Spinnfiske efter svårflörtade regnbågen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter svårflörtade regnbågen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske efter svårflörtade regnbågen

    Fiskat efter alla möjliga arter genom åren men blir inte klok på regnbågen haha. Vattentemperaturen låg rätt ca 14 plusgrader i ytvattnet ska ju ligga mellan 10-15 vattentemperaturen för regnbåge och vinden var sydostlig under passet. Spinnfiskade efter den här arten idag körde med kustwobbler långsmala små skeddrag spinnare lät dragen falla till botten mellanskiktet även vevade direkt nedslaget i ytan. Spinnstopp långsam även snabb hemtagning. Sol växlande molnighet en hel del naturliga färger i betesval men började med skrikande färger i gult, firetiger bl a. Vaken var enstaka ett par på förmiddagen enstaka eftemiddagen kastade in i vaken men resultat icke sa nicke :-)

  • #2
    Lufttrycket låg på 1030 hPa enligt mina anteckningar jaja regnbågen kan vara väldigt svår :-)

    Kommentera


    • #3
      Regnbågen är inte alltid lätt. Är det sol är det inte ovanligt att de går ner lite djupare, 1-2 meter ner. Fiska morgon och kväll kan också göra stor skillnad. Ser du vak och de inte hugger kan det vara insekter, exempelvis fjädermygg de är inriktade på. Då är det dags att lära sig flugfiska

      Kommentera


      • #4
        Också svårt att hitta hjälp på nätet då våra PTsjöar oftast är natursjöar. De flesta YT filmer är när folk fiskar i betongdammar på pelletbågar som är så populära på kontinenten. En kul utmaning dock

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
          Fiskat efter alla möjliga arter genom åren men blir inte klok på regnbågen haha. Vattentemperaturen låg rätt ca 14 plusgrader i ytvattnet ska ju ligga mellan 10-15 vattentemperaturen för regnbåge och vinden var sydostlig under passet. Spinnfiskade efter den här arten idag körde med kustwobbler långsmala små skeddrag spinnare lät dragen falla till botten mellanskiktet även vevade direkt nedslaget i ytan. Spinnstopp långsam även snabb hemtagning. Sol växlande molnighet en hel del naturliga färger i betesval men började med skrikande färger i gult, firetiger bl a. Vaken var enstaka ett par på förmiddagen enstaka eftemiddagen kastade in i vaken men resultat icke sa nicke :-)
          Hej Henke E;n.

          På den tiden jag fiskade efter Regnbåge, Röding och Öring uppe hos morfar och mormor i Selånger, Medelpad brukade jag fiska med Mepps Agliaspinnare. Då trädde jag flera rödmaskar tvärs över spetsarna på krokkronorna och ner i i böjen....
          De flesta fiskarna jag fångade var Rödingar och Öringar men det blev även några Regnbågar mellan varven.
          Mvh/Old Firehand Leif Engström

          https://www.google.com/search?q=Bild...hrome&ie=UTF-8
          Senast ändrad av Old Firehand; 2023-05-08, 16:29.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
            Regnbågen är inte alltid lätt. Är det sol är det inte ovanligt att de går ner lite djupare, 1-2 meter ner. Fiska morgon och kväll kan också göra stor skillnad. Ser du vak och de inte hugger kan det vara insekter, exempelvis fjädermygg de är inriktade på. Då är det dags att lära sig flugfiska
            Så är det men jag har stort tålamod hehe. Sommartid kör jag morgon/kväll gällande regnbåge. Under våren brukar det ju vara som bäst tidigt på morgon eftermiddag/kväll. Vakade ju rätt mycket mygg som du sa och även en hel del skräddare var det på vattenytan. Dom som var i närheten fick ingenting heller körde med bombarda. Regnbågen är verkligen inte lätt sant.

            Annars låg vattentempen rätt varm sydostlig vind men bara gnugga på med regnbågsfisket :-)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Henke E;n.

              På den tiden jag fiskade efter Regnbåge, Röding och Öring uppe hos morfar och mormor i Selånger, Medelpad brukade jag fiska med Mepps Agliaspinnare. Då trädde jag flera rödmaskar tvärs över spetsarna på krokkronorna och ner i i böjen....
              De flesta fiskarna jag fångade var Rödingar och Öringar men det blev även några Regnbågar mellan varven.
              Mvh/Old Firehand Leif Engström

              https://www.google.com/search?q=Bild...hrome&ie=UTF-8
              Mepps klassiker :-)

              Kommentera


              • #8
                Fiskar rätt mycket regnbåge, som du skriver så brukar fisket vara bäst just på förmiddag/kväll och kan bli svårt mitt på dagen.
                Nyutsatt fisk nappar bäst, de kan bli luriga när de väl har acklimatiserat sig.
                Jag upplever även att regnbågarna blir mindre nappvilliga vid motvind av någon anledning.
                När det gäller spinnare så har jag mest framgång med färgerna grönt, orange och blått (firetiger är en favorit), börjar veva vid nedslag, inga spinnstopp på spinnare!
                Jag kan även rekommendera genomlöpsbeten på 8-10gram, fiskar dessa beten väldigt långsamt.
                Finns ju såklart även bättre och sämre vatten, kring storstäderna så brukar fisken som sätts i försvinna ganska fort.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Adde_92 Visa inlägg
                  Fiskar rätt mycket regnbåge, som du skriver så brukar fisket vara bäst just på förmiddag/kväll och kan bli svårt mitt på dagen.
                  Nyutsatt fisk nappar bäst, de kan bli luriga när de väl har acklimatiserat sig.
                  Jag upplever även att regnbågarna blir mindre nappvilliga vid motvind av någon anledning.
                  När det gäller spinnare så har jag mest framgång med färgerna grönt, orange och blått (firetiger är en favorit), börjar veva vid nedslag, inga spinnstopp på spinnare!
                  Jag kan även rekommendera genomlöpsbeten på 8-10gram, fiskar dessa beten väldigt långsamt.
                  Finns ju såklart även bättre och sämre vatten, kring storstäderna så brukar fisken som sätts i försvinna ganska fort.
                  Väldigt få vak under passet förmiddag till eftermiddagen men noterade att det vakade mitt ute på det djupaste i gölen när solen låg på och vinden var vindstilla då.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

                    Väldigt få vak under passet förmiddag till eftermiddagen men noterade att det vakade mitt ute på det djupaste i gölen när solen låg på och vinden var vindstilla då.
                    Har du testat att ta dig runt och fiska av hela sjön? Ibland ger det resultat att göra en förflyttning.
                    När jag får fisk på ett ställe brukar jag även notera var jag står, vilket håll jag kastat och tid på dagen, har ett pt-vatten där jag ofta har fått fisk på ett visst ställe och kastar i en viss vinkel, antagligen något med bottenstrukturen som gör att fisken gillar att ställa sig just där.
                    Ofta inträffar ju huggperioder för regnbågen när flera får hugg samtidigt, och då är det viktigt att man har grejerna i vattnet och inte sitter och fikar
                    Men som redan sagts i tråden, ibland är det svårt, gäller att nöta på.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    • Newborn
                      Svar till Värde?
                      av Newborn
                      Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                      2024-01-13, 20:31
                    • Knox88
                      Värde på spön ?
                      av Knox88
                      Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                      2023-08-13, 11:49
                    • Backslag
                      Svar till Cisco Kid, mindre
                      av Backslag
                      Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                      2023-09-03, 20:16

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                    15 svar
                    4 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    63 svar
                    13 589 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                    Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                    16 svar
                    1 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                    19 svar
                    5 329 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                    20 svar
                    25 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke E
                    av Henke E
                     
                    Arbetar...
                    X