Tumlare alltmer vanliga under fisketuren. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tumlare alltmer vanliga under fisketuren.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tumlare alltmer vanliga under fisketuren.

Läckert och se dem komma och head and taila , bara ngt hundratal meter ut fr land. Ibland ensamma i sakta mak ibland i familjegrupper jagandes i hög fart. Makrill o sill är väl ettaväljare på menyn. Hört att makrillen anlänt Helsingborg o gott om dem uppåt Kungsbacka o norrut.
    Ännu så länge har de inte sladdat in mot land vid tyludden ( Tylösand).
    Att stå utvadad och dra på en större gaisare på dobb o fluga är en njutning . Har ett ställe där jag kan vada ut på en sandreveln som löper 150-200m ut fr sandstranden. Ligger en stenrev ytterligare en bit ut och mellan revet och där jag står är det ngr m djupt. Vissa kvällar kan det va gott om makrill inne när det är gott om tobis o sill.
    Tyvärr störs stunderna ofta av fjärsing som gärna tar flugan. Lite bökigt att hantera när man står utvadad , de har ökat rejält de senaste 10 åren , längre tbaks ( 20 år o bkt) fick jag aldrig fjärsing.
    Öringfisket går trögt nån enstaka godkänd men långt mellan dem.
    Jag får nöja mig med tumlare som ögongodis.
    Peter b

Tumlare är en välkommen syn. Det ger känslan av att något är bättre.

Nu när man fiskar på sommaren så borde man ha med sig en grilltång för säker hantering av all fjärsing.

Kommentera

Tång har jag , kunde varit längre, men utvadad är största problemet att det saknas en extra " hand". Oftast sitter de löst men när de krokat djupare är det ett fasligt pyssel. Har klurat på nån lösning men inte hittat ngt som är funktionellt.
      Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
        Jag får nöja mig med tumlare som ögongodis.
        Peter b
        Då hoppas vi att tonfisken också kommer inom kastavstånd..

Kommentera

Hm , skulle föra med sig en del konsekvenser . Min utrustning är nog dåligt dimensionerad för dessa muskelberg , kanske om jag står med vattenskidor på så kan man få sitt livs åktur, hihi.
          En bekant och hans son var med på provfiske för ngt år sen , sonen fick på en missil som bedömdes va runt 300 pannor. De körde åtskilliga sjömil med tonfisken på , under fl timmar.
          Måste säga att utan den kunskap som behövs för o säga vad som är rimligt " provfiske" så ställer jag mig lite tveksam till metoden.
          Säkert en otrolig upplevelse att va med om.
          PS min håv är dessutom alldeles för liten.
          Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
            Hm , skulle föra med sig en del konsekvenser . Min utrustning är nog dåligt dimensionerad för dessa muskelberg , kanske om jag står med vattenskidor på så kan man få sitt livs åktur, hihi.
            En bekant och hans son var med på provfiske för ngt år sen , sonen fick på en missil som bedömdes va runt 300 pannor. De körde åtskilliga sjömil med tonfisken på , under fl timmar.
            Måste säga att utan den kunskap som behövs för o säga vad som är rimligt " provfiske" så ställer jag mig lite tveksam till metoden.
            Säkert en otrolig upplevelse att va med om.
            PS min håv är dessutom alldeles för liten.
            Peter b
            Det med vattenskidor vore verkligen en syn för gudarna!!
            Säkert hade dessutom skepparna på båtarna som tar ut folk på tonfisk skådning varit beredda att hosta upp en rätt rejäl hacka för dina umbäranden!​

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
            22 svar
            3 433 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Nextline  
            Startad av geson, 2010-08-05, 15:29