C&R meningslöst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R meningslöst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ni som klipper sönder nät mm. Var gör ni av näten sen? Jag hoppas att ni inte bara klipper sönder det och låter näten sjunka till botten... (spöknät)
    www.pikewallis.se

Kommentera

Jag tror att C&R påverkar mest/mycket genom att man förändrar attityden hos omgivningen. Tror det är så vi måste jobba.

Det ger kanske lite effekt att klippa sönder näten, och att man kan få sug att göra det kan jag absolut förstå. Samtidigt så tror jag det kan motverka syftet om man går på allt för hårt me C&R, det har ju vissa tendenser att bli dogmatiskt och lite snobbistiskt. Men det är dubbelt det där, skriker man å lever om så får man ju uppmärksamhet så jag vette tusan.

Det jag försöker säga är att jag tror det hjälper med C&R på lång sikt, inte nödvändigtvis genom att fler individer överlever just för att vi släpper tillbaks dem men att folk får upp ögonen för att det inte är ok att gå loss hur som hellst.

Sen är det ju lite trist att nätfisket är så svårt att bedriva på nån vettig nivå. Jag är uppvuxen med nätfiske efter sik på hösten i västerbottens kustland, det va skitmysigt att dra ut me morfar på morgonen å hämta näten. Något som jag gärna skulle göra med nästa generation. Jag tänker att det är ok om man inte tar upp mer än man äter, men samtidigt är det oxå fiske efter lekvandrande fisk (visst ?).
      När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Manhood Visa inlägg
        Ni som klipper sönder nät mm. Var gör ni av näten sen? Jag hoppas att ni inte bara klipper sönder det och låter näten sjunka till botten... (spöknät)

Eller slänger dom så fåglar mm kan fastna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
          Då accepterar du med andra ord logiken i mitt tidigare inlägg? Det är helt ok att någon kommer förbi en eftermiddag med en motorsåg och modifierar familjens bil lite eftersom han helt enkelt inte gillar den?

Varför inte försöka få bort näten på ett vettigt sätt i stället?
          vad är ett vettigt sätt då?
          och sen så tycker jag de inte går att jämföra en båt med ett nät

kommer fortsätta med mitt..
          Mvh
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Tycker folk överdriver lite.

Att lägga något nät varje sommar för att fånga lite abborre eller någon gös är väl inte så farligt? Jag tror att vi sportfiskare gör mer skada är de flesta nät som läggs så ta och coola ner lite.

Och nät som läggs för att fånga gädda är ju faktiskt sällsynt, jag har aldrig varit med om det.

Men, kommer man till en lekvik omringad av nät under våren. Då har man rätt att bli jävligt förbannad.
            Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jimmiee Visa inlägg

Mvh
              Ja tänk... Att du själv skulle behöva ta reda på ett bättre sätt, det kräver ju engagemang och en del arbete... nej mycket bättre att planlöst förstöra saker som hur lätt som helst kan ersättas och som i det långa loppet bara drabbar sportfisket negativt + ger sympati för dom stackars nätläggarna som bara råkar ut för vandaler.

Kan ju inte bli bättre än så. Tummen upp.

Sen är det tyvärr inte upp till den drabbade att bestämma vad som kan jämföras med vad, det är ju bara att acceptera att man blev drabbad och att den som gjorde det helt enkelt bara tyckte att du hade något som inte föll honom i smaken riktigt. Det pelar ingen roll om det är en säck med skit eller ett hus, principen är densamma och det egentliga pengavärdet har inget med saken att göra.

Kommentera

Mvh
                hehe jimmiee roligt sammanträffande att din bil är borta^^
                bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
                  hehe jimmiee roligt sammanträffande att din bil är borta^^
                  VA!?mitt avantar är inte borta.

M,vart står att jag förstör näten?

Mvh
                  Keep talking about me, You are just making me famous..
                  MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
                  www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
                    Vad du säger är att om någon gör fel så tycker du att det är ok att fortsätta göra fel, en logik som inte direkt leder till något vettigt alls. Jag håller helt med om att det är lågt att lägga nät i lekvikar och att girighet styr i många fall, men det är så samhället ser ut på ganska många olika nivåer och att på undergroundnivå försöka slå ut detta tankesätt genom att förstöra fiskenät är ju inte direkt något som kommer att ge några långsiktiga resultat heller.

Förstör du dessutom för yrkesfiskare så är det väl försäkringsbolagen som tar smällen, i sådant fall är det väl bara bättre att i stället flytta på näten så dom inte tar fisk längre om man nu måste göra något alls?
                    Du har ju rätt i sak att förstöra saker inte är korrekt men i vissa fall så anser jag att det finns en allmän skyldighet att protestera/opponera/markera osv när ett allmänt vedertaget och till med accepterat beteende är destruktivt. Det är destruktivt att lägga nät i områden där fisk reproduceras.
                    Historiskt sätt har handgripligheter från allmänheten/den stora breda massan lönat sig. Titta på fackförbund som på tidigt 1900 tal tog till handgripligheter för att få rätt till 8 timmars dagar. Titta på trädkramarna under 1960 talet idag finns det ingen som ifrågasätter träd och grönska i stadsmiljö
                    osv lite anarki behövs för att få till förändringar. Kör över nät

Kommentera

VA!?mitt avantar är inte borta.

M,vart står att jag förstör näten?

Mvh
                      I en diskussion om nät och folk som förstör sådana kan man kanske uppfatta detta som att du hoppade på den trenden:

"Gillar absolut inte nät,så när jag ser dem gör jag oftast något som är mindre bra."

Du menade att du gör något mindre bra mot något annat då?..

Och för att ge dig lite klarthet i din avatar som inte saknas - Jag sa bil först, du fick det till båt. Sen sa Bigfisher att det var kul att din bil var borta, inte din bild...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen