(botten)meta lake Alsen/Norravättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

(botten)meta lake Alsen/Norravättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• (botten)meta lake Alsen/Norravättern

Vet ju att förr var väl arkarna/lakabusarna vanliga ute på (säkert tveksamma) isar i norra vättern, lakbeståndet sägs väl vara ok (eller t o m bra?) numera/fortfarande, så, frågan är väl om nån härinne antingen själv brukar meta lake eller vet av nån som brukar eller brukat syssla med det?

själv är jag ju bara van vid att pimpla lake från is huvudsakligen inlandet västerbotten, men hade vari skoj å ta sig ut å bottenmeta lake nån gång när man nu bor här neröver!

nån som antingen har tips på nåt dugligt område att stå från land å kasta ut ett bottenmete? med iaf chans på kontakt med lake? eller som vill ha sällskap på nån metesväng?

mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Intressant fråga !!!
    Jag har alltid trott att de som fiskar Lake gör det för att äta den. Åtminstone 90% av dem och då gör de det på vintern för att man inte äter sommar fångad lake. Rätta mig gärna om jag har fel !!
    Men det kanske är en rolig fisk att fighta på sommaren?!
    Ledsen att jag inte hade några svar och kanske kapade tråden lite.... då får admin gärna ta bort det här!!
    Annars följer jag gärna denna tråd med intresse!!!

Mvh Sadda

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
      Intressant fråga !!!
      Jag har alltid trott att de som fiskar Lake gör det för att äta den. Åtminstone 90% av dem och då gör de det på vintern för att man inte äter sommar fångad lake. Rätta mig gärna om jag har fel !!
      Ledsen att jag inte hade några svar och kanske kapade tråden lite.... då får admin gärna ta bort det här!!

Mvh Sadda
      Laken håller sig på kallt vatten så landmeta är inte effektivt förrän det blir kallt i vattnet så den kommer närmre och söker föda .
      andra halvan av oktober -april funkar okej här för dom som söker laken riktat

Kommentera

Intressant fråga !!!

Mvh Sadda
        jamenvisst! så förhåller det sig väl mest troligt, dels det med att många fångar laken för att äta (det har heller inte jag något emot, laken är en utmärkt matfisk som dessutom ger otroligt mycket mat/fisk så den känns "effektiv" på så vis) och dels att det oftast sker under de kalla månaderna (men det var något jag tänkte att vi rör oss emot, alltså kylan och vintern kommer ju).
        Däremot visdte jag inte att man specifikt undvek laken att äta under sommartid? jag trodde mer att det berodde på att laken (väl?) rör sig ut mot riktiga bråddjup (om den kan) under sommaren och därför blir generellt väldigt svårfiskad?
        jag kan klart ha fel där, som sagt, min egen upplevelse av lakfiske har alltid varit från isen i väster eller norrbotten, men, vet ju att folk som har kallare månader utan direkt is, eller iaf inte mycket is, brukar bottenmeta lake...

får väl se vad/om tråden kan leda till något... annars får jag väl kanske bara ta mig i kragen och ge mig ut å chansa på nåt ställe...
        men, då bottenmete kan kännas lite segt om man är heeelt ovetandes om eventuella chanser, så tar det lite emot, bottenmeta lake känns inte som något man direkt kan tänka att man hinner med att fiska av så värst mycket vattenmassor sådär på en pisskvart... ; )

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Laken håller sig på kallt vatten så landmeta är inte effektivt förrän det blir kallt i vattnet så den kommer närmre och söker föda .
          andra halvan av oktober -april funkar okej här för dom som söker laken riktat
          Jo kallvatten är ju det den vill ha!
          När du säger att andra halvan oktober-april funkar "här" var är då detta här du menar? runtikring norra vättern (med omkringliggande sjöar) eller nån annanstans?

en annan ide hade väl varit att båtpimpla laken, men, med tanken på den rätt risiga roddbåt jag har så vetefasen om jag orkar försöka bängla mig iväg med den till Alsen, den roddbåten ligger nog bra där den ligger och ska nog inte ens ut på Alsen om än det är en solklart snäll del av vättern.

Annars är säkert båtpimplandet av lake skoj! (om det är nåt folk sysslar med ens?) dom klipper ju på bra är man pimplat från is men från båt är ju generellt roligare än via ett litet hål liksom...och alla "vertikala" former av fiske är ju skoj hugg på dessutom så, härlig känsla!

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

Jo kallvatten är ju det den vill ha!
            När du säger att andra halvan oktober-april funkar "här" var är då detta här du menar? runtikring norra vättern (med omkringliggande sjöar) eller nån annanstans?

en annan ide hade väl varit att båtpimpla laken, men, med tanken på den rätt risiga roddbåt jag har så vetefasen om jag orkar försöka bängla mig iväg med den till Alsen, den roddbåten ligger nog bra där den ligger och ska nog inte ens ut på Alsen om än det är en solklart snäll del av vättern.

Annars är säkert båtpimplandet av lake skoj! (om det är nåt folk sysslar med ens?) dom klipper ju på bra är man pimplat från is men från båt är ju generellt roligare än via ett litet hål liksom...och alla "vertikala" former av fiske är ju skoj hugg på dessutom så, härlig känsla!
            Nej int runt Vättern bor mitt i Värmland men det borde röra sig om samma tid där .
            prova pimpel du från båt -på våren mars april är det effektivt med både pirk o jigg om man dunkar i botten runt slommstimmen när laken äter upp sig sensommar tidig höst vette fan vart man ska leta efter dom på djupet

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

jamenvisst! så förhåller det sig väl mest troligt, dels det med att många fångar laken för att äta (det har heller inte jag något emot, laken är en utmärkt matfisk som dessutom ger otroligt mycket mat/fisk så den känns "effektiv" på så vis) och dels att det oftast sker under de kalla månaderna (men det var något jag tänkte att vi rör oss emot, alltså kylan och vintern kommer ju).
              Däremot visdte jag inte att man specifikt undvek laken att äta under sommartid? jag trodde mer att det berodde på att laken (väl?) rör sig ut mot riktiga bråddjup (om den kan) under sommaren och därför blir generellt väldigt svårfiskad?
              jag kan klart ha fel där, som sagt, min egen upplevelse av lakfiske har alltid varit från isen i väster eller norrbotten, men, vet ju att folk som har kallare månader utan direkt is, eller iaf inte mycket is, brukar bottenmeta lake...

får väl se vad/om tråden kan leda till något... annars får jag väl kanske bara ta mig i kragen och ge mig ut å chansa på nåt ställe...
              men, då bottenmete kan kännas lite segt om man är heeelt ovetandes om eventuella chanser, så tar det lite emot, bottenmeta lake känns inte som något man direkt kan tänka att man hinner med att fiska av så värst mycket vattenmassor sådär på en pisskvart... ; )
              Finns det nån å eller Strömpåverkat sund som kan tänkas attrahera leklaken?
              Senast ändrad av Stefanr72; 2025-09-03, 07:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefanr72 Visa inlägg

Finns det nån å eller Strömpåverkat sund som kan tänkas attrahera leklaken?
                jo, var förbi ett ställe i fjol jag tyckte såg ut som nåt som kunde vara någe med en åmynning, men, såg hart när omöjligt ut att kunna fiska där på någe vettigt vis...
                får väl se, kanske se till att kolla runt lite mer igen nu inför den här hösten och se om jag hittar nåt ställe jag tror nog mycke på för å faktiskt testa!

Kommentera

Intressant fråga !!!

Mvh Sadda
                  Rätt! Ingen fiskar lake sommartid. Det är vintertid som gäller för lakefisket.
                  När jag bodde i Huskvarna så hade dom lakekojor utanför Gränna och uppe vid Hästholmen, Ödeshög under förutsättning att det var is på Vättern.

Jag har aldrig hört talats om att någon har botternmetat lake från land i Vättern.
                  Gubbarna fiskade lake även dagtid när dom satt inne i sina kojor och eldade.

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Dubbelt

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                    7 svar
                    1 516 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot