Gösfiske i Ekoln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske i Ekoln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske i Ekoln

Jag tänkte försöka fånga min första gös i Ekoln med omnejd den här säsongen.
    Är det någon som vill avslöja något tips om när, var och hur man fiskar gös i den delen av Mälaren?

Gös

Tja
    Är ingen proffs på gös men jiggfiske, gärna vita twintails, runt den såkalade måsön brukar funka bra. Även trolling på de platser man får trolla på köp TDA kortet då får du med en karta. Även på höger sida, från skaris , om motorbåtsklubbens ö har vi fått en del på jigg och spinnare som man låter sjunka ordentligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Dask Visa inlägg
      Tja
      Är ingen proffs på gös men jiggfiske, gärna vita twintails, runt den såkalade måsön brukar funka bra. Även trolling på de platser man får trolla på köp TDA kortet då får du med en karta. Även på höger sida, från skaris , om motorbåtsklubbens ö har vi fått en del på jigg och spinnare som man låter sjunka ordentligt.
      Gäller TDA-kortet där?
      Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Mitrow Visa inlägg
        Är det någon som vill avslöja något tips om när, var och hur man fiskar gös i den delen av Mälaren?
        Man brukar kunna få en del (små)gös en bit ut från Villa Fristad, som ligger ganska nära Skarholmen. (Även en liten gös är en första-gös )

Vill du ha sällskap så hakar jag gärna på, jag saknar både båt och gös hehe.
        Finns i Uppsala, och delar givetvis på bensinkostnad.
        //E
        myspace.com/klubbdist

Kommentera

Tackar för tipsen!

Måsön, vilken ö är det?

Kommentera

Hej Mitrow; Lägg in Ekoln i sökrutan och du får tillräckligt många tips för att skriva en bok om Gösfisket i Ekoln. Jag fiskade ofta och mycket i Ekoln när jag var medlem i UFF.
            Go for the Big Walleyes!
            Old Firehand

Kommentera

Tackar för tipsen!

Måsön, vilken ö är det?
              ön som ligger norr om fläskjan eller vad den nu hette.annars är det mkt måsar som häckar där.

Kommentera

Jag har inte fått någon gös i Ekoln men jag har försökt flera gånger tillsammans med mera erfarna gösfiskare med Ekoln som hemmavatten.

Om du står vid Skaris och ser ut över vattnet så har du Måsgrundet som jag tror också kallas Klyvaren (eller Jagaren) till vänster långt bort nedanför Sjugranarudd. Prima abborrställe!

På höger sida om fjärden har du "Gösgatan" utanför Vreta ner mot Uppsala-Näsviken. Det brukar ligga en Markering mitt i gatan. Man ror/trollar ca 100m från land. När du kommit i höjd med Uppsalanäsviken drar du ner mot Fläsjan som är en bevuxen ö nästan nere vid Sko-landet. Somliga kör bara gösgatan upp och ner eller driver och metar eller pimplar efter den.

Men har du gett dig ut över sjöns djupaste delar och tagit dig nästan ända fram till ön gör du en vid sväng och ror upp förbi Måsgrundet och vidare mot Sjugranarudd som är en del av Uppsalaåsen. Där viker du förbi Skaris och tar gösgatan igen eller vänder och prövar varvet åt andra hållet.

Den rutten jag föreslår har jag inte fått något på men såvitt jag förstått det och vad jag såg på andra fiskare så var det ungefär så de drog fram.

Jag rekommenderar att du går in på UFF:s hemsida och letar rätt på Torsten Sjöströms förnämliga artikel: Ett stenkast från land. Finns mycket bra tips och annat kul att läsa där.

Min guide hade pippi på norsfärgad grundgående Cisco Kid i ca 5" - 6" längd. Andra både mindre och större varianter använde han. En var mera djupgående med brun rygg och silver och kanske 7" jag minns inte så noga. Old Firehand vet säkert vad jag menar för modeller han hade hand om Cisco Kid på den tiden.

Andra vatten av intresse är väl närmast Valloxen vid Knivsta men om den vet jag inget.
                Senast ändrad av BeBest; 2007-05-21, 15:37.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

TDA kort

Japp tda kortet gäller i ekoln och man får bara trolla på väldigt begränsade områden, så alla som trollar gös i ekoln gör det där man inte får, den gösgata som det pratats om tex.

Jag har fått en del gör i ekoln bland annat den i mitt fotoalbum. den är tagen vid måsön.

Kommentera

Tack igen för alla tips!

Nu är det bara att ge sig ut och testa...

Är det varma högsommarnätter som gäller, eller kan man ge sig ut redan nu och hoppas på fiskelycka?

Är det någon som har testat att meta gös med betesfisk? Var fiskar man då? Djupt, eller grunt, vid botten eller i fria vattnet, djuphålor eller grund, natt eller dag?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 439 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art