Jiggfiske, gör jag fel eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jiggfiske, gör jag fel eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jiggfiske, gör jag fel eller?

Vad är förväntad förlust av beten när man fiskar botten med jiggdrag? När jag är ute så förlorar jag fler beten än vad jag får fisk...
    Oavsett metod (klassisk jiggskalle, dropshot, linkhead, offsetkrok) så fastnar jag i stenar eller grenar och även om det oftast går att få loss den så blir det en hel del förlorade saker. Är det en fråga om erfarenhet för att bli bättre på att komma loss, veta var man kan kasta utan att fastna eller är det normalt att förlora ett gäng jiggar?

Hur långt är ett snöre?

Det beror ju helt på hur det ser ut på botten. I ett vatten inne i en stad kan man ju förvänta sig cyklar, varuvagnar och alla möjliga konstiga saker på botten att fastna i och där är det nog då mera lämpligt att fiska en bit ovanför botten och kanske få lite färre fiskar men i gengäld får man ju oftare då behålla sina beten.

Det behöver ju inte vara ett stadsnära vatten såklart men vet man att man har fastnat i botten på ett ställe förr så kanske man inte ska kasta just där igen med en jiggskalle utan testa ett annat bete. En flytande wobbler med stor sked kan fungera precis lika bra som en jigg att studsa utmed botten men även ett sånt bete går ju att kila fast mellan stenar såklart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
      Hur långt är ett snöre?

Det beror ju helt på hur det ser ut på botten. I ett vatten inne i en stad kan man ju förvänta sig cyklar, varuvagnar och alla möjliga konstiga saker på botten att fastna i och där är det nog då mera lämpligt att fiska en bit ovanför botten och kanske få lite färre fiskar men i gengäld får man ju oftare då behålla sina beten.

Det behöver ju inte vara ett stadsnära vatten såklart men vet man att man har fastnat i botten på ett ställe förr så kanske man inte ska kasta just där igen med en jiggskalle utan testa ett annat bete. En flytande wobbler med stor sked kan fungera precis lika bra som en jigg att studsa utmed botten men även ett sånt bete går ju att kila fast mellan stenar såklart.
      Jag kör inte cityfiske, utan från strand i Mälaren och kringliggande åar som ofta innebär mycket träd som växer i kanten. Aktar mig såklart för ställen där jag fastnat tidigare men tar snabbt slut på ställen att stå...

Kommentera

Testa att köra Jikarig. Du förlorar typ en tiondel, mot att använda jiggskalle.

Kommentera

Åar och älvar är ofta fulla av nedfallna träd/rötter och annat trevligt att fastna i så där blir förluster märkbara på en fisketur . Landfiske känns värdelöst ibland när bottennappen duggar tätt

Kommentera

Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg

Jag kör inte cityfiske, utan från strand i Mälaren och kringliggande åar som ofta innebär mycket träd som växer i kanten. Aktar mig såklart för ställen där jag fastnat tidigare men tar snabbt slut på ställen att stå...
            Tyvärr är Stockholm city elak att fiska runt och göra det från land är ännu värre.
            Fiskar själv endel i City men från båt och då går det att rädda endel beten, men det går ändå alltid åt några jiggar på varje pass.
            Ett alternativ kan vara att köra med något grövre lina och tafs då kanske du kan slita loss några.
            SPRO jiggskallar har rätt tunna krokar som ger med sig lite bättre det kan rädda några beten

Kommentera

Lättaste möjligaste vikten brukar va tricket, 10g fastnar i allt och man bör ligga på max 5g tycker jag bland bråte. I mitt cityfiske tex där det är mycket bråte kör jag oftast 3,5g. Satt kanske 2-3 vikter på par månader.

Kommentera

Nästa tips är att gå upp i lindimension när du fiskar i jobbiga miljöer där man vet att botten är trasslig

Byt till tjockare Lina

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                11 svar
                13 508 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85