Hemvärnet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemvärnet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hemvärnet

    Finns det några hjältar här som är med i hemvärnet?

    https://www.forsvarsmakten.se/sv/var...ten/hemvarnet/

  • #2
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Finns det några hjältar här som är med i hemvärnet?

    https://www.forsvarsmakten.se/sv/var...ten/hemvarnet/
    Inte längre. Men strax efter lumpen gick jag med och var med i ca 15år. Se om man återupptar den karriären.

    Kommentera


    • #3
      Sökte in för nåt år sen och håller fortfarande på och tragglar med den processen. Maskineriet i hemvärnet verkar inte vara inoljat om man säger så.

      Kommentera


      • #4
        Många sökande just nu och alla jobbar ju ideellt på sin egna fritid med rekryteringsprocessen men med det ökade fokuset som är nu kommer man växla upp det hela.

        Det är ju helt otroligt att hemvärnet står för mer än halva Sveriges väpnade styrkor.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Det är ju helt otroligt att hemvärnet står för mer än halva Sveriges väpnade styrkor.
          Ja det ser ljust ut om ryssen kommer..

          Kommentera


          • #6
            Med en miljon legala vapenägare i form av jägare och sportskyttar kanske vi kan ställa till med lite oreda i alla fall.

            Kommentera


            • #7
              Alla svenska medborgare och alla personer som är bosatta i Sverige är, från det år de fyller 16 år till och med det år då de fyller 70 år, totalförsvarspliktiga. Den som är totalförsvarspliktig är skyldig att medverka i mönstring och i totalförsvaret. Det innebär bland annat att man vid behov måste genomföra värnplikt, civilplikt eller allmän tjänstgöringsplikt.

              Värnplikten omfattar endast svenska medborgare från det år de fyllt 19 år till och med det år de fyller 47 år.

              Jag vill att Sverige ska fortsätta vara ett fritt land så nu när min värnpliktstid är över (>47) får det bli hemvärnet för min del.

              Kommentera


              • #8
                Kommer ryssen så tror jag inte hemvärnet är räddningen för Sverige om ni ursäktar mig. Vi har gått från att ha världens fjärde största flyg flotta på ca 1000 plan som skulle försvar Sverige mot en angripare. Idag har vi ca 10% av det varav max hälften av dom planen står klara för att lyfta vid ett eventuellt angrepp. Värnplikten tog vi bort och avvecklade i princip alla bergrum, Mobförråd, maskiner, proviantförråd mm mm listan kan göras hur lång som helst. Nu när vi känner av hotet från ryssen igen ska vi plötsligt börja upprusta igen.....Lite som att ta på sig bältet EFTER en frontalkrock anser jag. Men det är vad jag tycker och ni får tycka annat huur mycket ni vill.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inlägg
                  Kommer ryssen så tror jag inte hemvärnet är räddningen för Sverige om ni ursäktar mig. Vi har gått från att ha världens fjärde största flyg flotta på ca 1000 plan som skulle försvar Sverige mot en angripare. Idag har vi ca 10% av det varav max hälften av dom planen står klara för att lyfta vid ett eventuellt angrepp. Värnplikten tog vi bort och avvecklade i princip alla bergrum, Mobförråd, maskiner, proviantförråd mm mm listan kan göras hur lång som helst. Nu när vi känner av hotet från ryssen igen ska vi plötsligt börja upprusta igen.....Lite som att ta på sig bältet EFTER en frontalkrock anser jag. Men det är vad jag tycker och ni får tycka annat huur mycket ni vill.
                  Får se om de har några trupper och fordon kvar när de är klara i Ukraina lol

                  Kommentera


                  • #10
                    Några knapp tryckningar från en galning och sen finns varken Ukraina eller Europa kvar! Det är den bistra verkligheten.......

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 587 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 654 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 469 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 340 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X