Mitt fiskeår 2021! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt fiskeår 2021!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mitt fiskeår 2021!

Så var det dags för min årliga sammanfattning av fisket. Inser att det förmodligen inte är så intressant läsning för andra, men tycker det är skoj att skriva ihop den ändå, och kanske kan det inspirera någon annan att också sammanfatta sitt år, jag hade åtminstone gärna läst hur det gått för er!

Kan börja med att se tillbaka vad jag skrev i min förra årskrönika för målsättning för 2021 års fiske:
    "Lägg till minst en ny art på artlistan - skrubbskädda är en kandidat som jag tror jag kan ha hyfsad chans på, men man vet ju aldrig.
    Ta en öring på riktat fiske. Körde några pass i år efter öring men utan framgång, den jag fick var en bonusfisk när jag körde makrillhäckla.
    Och så fiska mycket och ha roligt så klart!"

Hur gick det med dessa mål? Vi får se allteftersom!

Året började bra med att det äntligen blev is igen i mina trakter, vintern 2019-2020 blev det ingen alls, så när den äntligen lade sig i slutet av januari 2021 gällde det att passa på!
    Här hände dock det som kom att påverka hela resten av mitt fiskeår - när jag lite väl entusiastiskt fiskade från isen tre dagar i rad, borrade massvis med hål och drog på mig lateral epikondylit, även känt som tennisarmbåge.
    Efterhängset skit som fortfarande inte ens är nästan bra nu ett år senare...
    Nåväl, is-säsongen blev längre än förväntat, och efter att ha lärt mig borra och pimpla med vänstern som primärhand blev det rätt mycket isfiskat.
    När så öppet-vatten säsongen drog igång blev det till att justera efter förutsättningarna - har fått lära mig att kasta med vänsterfattning istället och kastar helst inte med tyngre utrustning (läs gäddbeten...) för många gånger.
    En annan omställning är att jag fått inrikta mig på att köra mycket kortare fiskepass också.

En bra sak var dock att bottenmete funkar hyfsat bra, inte så mycket kastande, så det körde jag en hel del under våren och lyckades klara mål nummer ett på listan, bocka av skrubbskädda på artlistan!
    Click image for larger version

Name:	srkubba.jpg
Views:	298
Size:	415,1 KB
ID:	2593027
    Lite kastande blev det dock, och redan på årets andra öring-pass lyckades jag landa en fin fisk, om än inte riktigt på "måttet" (den var strax över 40cm).
    Trots allt, bägge målen uppfyllda!

Abborrfisket
    Kan i princip copy-pasta föregående års sammanfattning - "Återigen ett år med stort antal, men jag har svårt att hitta någon fisk med storlek."
    Har provat ett antal nya sjöar, men fortfarande svårt att hitta de lite större. Är ändå hyfsat nöjd med abborrfisket, mitt livs andra kilo-plussare dök trots allt upp!

Årets fem största abborrar:
    1. 39cm (1100g)
    2. 31cm (370g)
    3. 30cm (360g)
    4. 27cm (ej vägd)
    5. 26cm (200g)

Årets största abborre:

Name:	storabborre.jpg
Views:	311
Size:	330,3 KB
ID:	2593026

Gäddfisket
    Här satte armbågen stopp till viss del, betydligt mindre tid lagt på detta än tidigare år, och det visar sig också i resultaten. Ingen riktig toppfisk i år.

Årets fem största gäddor:
    1. 81cm (4240g)
    2. 73cm (2280g)
    3. 72cm (2340g)
    4. 66cm (1670g)
    5. 64cm (1400g)

Årets största gädda:

Name:	gäddan.jpg
Views:	376
Size:	714,6 KB
ID:	2593028

Öringfisket
    Får nästan ta upp det som en ny kategori då det blev en hel del försök (oftast utan att lyckas...)
    På våren blev det bara den där öringen jag tidigare nämnt, men under sommaren och framförallt hösten blev det ytterligare några, så totalen stannade på sju stycken.
    Fortfarande bara småttingar, men kul att det börjat gå lite bättre än tidigare år!

Artfiske
    Det blev en hel del olika arter fångat under året:
    Abborre
    Benlöja
    Braxen
    Fjärsing
    Gråsej
    Gädda
    Makrill
    Mört
    Näbbgädda
    Regnbåge
    Sandskädda
    Sandstubb
    Sarv
    Sill
    Skrubbskädda
    Skärsnultra
    Stensnultra
    Svart smörbult
    Vitling
    Öring

Jag är riktigt nöjd med bredden, tjugo olika arter i år, varav tre var nya för mig (Skrubbskädda, benlöja och sandstubb) samt att alla tre arterna faktiskt togs på riktat fiske, inte bara slump!

Statistik
    Totalt antal fiskepass: 236
    Totalt antal fisketimmar: 312
    Första passet: 2021-01-01
    Sista passet: 2021-12-30
    Som synes, många pass, men med ganska kort snitt-tid. Som tur är har jag bara cirka 10-15 minuters bilväg både till hav och insjö, så det funkar att köra "efter-jobbet" pass etc.

Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
    Så var det dags för min årliga sammanfattning av fisket. Inser att det förmodligen inte är så intressant läsning för andra, men tycker det är skoj att skriva ihop den ändå, och kanske kan det inspirera någon annan att också sammanfatta sitt år, jag hade åtminstone gärna läst hur det gått för er!

Kan börja med att se tillbaka vad jag skrev i min förra årskrönika för målsättning för 2021 års fiske:
    "Lägg till minst en ny art på artlistan - skrubbskädda är en kandidat som jag tror jag kan ha hyfsad chans på, men man vet ju aldrig.
    Ta en öring på riktat fiske. Körde några pass i år efter öring men utan framgång, den jag fick var en bonusfisk när jag körde makrillhäckla.
    Och så fiska mycket och ha roligt så klart!"

Hur gick det med dessa mål? Vi får se allteftersom!

Året började bra med att det äntligen blev is igen i mina trakter, vintern 2019-2020 blev det ingen alls, så när den äntligen lade sig i slutet av januari 2021 gällde det att passa på!
    Här hände dock det som kom att påverka hela resten av mitt fiskeår - när jag lite väl entusiastiskt fiskade från isen tre dagar i rad, borrade massvis med hål och drog på mig lateral epikondylit, även känt som tennisarmbåge.
    Efterhängset skit som fortfarande inte ens är nästan bra nu ett år senare...
    Nåväl, is-säsongen blev längre än förväntat, och efter att ha lärt mig borra och pimpla med vänstern som primärhand blev det rätt mycket isfiskat.
    När så öppet-vatten säsongen drog igång blev det till att justera efter förutsättningarna - har fått lära mig att kasta med vänsterfattning istället och kastar helst inte med tyngre utrustning (läs gäddbeten...) för många gånger.
    En annan omställning är att jag fått inrikta mig på att köra mycket kortare fiskepass också.

En bra sak var dock att bottenmete funkar hyfsat bra, inte så mycket kastande, så det körde jag en hel del under våren och lyckades klara mål nummer ett på listan, bocka av skrubbskädda på artlistan!

Name:	srkubba.jpg
Views:	298
Size:	415,1 KB
ID:	2593027
    Lite kastande blev det dock, och redan på årets andra öring-pass lyckades jag landa en fin fisk, om än inte riktigt på "måttet" (den var strax över 40cm).
    Trots allt, bägge målen uppfyllda!

Abborrfisket
    Kan i princip copy-pasta föregående års sammanfattning - "Återigen ett år med stort antal, men jag har svårt att hitta någon fisk med storlek."
    Har provat ett antal nya sjöar, men fortfarande svårt att hitta de lite större. Är ändå hyfsat nöjd med abborrfisket, mitt livs andra kilo-plussare dök trots allt upp!

Årets fem största abborrar:
    1. 39cm (1100g)
    2. 31cm (370g)
    3. 30cm (360g)
    4. 27cm (ej vägd)
    5. 26cm (200g)

Årets största abborre:

Name:	storabborre.jpg
Views:	311
Size:	330,3 KB
ID:	2593026

Gäddfisket
    Här satte armbågen stopp till viss del, betydligt mindre tid lagt på detta än tidigare år, och det visar sig också i resultaten. Ingen riktig toppfisk i år.

Årets fem största gäddor:
    1. 81cm (4240g)
    2. 73cm (2280g)
    3. 72cm (2340g)
    4. 66cm (1670g)
    5. 64cm (1400g)

Årets största gädda:

Name:	gäddan.jpg
Views:	376
Size:	714,6 KB
ID:	2593028

Öringfisket
    Får nästan ta upp det som en ny kategori då det blev en hel del försök (oftast utan att lyckas...)
    På våren blev det bara den där öringen jag tidigare nämnt, men under sommaren och framförallt hösten blev det ytterligare några, så totalen stannade på sju stycken.
    Fortfarande bara småttingar, men kul att det börjat gå lite bättre än tidigare år!

Artfiske
    Det blev en hel del olika arter fångat under året:
    Abborre
    Benlöja
    Braxen
    Fjärsing
    Gråsej
    Gädda
    Makrill
    Mört
    Näbbgädda
    Regnbåge
    Sandskädda
    Sandstubb
    Sarv
    Sill
    Skrubbskädda
    Skärsnultra
    Stensnultra
    Svart smörbult
    Vitling
    Öring

Jag är riktigt nöjd med bredden, tjugo olika arter i år, varav tre var nya för mig (Skrubbskädda, benlöja och sandstubb) samt att alla tre arterna faktiskt togs på riktat fiske, inte bara slump!

Statistik
    Totalt antal fiskepass: 236
    Totalt antal fisketimmar: 312
    Första passet: 2021-01-01
    Sista passet: 2021-12-30
    Som synes, många pass, men med ganska kort snitt-tid. Som tur är har jag bara cirka 10-15 minuters bilväg både till hav och insjö, så det funkar att köra "efter-jobbet" pass etc.
    Påt' igen bara! Har aldrig årliga mål med fisket. Säkerligen ett skäl till att det inte slås PB så ofta men jag fiskar vidare ändå, för mig är det skönt att komma ut å fiska och få hugg emellanåt.

Kommentera

Kul läsning!
      Fiskeåret 2021 kan jag sammanfatta i korthet såhär:
      flugfiske i P&T-vatten i princip obefintligt

Ägnat mest tid åt spinnfisket och då från båt och ny vatten

enda PB:t för året är näbbgädda då det är en art jag inte landat tidigare.

största abborren 37cm
      största gädda inte mätt då jag inte fiskar så mycket riktat gäddfiske har det inte heller blivit några större
      Störst gös 68cm

däremot har jag fått mer gös än tidigare år, det beror väl i stora drag på att jag fiskat fler timmar

Jag sätter inte upp några direkta mål till 2022
      ska det vara något så är det väl förhoppningen på bättre borrepass då de har lyst med sin frånvaro under 2 års tid endast ett fåtal pass som varit hyfsade rent mängdmässigt och storleksmässigt har det varit än sämre.
      Jag hoppas även på att dottern ska få ett litet intresse för fisket och vill följa med, nu är hon 5 år men man ska väl börja i tid?

Kommentera

Jätterolig läsning tycker jag, finns några fler sammanfattningar av fiskeåret 2021 här:

Kommentera

En tioplussare kom upp i båten 10.68 på 108cm, kompisen. Blev den tävlingens tyngsta, tagen i okt månad på 1 meters vatten vilket kändes stort att få bevittna live. Personligen största gädda på 7.7kg. Hände lite tråkigheter under fiskeåret som gjort att man funderat på att lägga ner fisket ett tag framöver. Har börjat sälja av lite fiskesaker vilket kanske är ett tecken på det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 124 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen
          av uditsen