Senhöstens gäddfiske nu mkt trögt i samma sjö - leken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Senhöstens gäddfiske nu mkt trögt i samma sjö - leken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Senhöstens gäddfiske nu mkt trögt i samma sjö - leken?

    Fiskar i en mindre skogssjö nära Stockholm och hade under senhösten mycket bra fiske (med 08-mått mätt, 15-20 gäddor vissa pass, högt snitt). Sjön är privat och i stort sett ingen annan fiskar där. När isen lagt sig isfiskade vi vid ett par tillfällen, men hade då ytterst sparsamt med hugg. Ett par, tre fiskar kom upp men det var långt ifrån sena höstens turer när mer eller mindre alla spinnbeten fungerade fantastiskt bra.

    Förra veckan var vi ute en heldag tre gubbar och drog en blott handfull fisk tillsammans. På måndagen och tisdagen denna vecka var sjön närmast helt död. Är det så att leken redan dragit igång? Vattentemperaturen är ca 5 grader och våren är inte så långt gången i Stockholm. Av vad jag kunnat läsa mig till BORDE detta vara för tidigt för lek, men det kanske inte stämmer...? Vad säger ni med större erfarenhet? Går gäddan kraftigt ner i ätande också innan leken drar igång?

    Något flummig trådstart kanske men alla inputs och teorier är mycket välkomna och för mig lärande.

  • #2
    Lite tidigt för lek än så knappast det. Men man kan inte jämföra förleksfiske med höstfiske. Absolut kan man ha bra dagar innan lek men generellt är det trögare fiske där man får nöta och lirka lite mer. Under hösten försöker gäddorna ju lägga på sig hullet inför vintern och jagar aktivt. Så bara man hittar på gäddorna kan man ha kalasfiske.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    • Newborn
      Svar till Värde?
      av Newborn
      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
      2024-01-13, 20:31
    • Knox88
      Värde på spön ?
      av Knox88
      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
      2023-08-13, 11:49
    • Backslag
      Svar till Cisco Kid, mindre
      av Backslag
      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
      2023-09-03, 20:16

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
    15 svar
    4 587 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
    63 svar
    13 638 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
    16 svar
    1 468 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg mrfisker  
    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
    19 svar
    5 337 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
    20 svar
    25 580 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Arbetar...
    X