Får inget på jigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Får inget på jigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Får inget på jigg

    Tjenare! Jag är helt ny här och behöver lite tips.
    Jag började fiska några månader sedan (mestadels abborre) i Stockholm. Började med de klassiska som spinnare och vibrations beten och fick alltid några fiskar per gång. ​​​Sedan blev jag mer intresserad och började kolla på Youtube kanaler som kanalgratis. Jag såg att de fiskade med ett bete som hette jig och det var tydligen väldigt lätt och kul. Så jag bestämde mig för att köpa några (shad teez slim och Mcperch). Men jag får aldrig någonting, jag kollar på hur de gör och gör samma, men jag får ingenting. Jag byter då till spinnare och får flera stycken. Jag ser att det är flera som följer efter betet men det hugger inte. Jag låter även betet åka ner i djuphålorna utan släck på linan, men aldrig något hugg.
    Gör jag något fel, är det fel tid på året jag förstår inte riktigt.
    Alla svar är jag tacksam för!

  • #2
    Helt och hållet en teknikfråga, du ska inte ha spänd lina och följa jiggen, du jiggar upp och låter linan slacka lite och följer linan med blicken till du ser att jiggen slår i botten, hugget kommer i regel under slacket på resan ner som ett lätt ryck eller dragning i linan och då slår på man på med ett snärtigt mothugg. Med spänd lina går jiggen inte som den ska - är dom på hugget kan dom ju klippa den ändå men det är sällan.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Helt och hållet en teknikfråga, du ska inte ha spänd lina och följa jiggen, du jiggar upp och låter linan slacka lite och följer linan med blicken till du ser att jiggen slår i botten, hugget kommer i regel under slacket på resan ner som ett lätt ryck eller dragning i linan och då slår på man på med ett snärtigt mothugg. Med spänd lina går jiggen inte som den ska - är dom på hugget kan dom ju klippa den ändå men det är sällan.
      Håller inte riktigt med. Vissa beten kan absolut behöva lite slack men långt ifrån alla. Fiskar du med slack vid hemtagningen så får du en jiggande gång, alltså mycket upp och ner. Tänk lite som en hiss, kan vara väldigt bra vissa dagar.

      Jag brukar bara veva och hålla koll på linan, men väldigt varierande hemtagning. Ibland några snabba vevtag, långsamma, många vevtag, korta vevtag osv. Vill minnas att Jörgen Larsson fiskar på detta sätt då han tycker att det ger bra kontakt och fler landade fiskar, men är inte helt säker. Prova annars att kolla på betet vid bryggan/båten och testa hur jiggen uppför sig. Fiskar du maskliknande jiggar är slacket enligt mig ett måste.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

        Håller inte riktigt med. Vissa beten kan absolut behöva lite slack men långt ifrån alla. Fiskar du med slack vid hemtagningen så får du en jiggande gång, alltså mycket upp och ner. Tänk lite som en hiss, kan vara väldigt bra vissa dagar.

        Jag brukar bara veva och hålla koll på linan, men väldigt varierande hemtagning. Ibland några snabba vevtag, långsamma, många vevtag, korta vevtag osv. Vill minnas att Jörgen Larsson fiskar på detta sätt då han tycker att det ger bra kontakt och fler landade fiskar, men är inte helt säker. Prova annars att kolla på betet vid bryggan/båten och testa hur jiggen uppför sig. Fiskar du maskliknande jiggar är slacket enligt mig ett måste.
        Okej så jag ska testa med mer variation i vevandet, tack så mycket för svaret!

        Kommentera


        • #5
          En viktig grej är att titta på linan om du fiskar med slack, eller titta på spötoppen om du fiskar med sträckt lina, väntar du med mothugg tills du känner hugget kommer det vara för sent.

          Kommentera


          • #6
            Det påminner lite om mina erfarenheter. Jag gick över till dropshot, och då började abborrarna att nappa. Huruvida detta beror på att jag hanterade jiggarna fel, eller att dropshot helt enkelt är bättre i mina vatten får vara osagt.

            P.

            Kommentera


            • #7
              Nu i sommarvärmen så ska det vara mer fart/liv i jiggen. Kasta ut och låt den sjunka till önskat djup. Gör långa knyck med spöet. Runt 50-100 cm, veva in slack, vänta nån sek, ett till knyck, vänta nån sek. Hugget kommer när man påbörjar knycket, blir stumt.

              När man kommer till botten så behövs ej knyck. Då vevar man, låter sjunka tills slack, vevar igen.
              Är dom trög så kan man vid botten få darra fram den med spöet. Tycker dock det är tråkigt då man får många napp som ej leder nånstans. Sommartid är dock abborren inte trög. Däremot kan den vara mätt och matt.
              i en sjö jag fiskar i så får man inte abborren när gäddan nappar. Den är rädd att bli byte antar jag.

              Kommentera


              • #8
                Vad har du för spö och hur tunga jiggskallar kör du med? Många som är nya på jigg kör alldeles för tung skalle eftersom det blir lättare att fiska med men då faller konceptet lite.
                Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ludled Visa inlägg
                  Tjenare! Jag är helt ny här och behöver lite tips.
                  Jag började fiska några månader sedan (mestadels abborre) i Stockholm. Började med de klassiska som spinnare och vibrations beten och fick alltid några fiskar per gång. ​​​Sedan blev jag mer intresserad och började kolla på Youtube kanaler som kanalgratis. Jag såg att de fiskade med ett bete som hette jig och det var tydligen väldigt lätt och kul. Så jag bestämde mig för att köpa några (shad teez slim och Mcperch). Men jag får aldrig någonting, jag kollar på hur de gör och gör samma, men jag får ingenting. Jag byter då till spinnare och får flera stycken. Jag ser att det är flera som följer efter betet men det hugger inte. Jag låter även betet åka ner i djuphålorna utan släck på linan, men aldrig något hugg.
                  Gör jag något fel, är det fel tid på året jag förstår inte riktigt.
                  Alla svar är jag tacksam för!
                  ------------------------------------------------------------------

                  Jigtime:

                  Fiske med Jigg efter Abborre, Gädda, Gös, Röding, Öring och många andra både sötvattens- och saltvattensrovfiskar kommer ursprungligen från USA där maraboujiggar och bucktailjiggar presenterades för sportfiskevärlden redan i slutet av 1940-talet. Här i Sverige började jiggfisket efter Abborre och Gös komma igång bland "fiskeexperterna" i början av 1960-talet. Jag minns att jag själv skrev några jiggfiskeartiklar efter Abborre och Gös i Svenskt Fiske i mitten av 1960-talet. 1972-1973 introducerade sportfiskegrossisterna Adexa, Darts och LEF marabou-, bucktail- och mjukplastjiggar. Troligtvis var Lennart Björkgren hos Adexa i Södertälje den som först åkte runt bland fiskebutiker och presenterade olika jiggar.

                  Jiggen är ett oerhört effektivt bete för all rovfisk, men även andra fiskar tar gärna en skickligt presenterad jigg. Den vanligaste jiggfiskemetoden är att låta jiggen studsa i sjöbotten med varierande långa lockryck och pauser. Så här kan det gå till: Kasta ut jiggen över eller i närheten av en grynna. Se på linan hela tiden som jiggen sjunker mot sjöbotten efter kastet och räkna samtidigt för dig själv 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 osv. När jiggen träffar sjöbotten slackar linan. Då har du kanske hunnit räkna till 17 och kan göra ett kort uppåtryck med spötoppen för att lyfta jiggen någon decimeter ovanför botten. Veva snabbt in slaklinan med ett till två varv på veven. Gör ett nytt uppåtryck. Veva in slaklinan. Gör ett nytt uppåtryck. Veva in slaklinan och låt jiggen sjunka till botten igen vid vartannat eller vart tredje ryck. Det kan vara extra produktivt att vänta några sekunder när jiggen träffat botten innan du gör nästa uppåtryck och hemtagning av slaklinan. Huggen kommer ofta när jiggen sjunker mot botten eller då jiggen kommer i rörelse efter att ha vilat några sekunder på botten. Därför är det extra viktigt att du ser på linan hela tiden. Det är inte alltid man känner hugget. En liten darrning på linan eller plötslig linslackning betyder att en Abborre eller en Gös tagit din jigg i munnen. Testa dig sedan fram till vilken jiggmodell, storlek, jiggvikt och jiggfärg som ger bäst resultat för fiskeplatsen, dagen och årstiden.

                  Go for the Big Ones!

                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  Ps. Anledningarna till att du ska räkna för dig själv när jiggen sjunker mot botten är för att du dels ska kunna avgöra hur djupt det är till botten och för att du även ska kunna jigga i mellanvatten någon meter ovanför botten genom att börja jigga innan du hunnit till "17" när jiggen dunkar i botten. Ds.


                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                    Vad har du för spö och hur tunga jiggskallar kör du med? Många som är nya på jigg kör alldeles för tung skalle eftersom det blir lättare att fiska med men då faller konceptet lite.
                    Jag kör med 7 grams jiggskallar och ett savage gear sg2

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 604 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 335 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 577 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X