Gädda som klipper av kroken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda som klipper av kroken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda som klipper av kroken?

Igår var jag med om något väldigt konstigt. Fiskade med ytbete och fick ett väldigt explosivt gäddhugg, drog in den mot mig och tog fram min tång för snabb avkrokning i vattnet, kör hullinglöst och detta brukar gå väldigt snabbt och smärtfritt i normala fall.. Men igår när jag bände ut kroken och hela draget märker jag till min förvåning att det är kroken som gått av, fisken sticker alltså iväg med kroken kvar i munnen. Detta är väldigt besynnerligt och tråkigt för gäddan men jag tror ju någonstans att den kommer lossna av sig själv rätt snabbt då sen är klippt i toppen och dessutom hullinglös. Men kan det ha varit så att kroken var av sån skitkvalité att gäddan skadade kroken med tänderna och det var därför den gick av när jag skulle vicka ut den? Har någon varit med om liknande? Kroken var en Hurricane med vit fjäder på.

En annan fråga varför lägga in samma inlägg 3 ggr? Är.det inte lättare att ha ett inlägg så folk kan ev svara på samma inlägg.
    Bara en fundering.

Kommentera

Ingen fara! Med största sannolikhet kommer gäddan att bli kvitt kroken. I denna vetenskapliga undersökning lyckades 49 av 50 gäddor skaka loss kroken inom en vecka eller så.

https://www.cbc.ca/news/canada/thund...lure-1.3054082 .

Har själv också råkat ut för ett monster för länge sedan som rätade ut en krok och sen dess har jag bytt till Kamasan och aldrig hänt efter det. Tycker kamasan verkar göra robusta grejer!

Kommentera

Det är en bra idé att ha bra krokar men som tidigare skrev så är det oftast ingen fara ..

Kommentera

Antagligen en skitkrok..oftast behöver man byta krokarna på wobblers till nåt annat fabrikat.
          I vissa fall (inte alla) är det ren skit som sitter på.
          "Vinstmarginaler" !

Kommentera

Ursprungligen postat av efc__ Visa inlägg
            Ingen fara! Med största sannolikhet kommer gäddan att bli kvitt kroken. I denna vetenskapliga undersökning lyckades 49 av 50 gäddor skaka loss kroken inom en vecka eller så.

https://www.cbc.ca/news/canada/thund...lure-1.3054082 .

Har själv också råkat ut för ett monster för länge sedan som rätade ut en krok och sen dess har jag bytt till Kamasan och aldrig hänt efter det. Tycker kamasan verkar göra robusta grejer!
            Intressant artikel! I detta fall då när det var en klippt, hullinglös skitkrok så känns ju oddsen ganska bra för att den ska släppa då..

Ska försöka ha bättre rutin på att byta ut krokar hädanefter..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 536 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
            Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34