Stulna båtmotorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stulna båtmotorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av micke g Visa inlägg
    Jag tror inte man hamnar på kumla för att man stjäl motorer, förmodligen är det betydligt lindrigare straff. Är det fråga om organiserade ligor kan jag tänka mig att de som utför brotten får ganska dålig ersättning för sitt "jobb". Rimligtvis är det missbrukare av olika grad av förfall eller desperata människor i största allmänhet. De som organiserar det hela går såklart fria och fixar nya killar om några åker fast. Enda lösningen är väl att bygga en bunker av atombombsklass och förvara båten där. Fast det blir nog dyrare än självrisken. Hur funkar det med premierna om man blir bestulen ett par gånger, åker dom upp då?

Jag har ingen båt själv, jag har bokat en guidning om ett par veckor. Om man räknar på vad båt, försäkring ,båtplts och allt annat går på så kommer jag billigt undan. Undrar var brytpunkten går? 2-3 dar per månad under vår /höst kanske.
    Tyvärr så är sveriges straff betydligt lindriga mot vad man skulle ha fått i utlandet. Visst är det tråkigt att folk snor en massa men vad skall man göra, vill dom ha det så tar dom det.
    Man skulle bli lite förvånad om det kommer en motor med en massa flytvästar när man sitter och firrar.

Kommentera

håller med theombohr. hade antagligen med grovt våld försökt stoppa dem ifrån att sno min motor men det värsta är väl att hade man lyckats så hade de åkt dit för stöldförsök och jag för grov misshandel eller liknande. fast det är bäst att inte riskera livet för båten/motorn. det är ju trots allt "bara" pengar och det går ju ersätta. Värre blir det väl om de känner sig trängda och ger sig på dig.. men satans förbannad blir man iallafall. kanske är fördomar men när man är ute på vägarna så undrar man vad alla polska bilar/bussar gör här.. är alla snickare kanske.. ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av christer Visa inlägg
        kanske är fördomar men när man är ute på vägarna så undrar man vad alla polska bilar/bussar gör här.. är alla snickare kanske.. ;-)
        Ja, de är snickare men även kriminella... Enligt obekräftade uppgifter har polska snickare används för att renovera bryggor och i samma veva har alla värdefulla motorer försvunnit. Dessa återfanns senare när samma snickare passerade tullen i södra Sverige. Detta ska ha hänt där jag har min båt enligt en person som jag träffade vid bryggan, det var dock ett par år sedan så versionen kan ju ha ändrats med åren...

Att de vågar är inte så konstigt, många båtplatser ligger ensligt och kommer det någon hör man dem lång väg när det "rasslar" på grusvägen. Finns det ingen på plats sent på kvällen kan man vara ganska säker på att få jobba ostört ända till tidig morgon. Denna typ av ensliga båtplatser finns väl mest vid små sjöar och där hittar man kanske inte så många motorer över 50hk men även de har ju ett högt värde.

Kommentera

Förut var det zigenare men nu verkar det som polacker står för all kriminalitet i landet, även hustrumisshandel. Javisst, istället för att slå själv kan du nu hyra in en billig polack, risken är förstås att han rekar din lägenhet och några dagar senare är din brödrost borta. Tydligen var det polackerna som stal ozonskiktet också. Fördjävligt asså!

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
            D
            Annars tar dom också koppar, bästa hittills var den som försökte ta kopparledningar med starkström i fortfarande. Kan någon säga grillad?

Karma heter det.
            Bästa inlägget på länge Klockrent

Tror inte dem låsen var brutna va? Snarare dyrkade? Vilken nolla som helst kan gå in på flashback.se och lära sig dyrka.

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

det är synd!

och som folk har redan skrivit- jag skulle oxå bli så förbannad o skulle kuna göra grovmisshandel på de. men problemet är att den största chansen är att de är flera o jag är själv- så med all respekt även om jag misshandlar de så kan det gå illa iaf. har pratat med några poliser om den fråga- hur mycket våld får jag använda i en sån situation utan att få skit för misshandel(och jag vill säga att jag igentligen är emot våld forutom självförsvar och när någon fosöker ta mina grejor) och en sa att jag får använda så mycket som krävs forutom att doda de tills polisen kommer.den andra sa att han skulle skita i om jag har använt "lite" våld på de "gävlarna"...
              det landet jag kommer ifrån har den högsta antal av bilstölder i hela världen,o tro mig, vissa folk har försokt allt for att stoppa de, och till slut tar tjuvarna det de vill ändå- billar,traktorer, kor o lamm
              i en gård som tjuvarna har hälst på ganska ofta, fick en bonde utbrott- gick ut med en gäver o försoke att stopa de. de har inte lyssnat på honom så han har skjutit en i benet o den andra vet jag inte vart han har träffat o han blev svårskadad. bonden försokte sen att rädda hans liv med cpr tills amblansen kom men tjuven dog till slut. nu sitter bonden häktad for dråp.
              de kan sno vad som helst,när som helst. risken att polisen får de är litten.sitter de i fängelse i sverige- så får de mat o vård,de har inte så mycket att förlora,de har det inte bätrre hemma...
              va gör man- forsöker var uppmerksam. själv har jag valt en gammal 15 hästare som jag tar med mig hemma efter fisketuren.jobbigt o tung men jag har inte trailer.så jag svär tjuvarna lite gran varje gång jag lifter motorn men å andra sidan är jag inte så nervös o rädd att den ska försvinna.
              http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av eitan Visa inlägg
                och som folk har redan skrivit- jag skulle oxå bli så förbannad o skulle kuna göra grovmisshandel på de. men problemet är att den största chansen är att de är flera o jag är själv- så med all respekt även om jag misshandlar de så kan det gå illa iaf. har pratat med några poliser om den fråga- hur mycket våld får jag använda i en sån situation utan att få skit för misshandel(och jag vill säga att jag igentligen är emot våld forutom självförsvar och när någon fosöker ta mina grejor) och en sa att jag får använda så mycket som krävs forutom att doda de tills polisen kommer.den andra sa att han skulle skita i om jag har använt "lite" våld på de "gävlarna"...
                det landet jag kommer ifrån har den högsta antal av bilstölder i hela världen,o tro mig, vissa folk har försokt allt for att stoppa de, och till slut tar tjuvarna det de vill ändå- billar,traktorer, kor o lamm
                i en gård som tjuvarna har hälst på ganska ofta, fick en bonde utbrott- gick ut med en gäver o försoke att stopa de. de har inte lyssnat på honom så han har skjutit en i benet o den andra vet jag inte vart han har träffat o han blev svårskadad. bonden försokte sen att rädda hans liv med cpr tills amblansen kom men tjuven dog till slut. nu sitter bonden häktad for dråp.
                de kan sno vad som helst,när som helst. risken att polisen får de är litten.sitter de i fängelse i sverige- så får de mat o vård,de har inte så mycket att förlora,de har det inte bätrre hemma...
                va gör man- forsöker var uppmerksam. själv har jag valt en gammal 15 hästare som jag tar med mig hemma efter fisketuren.jobbigt o tung men jag har inte trailer.så jag svär tjuvarna lite gran varje gång jag lifter motorn men å andra sidan är jag inte så nervös o rädd att den ska försvinna.
                Det är förmodligen både dumt och fel att tillgripa våld i dylika situationer (dock har jag gjort det flertalet ggr med laga stöd). Man riskerar förlora mer än man har att vinna. Helt klart. Men man blir heligt förbannad, och jag förstår, återigen, inte hur man törs stjäla. De kriminella och jag måste ha olika nervkonstitutioner - jag skulle vara skiträdd!
                /Richard

Kommentera

jag har hört att de som någon ovan skrev andvänder sig av olika lytsaker bla. trktordäck lr några flytvästar av model srörre vilket är vanligare.

Blev av med en 9.9 på lilla jollen i höstas där hadde de klippt med någon krallig plåtsax lr liknade av rostfria plåten som motorn sitter i och lyft av motorn med plåten..

Kommentera

Register över stulna motorar..........

Ursprungligen postat av Cupra Visa inlägg
                    I natt 12/4-07 03:04 blev vår samt 3st motorer till stulna från Rosersbergs båtklubb i Mälaren, samt en båt. Ena båten har larm så dom blev avbrutna och försvann från platsen.

Samtliga motorer låg kvar i närheten inpackade i Biltemas pressar snyggt och prydligt, färdiga för transport vidare, båten är fortfarande försvunnen.

Hur f*n gör dom för att bryta av det godkända motorlåset, samt lyfta av en Yamaha F100 (170kg) från en båt som ligger kvar i vattnet.??

Suck & pust ... nu börjar allt jagandes efter försäkrings bolag & marinor.
                    Återkommer med besked hur Sailpartners sköter sig i detta ärende.

Mvh
                    Micke S

Hur vet jag om en motor har vorit stulen?
                    Kan jag kolla naat register ?
                    Polis?

Mvh,
                    Harald

Kommentera

Kanske lite offtopic, min vän som är konstapel, berättade att nu i somras har tjuvarna haft lite nytänk kring motorstölder. Funkar såhär:
                      - Ägarna kommer till båtarna och märker att deras båtmotorer är borta. Ringer försäkringsbolag och ordnar med nya motorer.
                      - Några veckor senare har de flesta fått sina nya motorer. När antalet nya motorer var lagom kom tjuvarna "igen".
                      - Då uppdagades att första motorerna inte stulits utan bara dumpats, de flesta motorerna återfanns på botten i marinan under båtarna.
                      I Norrtälje med omnejd kommer det rätt mycket "gästarbetare" med färjorna från Kapellskär, in i Sverige, "låna" lite grejer och hem igen.
                      Ovan beskrivet fenomen kanske inte är någon nyhet för er, men för mig var det det. Men kanske kan vara ett litet tips att kolla botten om man blivit "bestulen". (?)
                      http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen