Tips på Gösfiske. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Gösfiske.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
    Gäller vid jiggfisket också. Varmare vatten snabbare gång på betena. Inte snabbare invevning, det är nåt annat.
    Hur menar du ?

Polarn tog en gös ganska nyligen på den minsta Ghost Tailen, en grön,röd en. Snabb invevning var det, men tror nog endå långsam jigging funkar bättre med tanke på hur otroligt slö gösen var. Sjukt slö. Landfiske och skulle chansa på
    ca 2-3 m, sand, grus botten med lite lite nate.

Mvh

Kommentera

Håller med ang val av jiggar. Vad gäller wobbler är min rekommendation att köra med ett par olika wobbler med olika djupgående när du börjar trollar, tex någon Rapala Original 18cm (går relativt grunt) kombinerat med någon några mer djupgående göswobbler tex Walleye Runner, Cotton Cordell Deep Diving Red Fin eller Wally Diver. Mixa även lite olika färger. Sedan märker du vad som går bäst för dagen och kan tackla om fler spön till det som verkar funka.
      Om du har djuprigg är Bomber 15A och 16A ett kanonbete för gösen!
      Bättre en gös i näven än torsk i Tallinn!

Kommentera

Ursprungligen postat av Ringaby Visa inlägg
        Hur menar du ?

Polarn tog en gös ganska nyligen på den minsta Ghost Tailen, en grön,röd en. Snabb invevning var det, men tror nog endå långsam jigging funkar bättre med tanke på hur otroligt slö gösen var. Sjukt slö. Landfiske och skulle chansa på
        ca 2-3 m, sand, grus botten med lite lite nate.

Mvh

Förmodligen en slumpfisk. Polaren placerade draget framför nosen på gösen och fick den att hugga. Tror knappast att gösen orkar jaga/förfölja ett snabbt infiskat bete nu när vattnet är så kallt.
        Längtar till försommarens gösfiske! Ska bli kul att fiska efter något annat än gädda.
        bf

Kommentera

Ursprungligen postat av Bigfisher Visa inlägg
          Förmodligen en slumpfisk. Polaren placerade draget framför nosen på gösen och fick den att hugga. Tror knappast att gösen orkar jaga/förfölja ett snabbt infiskat bete nu när vattnet är så kallt.
          Precis det jag sa. Men enligt han var det ren skicklighet som fick den att hugga...

Kommentera

Det hade jag också sagt
            bf

Kommentera

Ringaby, det finns beten som ger snabb rörelse vid långsam invevning. Gäller även jiggar, typ shad gemfört med gruberkropp. Shaden har ju snabb gång även vid långsam invevning. Gruberns maskliknande rörelse är långsam fast man vevar på. Finns ju ännu långsammare jiggkroppar som bara vippar lite. Finns vobblerbeten som också går att fiska långsamt. Speciellt suspending grundgående ledade vobbler. Och även få mer gång vid snabbare invevning.
              Är ju precis hur man presenterar betet och tar reda på vilka som funkar för ändamålet.
              Jerk är väl det som precis är det jag menar. Där du helt bestämmer hur du vill få betet att uppföra sig.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ska ut i helgen å ta Gösen. har sugit i mig alla tipsen, så nu kan inget gå fel. har även plockat fram lodet.

Man vill ju lukta som en dålig kvinna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rainman Visa inlägg
                  Är det någon som har bra tips på gösfiske nu på våren. Fiskar mest i sjöar runt Tyresö och Huddinge. Ska man blya eller inte?. Vilket bete är optimalt?.Fort eller långsamt?. Vore kul och få en vårgös.

Man vill ju lukta som en dålig kvinna.
                  Hej Rainman; Gösen har en alldeles speciell doft som inte påminner om någon kvinna. Doften sitter kvar länge på händer och fingrar även efter flitig tvättning med tvål.

På 1960-talet, när jag vår- och försommar jigfiskade gös i Drevviken, Långsjön och Tyresö Flaten, använde jag oftast gula och vita bucktail- och maraboujiggar ibland ljudförstärkta med försilvrade Coloradojigspinnare. Jigfisket skedde mest på och runt gösens lekplatser och vandringsleder. Grynnor, branter, uddar och strömmande partier var säkra platser förr. Gammelströmmen nedanför Långsjön och strömnacken samt Nyfors var några säkra platser för storgösen sena kvällar och ljusa nätter april - juni. Gösar på 4 - 6 kilos vikt var ganska vanliga och emellanåt fick mina fiskekompisar Göran Ahnstrand, Alfonso Romo och även jag någon gös som tangerade 7 kilo.
                  Jag känner fortfarande i minnet när fladdermössen i Gammelströmmen flög mot spinnlinan och signalerade lätta hugg i sommarnatten.
                  Go for the Big Walleyes!
                  Old Firehand

Ps. Fördelen med en jig är att du kan presentera den både länge och långsamt i gösen huggzon mitt framför ögonen på gösen.
                  När det gäller färger på gösjiggen spelar det ingen roll vilken färg den har bara den är gul eller vit. Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2007-04-27, 09:29.

Kommentera

jag kan avslöjja Orlången, det är en bra sjö! o det är en massa fina platser där, jag ska sjelv dit på söndag o ta sesongsgösen! jag kommer enbart att köra skrikiga jiggar med krafftigt blyade huvuden, ddet är det som brukar vara effektivast i den sjön. jag kör nästan bara relax, shad, men en o annan relax spiral åker på ibland! men där kan du hyra båt osso, ebbadals båtuthyrning, tidigast kl åtta. viken där man åker ut från finns det en fiiin grynna som är utmärkt med en dunk! skitfiske på er!
                    Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

annars e magelungen ett alternativ osso
                      Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 125 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uditsen
                      av uditsen