Spinn längd tvåhands - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn längd tvåhands

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinn längd tvåhands

    Jag testade lite "casting" med en 18 grams kastplugg som man använder inom svensk castingsports gren "Spinn längd tvåhands" och mätte lite...

    Eliten här i Sverige kastar tydligen runt 100 meter med spinnspö och 18 grams plugg... imponerande i min värld.

    Finns det någon här som håller på med den sporten? Eller som har utövat tidigare?

  • #2
    Jag tävlade förr. Satte svenskt rekord på 104,30m på VM i Ceske Budjovice 2011. Min dåvarande klubbkamrat Fredrik återtog rekordet på VM i Tallinn 2012.

    2011 vann jag SM-guld, NM-guld, VM-brons samt svenskt rekord i Spinn Längd Tvåhands.

    På VM använde jag ett Zziplex Profile Lure, Ambassadeur 1500CT med UT-spole och Sakuma 0,26mm huvudlina, samt Stroft Fluoro 0,35mm shockleader. Annars hade jag flera 2500CT som valdes efter dagsformen.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

    Kommentera


    • #3
      Här är video från finalen: https://youtu.be/jKOp2eag-eg

      Man kastar 3 gånger i grundomgången och de 8 bästa går till final där man har 3 kast till. Då jag var bäst i grundomgången så kastade jag sist i finalen. Svensken i filmen är jag för 11 år och 35kg sedan.

      Jag var 23 år här, Jan Kita som tog silver var 21 och Colin Howlett som vann fyllde 60 strax efter. Colin har för övrigt världsrekord i grenen på 116 meter har jag för mig. Han var så bra att han sparade sin bästa rulle till finalen.

      Ambassadeur 2500C har ett temperament på denna nivå.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
        Här är video från finalen: https://youtu.be/jKOp2eag-eg

        Man kastar 3 gånger i grundomgången och de 8 bästa går till final där man har 3 kast till. Då jag var bäst i grundomgången så kastade jag sist i finalen. Svensken i filmen är jag för 11 år och 35kg sedan.

        Jag var 23 år här, Jan Kita som tog silver var 21 och Colin Howlett som vann fyllde 60 strax efter. Colin har för övrigt världsrekord i grenen på 116 meter har jag för mig. Han var så bra att han sparade sin bästa rulle till finalen.

        Ambassadeur 2500C har ett temperament på denna nivå.
        SÅ jäkla kul att se! Jag är klart imponerad av dom där kastlängderna med endast 18 grams dobb... med så många olika stilar på kasten... jag har tio sådanna dobbar här hemma men jag saknar ju en 1500CT eller 2500CT då,,, Jag har testat lite med min 6500CT Mag Elite men har än så länge bara nått ut till 60 meter... sen tar skogen vid här hemma :-) Det är ju svårt att se dobben mot träden som är allt annat än jämngröna nu så jag fegar ju ur och vågar inte lätta på bromsen så mycket. Jag gissar att min rulle är bättre lämpad till betydligt tyngre vikter men jag hade bara tänkt fiska med den... men det är ju kul att testa och jag måste nog ta mig till en bra gräsplan i närtid.

        Det ser ut att vara duktigt styva spön ni använde... går det att bedöma ungefärlig kastvikt jämfört med vanliga fiskespön? Mina spön som jag testar med är klassade typ 15-60gr

        Kommentera


        • #5
          Jag är övertygad om att en normal människa hade kastat 100-150 gram om man skulle bottenmeta med ett av mina spön. På stillbild så kunde man se att jag ändå fick en förhållandevis rejäl spöböj i övre delen. Fördelen med dessa styva spön är att de rätar ut sig snabbt när kastet är klart. Ju mer fladder man har på spötoppen desto större bromsvikt behövs i centrifugalbromsen.

          På 1500-2500 så trimmade jag centrifugalbromsen på så sätt att den hade ett stift istället för två. Detta blev pressat och limmat i hållaren och filat i änden så att det precis inte nuddade bromsbanan. Till detta hade jag en uppsättning bromsvikter som jag satte på en tandpetare och filade med nagelfil för att få dem lagom lätta. Dessa hängde jag med säkerhetsnålar på min t-shirt.

          Kullagrena tvättade jag i aceton och kastade med torra.

          En 6500 är alldeles för stor för en 18 grammare. En 5500 med grund spole kan fungera som medvindsrulle. Jag kunde inte hantera en sådan vare sig med magnetbroms eller centrifugalbroms när det var vindstilla.

          Jag tror att 15-2500c har fördelen att spolen kommer upp i såpass höga varvtal under kastet att en liten bromsvikt får förhållandevis bra verkan när den behövs som mest och senare i kastet så gör den inte så mycket väsen av sig.

          På en 5-6000 storlek så kommer man inte upp i dessa extrema varvtal, dessutom är den stora spolen tyngre och arbetar därför helt annorlunda.

          Några saker som funkade för mig var styva spön, små rullar med lätta spolar och torra keramhybridlager.

          Jag valde Zziplex och 2500C som utgångspunkt för att det var vad de bästa använde. Det var vad Colin satte världsrekord med.

          Sen så ska man inte ha full spole på rullen. Jag mätte upp 115 meter för vindstilla och 130 meter för medvind. Har man lina kvar på spolen när kastet är klart så har man behövt en alldeles för tung centrifugalbromsvikt och tappat flera meter.
          Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

          Kommentera


          • #6
            Här är hela finalen: https://youtu.be/ZeelN_kbwuY

            Sista kastet är mitt bästa. Det var denna film jag hade för avsikt att dela förra gången.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

            Kommentera


            • #7
              Så jäkla intressant info för en nörd som mig :-) Nu saknar jag ju som sagt både 1500 och 2500 men jag har ju en sx3601 med lätt spole... man kanske skulle plocka bort linföraren och testa lite.

              Hur lång shockleader använde du? Ett par decimeter kortare än spöet?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Låg_Profil Visa inlägg
                Här är hela finalen: https://youtu.be/ZeelN_kbwuY

                Sista kastet är mitt bästa. Det var denna film jag hade för avsikt att dela förra gången.
                Skönt yl i vissa rullar... japanens låter arg... gillar hans kaststil

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Så jäkla intressant info för en nörd som mig :-) Nu saknar jag ju som sagt både 1500 och 2500 men jag har ju en sx3601 med lätt spole... man kanske skulle plocka bort linföraren och testa lite.

                  Hur lång shockleader använde du? Ett par decimeter kortare än spöet?
                  Spöt är 13 fot. Rullen är monterad en armlängd upp på spöt, så när jag har spöbutten vid höger armhåla så har jag tummen på spolen.

                  Shockleadern hade jag 3 varv på spolen, upp till toppöglan och tillbaka ner till rullen.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

                  Kommentera


                  • #10
                    Är Henrik Österberg fortfarande aktiv? Som Skänninge pojk med en 9 år äldre bror som man såg upp till så körde jag casting i slutet på 80talet eftersom han gjorde det. Var endast 7-8-9år men det var riktigt kul.
                    Vi var i gympahallen på högstadiet och, vad jag kommer ihåg, körde endast precision i olika längder. Många duktiga där, vet brorsan och flera var nere i Tyskland (tror jag det var iaf?) sent 80tal/kanske tidigt 90tal och kom bra på EM där.
                    Var ju liten men glad amatör och kommer ihåg jag vann "storvinsten" på någon klubbtävling som var en medalj, kalle ankas pocket och 2 kexchoklad :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X