!!! Flytvästar återkallas – riskerar inte blåsas upp !!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

!!! Flytvästar återkallas – riskerar inte blåsas upp !!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • !!! Flytvästar återkallas – riskerar inte blåsas upp !!!

    Saxat från Aftonbladet:

    Flytvästar från Marine Pool och Nautic återkallas på grund av en allvarlig säkerhetsbrist, skriver Konsumentverket.

    Flytvästarna har sålts på Jula och Bauhaus och Återkallelsen rör modellerna Classic 150 N och Aero plus165N från Marine Pool som sålts på Jula samt Nautic 150N som sålts på Bauhaus

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tar-aterkallas

  • #2
    Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
    Saxat från Aftonbladet:

    Flytvästar från Marine Pool och Nautic återkallas på grund av en allvarlig säkerhetsbrist, skriver Konsumentverket.

    Flytvästarna har sålts på Jula och Bauhaus och Återkallelsen rör modellerna Classic 150 N och Aero plus165N från Marine Pool som sålts på Jula samt Nautic 150N som sålts på Bauhaus

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tar-aterkallas
    -----------------------------------------------------------------------------

    Hej Peje;

    Uppblåsbara flytvästar kan vara livsfarligt att använda...
    Sök efter Helly Hansens flytvästar, s.k. räddningsvästar.. De har räddat många liv genom åren...
    Se vidare och klicka här...https://www.marineonline.se/helly-ha...iABEgKsnvD_BwE


    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-23, 17:48.

    Kommentera


    • #3
      Här kan Du läsa mer:

      https://www.konsumentverket.se/aktue...sakerhetsrisk/

      Var RÄDD OM DIG använd flytväst eller liknande!

      Kommentera


      • #4
        Jag letar faktiskt efter en flytväst, vill ha en som inte är så bulkig och har funderat på en uppblåsbar. tur att jag läste detta då och får tänka om.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Ivroamede Visa inlägg
          Jag letar faktiskt efter en flytväst, vill ha en som inte är så bulkig och har funderat på en uppblåsbar. tur att jag läste detta då och får tänka om.
          Finns ju en uppsjö andra märken av räddningsvästar som de kallas och som fungerar alldeles utmärkt. Vill du ha en verkligt smidig flythjälp kan du kolla på Thermotics väst, den kan dock inte vända dig rätt i vattnet som en uppblåsbar väst och bör bäras under ett annat plagg:

          https://thermotic.se/shop/okategoris...rmo-innervast/

          Kommentera


          • #6
            Har två, bl a en Marine Pool... nå Thermotic väst och kortbyxa under en torrdräkt bör slå det mesta. Jag är inte alls övertygad om att en räddningsväst eller uppblåsbar väst verkligen vänder en medvetslös, var det inte nån test härom året som pekade i den riktningen? Översköljande sjö kan tydligen dränka en medvteslös person som hamnat rättvänd, om det blåser lite mer... som jag minns det.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Har två, bl a en Marine Pool... nå Thermotic väst och kortbyxa under en torrdräkt bör slå det mesta. Jag är inte alls övertygad om att en räddningsväst eller uppblåsbar väst verkligen vänder en medvetslös, var det inte nån test härom året som pekade i den riktningen? Översköljande sjö kan tydligen dränka en medvteslös person som hamnat rättvänd, om det blåser lite mer... som jag minns det.
              Kallare årstid kör jag thermotic underst, på sommaren föredrar jag det mindre svettiga alternativet räddningsväst.

              Kommentera


              • #8
                Thermoticväst/uppblåsbar under vår/sommar/höst även om det också ligger en halvsmidig seglarväst i båten...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Thermoticväst/uppblåsbar under vår/sommar/höst även om det också ligger en halvsmidig seglarväst i båten...
                  Hej Anteman;

                  Ursäkta om jag uttryckte mig otydligt tidigare i tråden, men räddningsvästar är ett bra alternativ om den som faller överbord inte kan simma eller är dålig simmare...https://www.marineonline.se/helly-ha...iABEgKsnvD_BwE ...

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Ps. Flera av mina fiskekompisar från förr drunknade i både Drevviken och Östersjön beroende på att de inte hade flytoveraller eller räddningsvästar på sig när de var ute i båt och fiskade..Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-23, 15:17.

                  Kommentera


                  • #10
                    Absolut ingen fara OF!
                    En räddningsväst (med krage) är knappast sämre än t ex en seglarväst i sig även om den förra är svårare att simma bröstsim med givet att lejonparten av flytkraften är koncentrerad till bröst/mage.

                    All form av flythjälp är bättre än inget alls och även om jag gillar smidigheten i en uppblåsbar flytväst, så kan den vad gäller tillförlitlighet aldrig slå de "fasta flytmedel" en traditionell flyt-/räddningsväst ger. Så OF, även om din lille son kände sig som en "Michelingubbe" på bilden i länken så hade han iaf det bästa som den tiden erbjöd!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 565 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 334 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 454 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 318 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 557 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X