Livebait, helt ok? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Livebait, helt ok?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TailRunner
    replied
    Ursprungligen postat av FreddyK Visa inlägg
    jo jag diskuterar ju... och frågar.. lr ska jag skriva lika som du ?
    men jag förstår du har inget svar på det.. vad märkte jag för ord?
    vet att det hanlar om fiskar nu men nån drog upp metaller och du tycke olika fiskar var värd olika behandling beronde på vad dom väger. så jag bara undra om du tyckete de om allt beronde på vikten?
    men jag ska sluta fjanta inte fråga vad du tycker.. skapa en egen tråd vettja där ingen kan svara bara dom som håller med
    Ok Freddy, du diskuterar. Men exakt VAD är det DU diskuterar? Har läst igenom dina inlägg igen och hittar inget annat än, ursäkta mig, goja. Du utrycker varken åsikter för eller mot någonting överhuvudtaget.

Och det är klart jag kan svara på ”det”, jag förespråkar människors lika värde. Men precis som du själv antyder så befinner vi oss på ett fiskeforum och diskuterar fiskar och fiske. Ändå väljer du själv aktivt att lyfta upp just frågor som INTE handlar om fiske.

När det gäller gädda så anser jag fortfarande att en stor gädda är mer värdefull än en liten. Den är viktig under leken, dels p.g.a. den mängd rom som den kan producera och att den måste en fördelaktig uppsättning av gener som är bra att föra vidare för gäddstammens fortlevnad. För oss fiskare är den viktig som ett ovanligt och uppskattat byte.

Jaja… Har bara mig själv att skylla när jag väljer att skriva under denna tråd.

Peace

Lämna en kommentar:

• Lazinko
    replied
    Vad är bäst?
    Alternativ A: Behandla 2 individer dåligt
    Alternativ B: Behandla 1 individ dåligt

Jag röstar på alternativ B.

Lämna en kommentar:

• FreddyK
    replied
    Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
    Om du kanske kunde bidra med något i debatten ist för att bara hacka på alla inlägg i tråden vore det ju faktiskt bra!
    okej ska försöka.. men först vill jag att du ska ta och kolla dina inlägg i denna tråd sen kan du tala om vad du bidragit med mer än nått tjaffs om metaller.
    tycker du inte man får hack när man skriver, isf tycker jag du ska sluta titta och skriva i fotoalbumet och hacka med massa inlägg om att behndla fisken bättre.. visst det är bra att en säger det om den behandlas dåligt men det räcker ju isf.. visst kom på nått korkat å skriva tillbaks till om att så e de å så ska det va.. jag vet att du vet bäst till och med om metaller och liv.. pmar dig om jag behöver veta nått..

Lämna en kommentar:

• FreddyK
    replied
    Ursprungligen postat av MJL Visa inlägg
    Ähh... Vilket fjanteri. Du verkar inte vara här för att diskutera sakfrågor utan för att märka ord och göra folk uppretade
    jo jag diskuterar ju... och frågar.. lr ska jag skriva lika som du ?
    men jag förstår du har inget svar på det.. vad märkte jag för ord?
    vet att det hanlar om fiskar nu men nån drog upp metaller och du tycke olika fiskar var värd olika behandling beronde på vad dom väger. så jag bara undra om du tyckete de om allt beronde på vikten?
    men jag ska sluta fjanta inte fråga vad du tycker.. skapa en egen tråd vettja där ingen kan svara bara dom som håller med

Lämna en kommentar:

• TailRunner
    replied
    tycker du en 100kg du är mer värd än en 50kg du då?
    lr tvärsom eller lika mycket?
    Ähh... Vilket fjanteri. Du verkar inte vara här för att diskutera sakfrågor utan för att märka ord och göra folk uppretade

Lämna en kommentar:

• Flodebanan
    replied
    verkligen synd om dig som måste sitta och läsa i denna tråden och sen skriva i den också.. *Snyft*
    Om du kanske kunde bidra med något i debatten ist för att bara hacka på alla inlägg i tråden vore det ju faktiskt bra!

Lämna en kommentar:

• Guest
    Guest replied
    det är så enkelt som såhär för mig. skall jag släppa tillbaka fisken försöker jag göra så lite skada som möjligt. en stor karp behöver en matta, om du vill ta upp den o ta ett par bilder osv. en matta är alltid bra o ha. men när man använder betesfisk är den till för att fånga andra fiskar. du tänkter inte släppa tillbaka den igen. Vid förvaringen kan man vara lika rädd om mörtarna som alla andra fiskar. jag släpper alltid tillbaka fiskarna jag inte använt vid gäddmetet. sen liv som liv inom fiskvärlden? ehh ok, men om ni lika gärna dödar en hotad 2 kgs ål som en mört på 1 hg som det finns hur många som helst av. En ganska kul grej isf, då borde ni inte bry er om någon lika gärna tar upp 1000 20kg torskar som 1000 löjor till abborremete heller, men jag tror det flesta ser skillnad där ändå? eller?

Lämna en kommentar:

• Havsfiskenytt.Patrik
    replied
    Ursprungligen postat av n0rell Visa inlägg
    Betyder det ätt fisken inte lider? bara för att den är seglivad?

Poängen är att folk inte verkar bry sig lika mycket om alla fiskar när dom predikar om hur försiktig man ska va med en landad gädda t.ex, har du tex en avkrokningsmatta för en mört eller abborre?
    Det med avkrokningmat handlar ju om hur lätt eller svårt det är att hantera fisken på ett bra sätt..
    Tror du inte fisken lider av att bli krokad endå. Tänker man som du ksa man nog börja plocka blommer och sluta fiska

Lämna en kommentar:

• theoneandonly
    replied
    "verkligen synd om dig som måste sitta och läsa i denna tråden och sen skriva i den också.. *Snyft*"

Ja, det är fördjävligt.

Lämna en kommentar:

• FiskeFreakOscar
    replied
    Ursprungligen postat av n0rell Visa inlägg
    Alla blir ju helt vilda om man fångar alldeles för mycket gädda, gös, torsk, abborre, ja you name it! Man påstår att man inte kan ta hand om all fisk, och att man ska behandla fisken med total respekt, att inte lägga en fisk på isen så den fryser ihjäl, eller inte använda lipgrip, huddkrok m.m.. MEN... MEN gott folk, varför brusar ingen upp om att agna med levande mört? nu är det iofs förbjudet, men många gör det fortfarande. Tror ni inte mörten lider en del av att bli krokad i ryggen, buken, fenan? Är en mört värd mindre i era ögon?
    En krok i ryggen för en mört representerar typ en ankar-piersing våran rygg, skönt?

Är det någon skillnad om man behandlar en gädda lite illa, jämfört med en mört?

Ja har då inte sett särskilt många som klagar på om någon dödat en liten mört eller abborre. Lite skillnad på en stor gädda och en liten mört!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
11 svar
13 042 visningar
0 gillar
Senaste inlägg jimmy85
av jimmy85