? (Givetvis behandlar man all fisk som skall tillbaks i på ett bra sätt, påstår inget annat.)

Varför är Guld mera värt än Koppar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
              Gäddan är mer stationär än laxfiskarna, så du påverkar sammansättningen i en sjö eller det av skärgården mer om du klubbar bort ett antal stora gäddor än om du tar upp ett antal stora laxar. Detsamma gäller åldern, en stor gädda behöver många fler år på sig att bli stor än vad en stor lax behöver.

Sen skall man naturligtvis inte beskatta mer i en älv en vad den älvens naturliga bestånd klarar av (annan prioritering om det är utsatt fisk).

Så där kan du ha anledningen till att man är mer 'rädd om' gäddan (de stora exemplaren som sitter i toppen av näringspyramiden alltså).

/D
              Suck - jaja du har så rätt men jag snackade ju inte om bara stor fisk som jag för övrigt också tycker att man skall vara snäll emot (liksom all fisk man ej tänker spara).
              Vem fan vill förresten äta gammal seg surgädda?

Min poäng var istället att här förfasas man över minsta gädda som klubbats men ingen (nåja) gråter över annan fisk - om man hårddrar resonemanget alltså - klart som fan folk lipar över andra arter också ibland - det är bara det att det är så snedfördelat. Där - har du min poäng.

Kommentera

Har en 20kgs gädda mer värde än en 7kgs? Om det är så, kan någon förklara varför? O då snackar vi inte att du som människa blir gladare av en större på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av JohnH Visa inlägg
                  Har en 20kgs gädda mer värde än en 7kgs? Om det är så, kan någon förklara varför? O då snackar vi inte att du som människa blir gladare av en större på kroken.
                  de är mer sällsynta. 7kgs gäddor finns det gott om i de flesta sjöar, men det är inte många vattendrag som producerar så stor fisk som 20kg och även om de finns där så är det mycket sällan någon får en sådan på kroken.

därför är en 20kgs gädda i mina ögon mer värd än en 7kgs

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                    Suck - jaja du har så rätt men jag snackade ju inte om bara stor fisk som jag för övrigt också tycker att man skall vara snäll emot (liksom all fisk man ej tänker spara).
                    Vem fan vill förresten äta gammal seg surgädda?

Min poäng var istället att här förfasas man över minsta gädda som klubbats men ingen (nåja) gråter över annan fisk - om man hårddrar resonemanget alltså - klart som fan folk lipar över andra arter också ibland - det är bara det att det är så snedfördelat. Där - har du min poäng.
                    Ok, missade att det var även småfisk du menade. Att någon gnäller på att en tvåkilos gädda blir mat är ju rätt patetiskt. Gick av gammal vana in i en variant av Scannerförklaringen .

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg
                      de är mer sällsynta. 7kgs gäddor finns det gott om i de flesta sjöar, men det är inte många vattendrag som producerar så stor fisk som 20kg och även om de finns där så är det mycket sällan någon får en sådan på kroken.

därför är en 20kgs gädda i mina ögon mer värd än en 7kgs
                      ..men vita älgar är sällsynta men absolut inte något som arten i sig mår bra av. Dvs bara för att dom är sällsynta är det inte något bra och värdefullt. Det köper jag inte

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                      11 svar
                      13 550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg jimmy85
                      av jimmy85