Spinnfiske efter svårflörtade regnbågen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske efter svårflörtade regnbågen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    I gölen jag fiskar båge i finns väldigt tydliga huggperioder, kan stå och kasta i 3 timmar utan ett hugg för att sen dra 3 bågar på 10min innan det dör ut igen.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Adde_92 Visa inlägg

      Har du testat att ta dig runt och fiska av hela sjön? Ibland ger det resultat att göra en förflyttning.
      När jag får fisk på ett ställe brukar jag även notera var jag står, vilket håll jag kastat och tid på dagen, har ett pt-vatten där jag ofta har fått fisk på ett visst ställe och kastar i en viss vinkel, antagligen något med bottenstrukturen som gör att fisken gillar att ställa sig just där.
      Ofta inträffar ju huggperioder för regnbågen när flera får hugg samtidigt, och då är det viktigt att man har grejerna i vattnet och inte sitter och fikar
      Men som redan sagts i tråden, ibland är det svårt, gäller att nöta på.
      Den här gången stod på en och samma sida kastade av i solfjäderform testade det mesta som man skrev i första inlägget i tråden :-)

      Kommentera


      • #13

        När inget annat funkar brukar jag få fisk på dessa, kastar ut dem med ett litet blyhagel 30cm ovanför.
        Fått på dessa med sjunkande bombarda också.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #14
          Många kloka inspel, framförallt tipset om att lära känna sjön och fiskens huggperioder i den. Håller även med om att förflytta sig en hel del vilket ger bra utdelning när fisken är trög.

          Så här års är det vanligt att regnbågen står i lite grundare partier, där solen ligger på under större delen av dygnet. Satsa på tidpunkten mellan 08-12.

          För egen del kör jag uteslutande med Westin D360 i färgen ”Miami” eller ”Pink Snowflake” i storlekarna 5,5-8-10 gram, beroende på djup. Galet bra inline bete som fiskar även vid spin stopp i och med att det roterar och skapar kontraster som brukar reta till sig hugg.

          Händer att jag krokar på ABU MO inline 6gr också från och till, främst när vattnet är lite varmare då det fungerar lite bättre vid högre invevningshastighet.


          Kommentera


          • #15
            Enligt fiskbiologer så är ju nyinsatta regnbågar mer lättfångade och regnbågar som har varit en längre tid efter utsättning mer försiktiga i sitt beteende och jagar hellre naturlig föda.

            Kommentera


            • #16
              Skeddrag typ Toby 15g, veva långsamt. Börjar du ta i botten så har öka ett snäpp och där har du rätt hastighet. Gör ett eller två korta vevstopp per kast eller ett "jerk" eller knyck med spöt någon gång då och då och låt det singla ner 0.5 sekunder. Tar du aldrig i botten när du fiskar skeddrag på röding/regnbåge på höst/vår så vevar du för snabbt.

              Toby vill gärna gå grunt med så de gamla 18-grammarna är svåra och körs helst sent på höst eller direkt när isen släppt på våren.
              Jag rekommenderar 15G svart/guld eller koppar/mörk koppar vid skymning/månsken på natten.. Vid mulet, lite gladare färger men fokusera på blått och grönt då de syns bäst i djupare vatten eller lite solljus, Öringar kan vara jävligt glad i beten med hög kontrast dock som brandgult ljusgrönt och knallblått osv. De hugger dock på nästan allt under dagen, Öringar är ädelfiskens Gädda då de är i toppen av näringskedjan likt Gäddan och det kan ni se om ni jämför käkarna och tänderna på vild öring jämfört med Röding/Regnbåge osv, det märks när de hugger med . Vid stark sol, kör tyngre beten kom ut på djupet, låt dem sjunka och gör sedan aggressiva korta ryck på djuphålan och alternera invevningshastigheten, gärna kanske lite mer silver för att blänka till mer och täcka mer vatten pga det. De vill gärna inte tugga eller jaga när det är för varmt, men de blir triggad av snabba rörelser och de är mycket starkare och snabbare vid varmare väder som alla kallvattensfiskar. De tröttas ut snabbare dock.

              Annars så är Knosas Dynamit, ABU Zigge bra drag för put and take men de gör sig bäst på våren. Under sommaren så kör tyngre spinnare/tyngre skeddrag osv, du kan lura upp Regnbågar och Öring då, men Rödingarna är svår på sommaren då de trivs väldigt dåligt då. Lottospinnare fungerar även bra på våren och kasta gärna mot ut/inlopp på sjön.

              Du kan rigga ett dropshot eller bottenmete med tung vikt så du kommer ut långt på sommaren och då ha rätt bra fiske, men det kan vara svårt att kroka på dropshot ibland och kan vara rätt tråkiga att fiska då det är som att pimpla horisontellt.

              Men det viktigaste är att fisken ser betet och är hungrig/irriterad. Det är 90% av allt fiske. Lekande, tunna linor, vad fan hans moster spelar väldigt, väldligt liten roll, många fiskare påstår annat men de är vidskepliga (Fiskar du bäcköring så smyyyg dock, de ser och hör dig). Det är strån och skit överallt i vattnet, fiskar agerar på instinkt. Använd ALLTID lekande och gärna fjäderring på beten så inte fisken bänder loss kroken när den kämpar.
              Jag har fiskat regnbåge/röding/öring mitt i sommaren med gäddspö (50-150g) med 1.2mm tafsar med lekanden stora som mormyskor och 0.36mm lina (när jag glömt utrustning och inte hade annat). De hugger ändå. Röding är svårt, väldigt svårt att få under sommaren dock. Men jag har tagit många regnbågar och öringar på mina gäddtafsar.

              Använd alltid tafs (gärna 20-50cm nylon) till flätlina. Även om du fiskar i en lerpöl, snurrar fisken till och får linan i gällocken så är det stor risk att den skär av linan.
              Kontrollera linan efter varje fisk, har du flertalet marginella skador på en 1-1.2mm fluorocarbontafs så håller den längre. Har du fransar på flätlinan så klipp och knyt om.
              Använd palomarknuten då den är väldigt enkelt, även om inte bäst så är den cirka 50% starkare än den krångliga clinch-knot ni lärt er som ung vad gäller brottstyrka och förmodligen den bästa knuten sett till krånglighet/styrka. Den är även som antytt mycket lättare att knyta.

              I slutändan, ha grejerna i vattnet. Fiska långsammare på våren och höst. Använd lekande och tafs.
              I slutändan så är det fiskevatten och tid investerad som avgör en bra fiskare från en dålig fiskare. Tålamod med andra ord.

              Jag tyckte också Regnbågar var svårfiskad i början. Men jag fiskade i regel för snabbt då jag var van Abborre och Gäddor. Fiske är nog den "sport" som har minst vetenskap bakom sig i dag och det finns otroligt mycket vidskepliga människor, särskilt bland de äldre. Förutom Abu Atom, letar du gädda så släng på en 25g Atom och inom kort har du hittat Gädda. Mitt sökbete och jag har aldrig blivit "FF" på det. Har dock aldrig tagit något rekord på det heller, men jävlar vad bra de är för självförtroendet. Det smäller alltid, alltid, alltid. Finns även i 55g, så du kan söka större Gäddor med.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Hockexx Visa inlägg
                Skeddrag typ Toby 15g, veva långsamt. Börjar du ta i botten så har öka ett snäpp och där har du rätt hastighet. Gör ett eller två korta vevstopp per kast eller ett "jerk" eller knyck med spöt någon gång då och då och låt det singla ner 0.5 sekunder. Tar du aldrig i botten när du fiskar skeddrag på röding/regnbåge på höst/vår så vevar du för snabbt.

                Toby vill gärna gå grunt med så de gamla 18-grammarna är svåra och körs helst sent på höst eller direkt när isen släppt på våren.
                Jag rekommenderar 15G svart/guld eller koppar/mörk koppar vid skymning/månsken på natten.. Vid mulet, lite gladare färger men fokusera på blått och grönt då de syns bäst i djupare vatten eller lite solljus, Öringar kan vara jävligt glad i beten med hög kontrast dock som brandgult ljusgrönt och knallblått osv. De hugger dock på nästan allt under dagen, Öringar är ädelfiskens Gädda då de är i toppen av näringskedjan likt Gäddan och det kan ni se om ni jämför käkarna och tänderna på vild öring jämfört med Röding/Regnbåge osv, det märks när de hugger med . Vid stark sol, kör tyngre beten kom ut på djupet, låt dem sjunka och gör sedan aggressiva korta ryck på djuphålan och alternera invevningshastigheten, gärna kanske lite mer silver för att blänka till mer och täcka mer vatten pga det. De vill gärna inte tugga eller jaga när det är för varmt, men de blir triggad av snabba rörelser och de är mycket starkare och snabbare vid varmare väder som alla kallvattensfiskar. De tröttas ut snabbare dock.

                Annars så är Knosas Dynamit, ABU Zigge bra drag för put and take men de gör sig bäst på våren. Under sommaren så kör tyngre spinnare/tyngre skeddrag osv, du kan lura upp Regnbågar och Öring då, men Rödingarna är svår på sommaren då de trivs väldigt dåligt då. Lottospinnare fungerar även bra på våren och kasta gärna mot ut/inlopp på sjön.

                Du kan rigga ett dropshot eller bottenmete med tung vikt så du kommer ut långt på sommaren och då ha rätt bra fiske, men det kan vara svårt att kroka på dropshot ibland och kan vara rätt tråkiga att fiska då det är som att pimpla horisontellt.

                Men det viktigaste är att fisken ser betet och är hungrig/irriterad. Det är 90% av allt fiske. Lekande, tunna linor, vad fan hans moster spelar väldigt, väldligt liten roll, många fiskare påstår annat men de är vidskepliga (Fiskar du bäcköring så smyyyg dock, de ser och hör dig). Det är strån och skit överallt i vattnet, fiskar agerar på instinkt. Använd ALLTID lekande och gärna fjäderring på beten så inte fisken bänder loss kroken när den kämpar.
                Jag har fiskat regnbåge/röding/öring mitt i sommaren med gäddspö (50-150g) med 1.2mm tafsar med lekanden stora som mormyskor och 0.36mm lina (när jag glömt utrustning och inte hade annat). De hugger ändå. Röding är svårt, väldigt svårt att få under sommaren dock. Men jag har tagit många regnbågar och öringar på mina gäddtafsar.

                Använd alltid tafs (gärna 20-50cm nylon) till flätlina. Även om du fiskar i en lerpöl, snurrar fisken till och får linan i gällocken så är det stor risk att den skär av linan.
                Kontrollera linan efter varje fisk, har du flertalet marginella skador på en 1-1.2mm fluorocarbontafs så håller den längre. Har du fransar på flätlinan så klipp och knyt om.
                Använd palomarknuten då den är väldigt enkelt, även om inte bäst så är den cirka 50% starkare än den krångliga clinch-knot ni lärt er som ung vad gäller brottstyrka och förmodligen den bästa knuten sett till krånglighet/styrka. Den är även som antytt mycket lättare att knyta.

                I slutändan, ha grejerna i vattnet. Fiska långsammare på våren och höst. Använd lekande och tafs.
                I slutändan så är det fiskevatten och tid investerad som avgör en bra fiskare från en dålig fiskare. Tålamod med andra ord.

                Jag tyckte också Regnbågar var svårfiskad i början. Men jag fiskade i regel för snabbt då jag var van Abborre och Gäddor. Fiske är nog den "sport" som har minst vetenskap bakom sig i dag och det finns otroligt mycket vidskepliga människor, särskilt bland de äldre. Förutom Abu Atom, letar du gädda så släng på en 25g Atom och inom kort har du hittat Gädda. Mitt sökbete och jag har aldrig blivit "FF" på det. Har dock aldrig tagit något rekord på det heller, men jävlar vad bra de är för självförtroendet. Det smäller alltid, alltid, alltid. Finns även i 55g, så du kan söka större Gäddor med.
                Bra inlägg!

                Kommentera


                • #18
                  Har fiskat en hel del put and take när sonen var mindre.

                  Håller med om beten som nämnts. Toby den svarta med koppar ränder om det är molnigt eller skymmer. Blått om det är soligt. Även Sigge är som sagt bra. Sigge har jag även fått en hel del vild öring på när jag fiskat från land.

                  Bästa fisket är den dagen isen går upp. Det är som att sjön exploderar. Även rödingarna hugger som vildar.

                  Sommaren och värme är segt och inte värt det om man inte gillar bottenmete.Senhösten brukar vara bra också.

                  Fiskar inte put and take längre men har ett ställe i en liten älv som leder ur pt området där de rymmer upp i och förvildas. Där är det riktigt roligt att fiska dem! Upplever inte att de är mer svårflörtade. Däremot så får man smyga lite mer.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  • Newborn
                    Svar till Värde?
                    av Newborn
                    Är svårt att vara lite mer specifik då det bara står Penn Fierce 7000 på rullen... fast på spöt står...
                    2024-01-13, 20:31
                  • Knox88
                    Värde på spön ?
                    av Knox88
                    Hej, har ärvt några vad jag förstått flugfiskespön och skulle uppskatta om någon har en hum vad dessa...
                    2023-08-13, 11:49
                  • Backslag
                    Svar till Cisco Kid, mindre
                    av Backslag
                    Tyvärr är det en annan modell. Den på bilden är den enda jag har kvar. Det verkar som om tillverkningen...
                    2023-09-03, 20:16

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Perchman, 2005-04-15, 07:13
                  15 svar
                  4 575 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  63 svar
                  13 571 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg RUSTY HOOK  
                  Startad av teamtoth, 2008-05-01, 08:38
                  16 svar
                  1 465 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Startad av tugge08, 2009-04-06, 17:17
                  19 svar
                  5 329 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Startad av LillaFiskePojken, 2009-07-06, 14:33
                  20 svar
                  25 572 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X