En månad kvar till premiär , nedräkningen har börjat. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En månad kvar till premiär , nedräkningen har börjat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En månad kvar till premiär , nedräkningen har börjat.

    Öringåret börjar glänta på dörren - smal springa så här långt.
    För egen del som " fullfjädrad fritidsforskare " så kommer det att bli många turer ner till Skånekusten. Min önskelista för 2021 , förutom det självklara , att vi får stopp på pandemin , är milt , vind fr sv- v , högt vatten , lite ålagräs och några feta napp. På utrustningsfronten finns det mesta bara några små kompletteringar på några tusen !!??
    I år har jag köpt nya vadare , kängor och ett back-up spö.
    Hur ser era planer , förhoppningar/förväntningar ut?

  • #2
    Här är det nog så att premiären troligast får vänta tills april.

    Men spanar kartor för efter nya platser. Hoppas på att hitta en av dom stora, med västkustens mått.

    Det mest spännande inköpen bland utrustningen är ett par skeddrag ifrån Illex. Väldigt fina. Men det kommer nog mest hänga genomlöpare ifrån OGP i änden av linan. Men ska ge bombardan mer tid nästa år.
    Funderar på ett par vadare till vårfisket också.

    Kommentera


    • #3
      Går i tankarna att köpa mej ett 10-11 fot spö och prova på från båt utåt Torhamn, har läst att det ska gå att få öring där. Har två Penn Battle ll 3000 rullar på ett par andra spön som jag tänkte ”låna” en till öring setet.

      Några tips på beten till en nybörjare?

      Kanske eventuellt tips på ett spö med?

      mvh Zagrag

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg
        Går i tankarna att köpa mej ett 10-11 fot spö och prova på från båt utåt Torhamn, har läst att det ska gå att få öring där. Har två Penn Battle ll 3000 rullar på ett par andra spön som jag tänkte ”låna” en till öring setet.

        Några tips på beten till en nybörjare?

        Kanske eventuellt tips på ett spö med?

        mvh Zagrag
        Ang spöval. Ska du köra från båt är 10-11 fot mest bökigt och klumpigt. En bra 9fotare med anpassad lina o bete kommer du kasta förbannat långt med.
        Ha en 11fotare liggande i båten vid transport är ingen höjdare. Än värre om det står i spöhållare..
        Men det e ju såklart en smaksak.

        Kommentera


        • #5
          Hej . Har aldrig fiskat vid Torhamn men hört ryktesvis att det genom åren varit en vass lokal.
          Drag långsmala , numera är genomlöpare väldigt poppis - ganska höga priser. Klassiska snapsdragen funkar och mycket annat. Byt gärna ut trekroken mot en lite större enkelkrok - krokar bra och sparar mindre öringar, bes o lekfisk vid återutsättning.
          Ska du fiska från land så är inte 10-11 fot fel - framför allt om du vill testa bombarda. I båten dela spöt och sätt samman delarna med en gummisnodd , inte så mycket jobb. Eller bästa lösningen skaffa 2 spön ett för båten och ett för landfisket , kanske har du ngt som funkar redan nu.
          Peter b

          Kommentera


          • #6
            Jag ska byta lina på min Daiwa Fuego 2500D från flätlina till Berkley Flouroshield 0.30mm. Ny lina med nylon innuti och flourcarbon yttre .

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
              Jag ska byta lina på min Daiwa Fuego 2500D från flätlina till Berkley Flouroshield 0.30mm. Ny lina med nylon innuti och flourcarbon yttre .
              Vad är anledningen till bytet?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

                Vad är anledningen till bytet?
                Såg Fränstams youtubeklipp så fick en känsla. Denna lina framhäver Nylons och flourcarbons bästa egenskaper i en lina

                Kommentera


                • #9
                  Tror du inte att du förlorar en hel del i kastlängd , kanske inte gör ngt ?
                  Jag är lite frågande till linor som är sammansatta. Kom gärna med feedback?
                  Förlåt en okunnig men Fränstam är han knuten till ngt företag eller så oberoende som det går att va.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                    Tror du inte att du förlorar en hel del i kastlängd , kanske inte gör ngt ?
                    Jag är lite frågande till linor som är sammansatta. Kom gärna med feedback?
                    Förlåt en okunnig men Fränstam är han knuten till ngt företag eller så oberoende som det går att va.
                    Peter b
                    Tycker det är värt att testa åtminstone Om det ej blir tillräckligt långa kast får jag väl bara byta tillbakatill flätlina har dessutom midjevadare. Vadarskor ska införskaffas förstås vision musta michelin suktar efter dessa. Kommer sätta dit dubbar oxå

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X