Testet av öringspö - check - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testet av öringspö - check

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Drillat min första öring på Lunamis i helgen, var orolig för att spöt skulle vara lite för toppigt men det var inga problem alls.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg

      Nu har jag inte testat ditt spö, hur långt bakhandtag är det om du mäter från rullfoten?

      till Mikael.T så tror jag flera abborre spön skulle kunna passa dig!
      mätte nu iallafall. 39 cm. räckte till mig straxt efter armbågen

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        harlequine givet att du gillar djupare, lite långsammare spön så tror jag Scout Silver kan bli lite "för mycket".
        "Detta spö är inte likt traditionella spön avsedda för havsöring då klingan är något snabbare och med lite mer "pulver" än normalt" som Söders säger men känn på det om du kan. Ska själv känna på bl a Sölv AG 3 som med sin T30 kolfiber nog är lite mer lugn än säg Sölv AG 2 eller AG1 med T40. Nu säger inte kolfibern allt utan klingans tapering har betydelse.
        nej långsam aktion är det inte . Men nu drillade jag ej fisk på premiärturen i fredags så kan ej svara på hur det känns när man får fisk. Men söder säger ju att klingan blir förlåtande när man får fisken på kroken eller hur man ska tolka dem. Tänkte mer på styvt topp han skrev om.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg

          Mina favoriter Sölv AG 2 , Luvias 12-35g o Westin W4( W6 om jag får pruta).
          På väg in att hålla ögonen på Sölv AG 1 , Daiwa Shogun o Nya W4an.
          Tack Wittlocks för lånet, butiken har Prisgaranti
          Peter B
          Jag köpte faktiskt ett Sölv AG2 utifrån din recension. Tänkte ha spöt för både skeddrag/kustwobbler och bombarda. Har inte tidigare kastat med bombarda men det ska bli intressant och testa. Jag var ute och kastade lite förra veckan och jag gillade spöt. Jag var rädd att det skulle vara för pinnigt men jag tyckte som du, att den är följsam. Har inte ännu drillat någon fisk än men skall iväg till helgen och fiska upp mot tjurpannan. Tänkte testa på bombarda då, har du några tips på val av flugor vid denna årstid?

          Kommentera


          • #35
            Va bra att testet kunde hjälpa dig i ditt val , hoppas du blir nöjd.
            Flugval ( kanske lika många tips som fiskare) , men skulle satsa på tobisliknande flugor och räkflugor mest ljusa varianter om vattnet är klart . Där du kommer o fiska så finns det rätt rejäla djupskillnader antar jag så några förtyngda flugor kan va bra o ha i ammunitionsbältet.
            Sill o tobis går ofta högt så öringen brukar komma i bra fart underifrån och det kan bli dundernapp.
            Kom gärna med feedback. Själv har jag " tappat det " just nu.
            Peter b

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
              Va bra att testet kunde hjälpa dig i ditt val , hoppas du blir nöjd.
              Flugval ( kanske lika många tips som fiskare) , men skulle satsa på tobisliknande flugor och räkflugor mest ljusa varianter om vattnet är klart . Där du kommer o fiska så finns det rätt rejäla djupskillnader antar jag så några förtyngda flugor kan va bra o ha i ammunitionsbältet.
              Sill o tobis går ofta högt så öringen brukar komma i bra fart underifrån och det kan bli dundernapp.
              Kom gärna med feedback. Själv har jag " tappat det " just nu.
              Peter b
              Ok. Tack för tipset. Vad hade du valt för bombarda? 20 eller 25gram? slow intermidiate eller slowsink? Jag återkommer med rapport. Det är en familjeresa så det blir inga monsterpass på nätterna. Men jag hoppas få in en härlig kväll i alla fall.

              Kommentera


              • #37
                Berätta gärna i tråden om hur du upplever ditt nya spö efter fisket och spöspec, typ längd, kastvikt.

                Kommentera


                • #38
                  Jag kör alltid slow sink , tycker den gör minst väsen av sig .
                  Försöker ha så lätt dobb som möjligt för o " minska " motståndet/belastningen när jag fiskar, ibland länge. Det blir 20g för mig kan under vissa omständigheter gå ner till 15g.
                  Det funkar säkert bra med 25 oxå prova dig fram och se vilken du känner dig mest bekväm med. Kastlängd skiljer väldigt lite.
                  Peter b

                  Kommentera


                  • #39
                    Nu har jag varit ute och kastat lite med spöt. Det är ett Abu Garcia Sölv AG2 10fot. (eller aa. 9'10fot) med kastvikten 10-30 gram. Vad som gör att spöt inte är 10 hela fot är att bakhandtaget är något kortat. Själva spöklingan är lika lång som ett vanligt 10 fot spö, i alla fall ett Ron Thomson Iconic steelhead 10 fot. Dock är balansen bra i spöt. När jag har en Shimano sustain fj 2500hg på så kan jag balansera spöt strax framför korkhandtaget på klingan. Spöt är 3 delat så man behöver hitta ett en teknik för att dela spöt när den ska in i bilen. Jag svor en del i början då jag fick trassel. men denna videon (https://www.youtube.com/watch?v=cKLVmTAuWt4&t=231s) så är det inga problem, i alla fall när det kommer till att man har ett vanligt drag efter. Kör man med bombarda så kan inte följa tipset. Värt att veta.

                    Hur är kastegenskaperna då?
                    Jo, jag har kastat med skeddrag i 18 och 22 gram. samt bombarda med 25g. 18g skeddrag laddar bra. Jag brukar svinga bak spöt försiktigt och sen daska till för att ladda den rejält. med 22g räcker det att kasta från från att man fört spöt bakom ryggen och kasta. om ni förstår vad jag menar. Då laddar spöt riktigt skönt. Så själva idealvikten på beten skulle jag kunna säga är runt 15 till 25. För när jag körde med bombardan på 25g så kändes det bra också. Men sweetspot är runt 18-25g skulle jag tro.

                    Man kommer rejält långt när man kastar detta spö och den funkade fint till bombarda. Har aldrig fiskat bombarda innan så det tog 3 kast innan jag fick in det. flötet hamnade de första 3 kasten 4 meter ut då jag släppte det aldelles för sent. Men efter det så gick det riktigt fint. Jag hade på något som naffsade på mina flugor några gånger och en jag bommade. Var för sen med mothugget. Annars fick jag flera makrillar tidigare under helgen på skeddrag vilket var kul.

                    Man kan inte klaga på känsligheten på spöt. Jag kunde varje hugg tydligt. Någon har tidigare klagat på känsligheten i AG3:an i någon annan tråd tror jag, men det kan jag inte påstå med AG2. Är det något annat ni undrar över så är det bara fråga på.

                    /A

                    Kommentera


                    • #40
                      Hej!
                      som nybliven fiskare aug 2022 så har jag några frågor vissa säkert dummare än andra men.

                      Jag har ett Westin w3 2nd 9" 7-30 g med en savage gear SG 4AG 300H FD rullesom jag börjat kasta in mig på, men tänkte köpa ett till då jag tänkte ha det spöet till bombarda då jag tycker/tror det duger.

                      Jag tycker det spöet fungerar bra( vet ju inte så mycket) funderar på ett Westin w4 2nd spinn 7-30 g lr nått Abu garcia sölv 1-3 eller ett daiwa Caldia 9"10-35 lr ett luvias 9" 5-25 lr ett 7-32 g har känt mig lite fär på spöna i butik,förutom luvias 7-32 jag personligen tycker att luvias 5-25 känns bra.Jag kommer troligast att köpa en vanfork 2500 lr 3000 beroende på tips.

                      Dom på butiken säger ett luvias med en daiwa caldia rulle. medans 3-4 andra butiker tyckt en vanford.

                      nu till frågan!
                      ni som har prövat mer och kan betydligt mer!

                      Jag kommer att fiske mest put n take efter regnbåge öring och röding, och kanske nån laxöring i nån älv eller å, och troligen inget havsfiske.

                      mitt spö har medium aktion.

                      Jag vill ha ett spö typ medium action/medium det får gärna ha bra svung när man kastar, och räta upp sig ganska snabbt ( då jag tror det är bra för mig då jag inte är den bästa att kasta,,,men börjar bli bättre.

                      kom med gärna med inlägg och förslag.

                      flåt från en Newbie!!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      • Newborn
                        Svar till Värde?
                        av Newborn
                        Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                        2024-01-13, 20:31
                      • Knox88
                        Värde på spön ?
                        av Knox88
                        Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                        2023-08-13, 11:49
                      • Backslag
                        Svar till Cisco Kid, mindre
                        av Backslag
                        Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                        2023-09-03, 20:16

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                      15 svar
                      4 587 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      63 svar
                      13 649 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                      Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                      16 svar
                      1 468 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                      19 svar
                      5 340 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                      20 svar
                      25 584 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X