C&R meningslöst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R meningslöst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Michael - Jag köper det du säger till fulla. Kul med en belevad person, som verkligen kan uttrycka sig utan att kliva någon på tårna. Känns lite diplomatiskt över ditt resonemang, och det är precis dit jag vill komma. Jag tror att om man som aktiv sportfiskare missbrukar våra rättigheter på fiskevattten genom att sabotera fasta fiskeredskap (någonting jag själv delvis är emot) kommer till slut statsmakten att vända sig emot "hobbyfiskarna".

Vill man få ett slut på detta måste man våga ta upp det hela till en stor diskussion, och gärna få den bevakad av media. Frågan om fasta fiskeredskap i sjöar, fjärdar, vikar är svåra att komma åt då de ofta är äganderelaterat till markägaren. Specielltt här uppe i norrland. Vet om en sjö där man nu tagit tillbaka fiskerättigheterna på grund av att en del misskött sig där. Det är ju trist...

Kommentera

Min åsikt är att individer som lägger nät tvärs över en hel lekvik bör få näten sönderskurna. Det kanske var okej på 60,70-talet när det fanns hur mycket fisk som helst men idag är det inte annat än oacceptabelt. På sommaren, hösten m.m. tycker jag att det är ok att lägga nät varsom helst men det finns ju gränser.... Är ganska säker på att det skulle uppstå samma reaktioner om en sportfiskare rensade en lekvik på gädda under 2 veckors tid och dödade 100-tals gäddor, inte sant? Fisk är inte en obegränsad resurs, det vet vi alla och därför bör vi värna om den fisk som finns kvar. Har jag rätt? MVH/Mattias

Kommentera

Är det någon som vet om det är laglit att fiska med nät nära land med nät vid denna tiden på året? Jag tror att det finns restrektioner om detta men är ej säker.

Kommentera

Ursprungligen postat av m_thornblad Visa inlägg
          Min åsikt är att individer som lägger nät tvärs över en hel lekvik bör få näten sönderskurna. Det kanske var okej på 60,70-talet när det fanns hur mycket fisk som helst men idag är det inte annat än oacceptabelt. På sommaren, hösten m.m. tycker jag att det är ok att lägga nät varsom helst men det finns ju gränser.... Är ganska säker på att det skulle uppstå samma reaktioner om en sportfiskare rensade en lekvik på gädda under 2 veckors tid och dödade 100-tals gäddor, inte sant? Fisk är inte en obegränsad resurs, det vet vi alla och därför bör vi värna om den fisk som finns kvar. Har jag rätt? MVH/Mattias
          Du har rätt, men att förstöra nät gör ingen skillnad mer än att det får alla inblandade UTOM nätfiskarna att se ut som störda fanatiker i allmänhetens ögon.

Kommentera

Året är 2007 och svälten i Sverige är ett minne blott. Industrialismen har haft sin storhetstid sedan andra världskriget i Sverige och nu har produktionen flyttat till Asien pga att kostnadsläget är för högt i Sverige. Framtiden ligger i tjänster bla turism och upplevelser för Europer och även för den del Asiater och Amerikaner ( Titta på bla Västerviks sportfiskecamp med fransmän,tyskar,belgare,engelsmän det omsätts miljoner från utländska turister = arbetstilfällen m.m). Att då lägga nät i lekvikar som ska garantera reproduktion av gädda och annan fisk är helt enkelt vansinne. Det finns inget syfte med nätläggning mer en människors kortsiktiga habegär. Vem har så dåligt ställt att han måste fiska lekgädda/öring/lax år 2007. Min teori är att det är obildade människor som har svårt att sätta saker i något större sammanhang. Att före en logisk argumentering mot dessa människor bedömmer jag som en hopplös uppgift.
            Marknadsekonomiskt har en gädda som mat ett värde av knappt 100 kronor kg som sportfisk är värdet cirka 1000 kr kilo. Varje sund människa med lite logiskt tänkande lägger helt enkelt inte nät. Det borde vara varje sportfiskares plikt att åtminstonde åka över nätet med proppellern alternativt elda upp dessa , det är inte anarki att sätta stopp för människors dumhet.

Kommentera

Fishcraft: Skicka in denna text till någon myndighet!

Kommentera

Ni har helt rätt, ekonomiskt etiskt och moraliskt är det fel att näta ut lek vikar. Men det är lika fullt olagligt att förstöra dom. Och för allmänheten ser det bara ut som någon ny sorts militanta veganer.
                Senast ändrad av keldor; 2007-03-28, 21:32.
                I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

tror inte det är så många av den nätfiskande slaktar generationen kvar. inte mång yngre fiskare som tex lägger nät i en lekvik eller åker ut två gånger i veckan o tar 10-15 gäddor varje gång, hur stora/små dom än är, och tar hem för att göra gäddfärs. förmodligen inte så många år kvar tills dom "gubbarna" iaf är för gamla för att fiska. eller lägga nät för den delen. det e min teori iaf.
                  -=One Of The Best Yet=-

Kommentera

Håller med dig till 100%, Fishcraft.
                    http://nypanfishingteam.blogg.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
                      Året är 2007 och svälten i Sverige är ett minne blott. Industrialismen har haft sin storhetstid sedan andra världskriget i Sverige och nu har produktionen flyttat till Asien pga att kostnadsläget är för högt i Sverige. Framtiden ligger i tjänster bla turism och upplevelser för Europer och även för den del Asiater och Amerikaner ( Titta på bla Västerviks sportfiskecamp med fransmän,tyskar,belgare,engelsmän det omsätts miljoner från utländska turister = arbetstilfällen m.m). Att då lägga nät i lekvikar som ska garantera reproduktion av gädda och annan fisk är helt enkelt vansinne. Det finns inget syfte med nätläggning mer en människors kortsiktiga habegär. Vem har så dåligt ställt att han måste fiska lekgädda/öring/lax år 2007. Min teori är att det är obildade människor som har svårt att sätta saker i något större sammanhang. Att före en logisk argumentering mot dessa människor bedömmer jag som en hopplös uppgift.
                      Marknadsekonomiskt har en gädda som mat ett värde av knappt 100 kronor kg som sportfisk är värdet cirka 1000 kr kilo. Varje sund människa med lite logiskt tänkande lägger helt enkelt inte nät. Det borde vara varje sportfiskares plikt att åtminstonde åka över nätet med proppellern alternativt elda upp dessa , det är inte anarki att sätta stopp för människors dumhet.

Mjomja men har du inte överskattat värdet på gädda hysteriskt mycket ? Tror inte många skulle vara beredda eller ens ha råd att lägga 1000kr på varje kilo landad gädda (det skulle ju innebära att man la ut 10 000 kr på varje fiskepass eller hur? . ) Men klart det är sant som du säger yrkesfiske är inte rikitgt klokt! Jag vill fånag den fisken tusen gånger mer än yrkesfiskarna
                      Det är dagens härliga sanning!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen