För o nackdelar El/Bensin Motor!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För o nackdelar El/Bensin Motor!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För o nackdelar El/Bensin Motor!?

Hej. är inne på o köpa en båtmotor nu, vad skulle ni rekomendera, en elmotor, eller en 2-4 hk bensin motor?. Priset skall ligga på max 2000, så det är vad man har att välja mellan. (batteri till El-motor inräknas inte) är det inte lätt att det blir nån kortslutning om det kommer vatten på bilbatteriet när man kopplar in det?, hur skall man skydda sig ifrån det isåfall?..

Kom med tips, För och nackdelar, & vad man kan göra för att förebygga osv..

Vad skulle ni helt enkelt ha köpt?. börja Diskutera!

MVH//Emil Amatörfiskaren

Fördelar Elmotor: tyst, miljövänlig, lätt (om man ska bära fram o tillbaka), billig i drift, ebda som kostar är elen när du laddar batteriet

Nackdelar Elmotor: Drar mycket ström, slö (om man ska en längre sträcka)
    dyr om man ska ha en lite större

mina åsikter bara

Kommentera

Ska man bara ha en motor tycker jag en bensinmotor är självklart.
      En elmotor är ett bra komplement till en bensinre för lite trolling eller att flytta runt på fiskeplatsen.
      Skulle jag bara ha en motor på en liten båt skulle det bli en bensinare.

(Jag har en 55lbs MinKota på en 415cm båt och den är kanon, men endast ett komplement till den "riktiga" motorn).
      En elmotor är inte speciellt kraftig, nej inte ens en 55lbs och om det blåser lite får den gå på max fart och batteriet tar slut fort....

Köp bensinare tycker jag. Kanske en 3.5-4hk tvåtaktare som blir lätt att bära och enkel att serva.
      Senast ändrad av Test005; 2007-06-11, 21:03.

Kommentera

Inte självklart tycker jag

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
        Ska man bara ha en motor tycker jag en bensinmotor är självklart.
        En elmotor är ett bra komplement till en bensinre för lite trolling eller att flytta runt på fiskeplatsen.
        Skulle jag bara ha en motor på en liten båt skulle det bli en bensinare.

(Jag har en 55lbs MinKota på en 415cm båt och den är kanon, men endast ett komplement till den "riktiga" motorn).
        En elmotor är inte speciellt kraftig, nej inte ens en 55lbs och om det blåser lite får den gå på max fart och batteriet tar slut fort....

Köp bensinare tycker jag. Kanske en 3.5-4hk tvåtaktare som blir lätt att bära och enkel att serva.
        Om man funderar på att köpa en så liten bensinare så beror det nog på att man inte skall åka så långa sträckor eller?

Jag var själv ute och åkte lite båt i helgen. På båten sitter enbart en MinnKota 30 lbs och ett 110 amps batteri. Funkar kanonfint... Körde 3-4 timmar på lördagen, satte batteriet på laddning på kvällen och det var fulladdat på söndagen då jag åkte ut en sväng igen.

Kanonfint att åka med när det är stiltje, ingen avgas som ligger i båten när du åker i medvind, samtal medans du kör funkar riktigt fint....

Hmm inget lätt val tycker jag men åker du inte så långa sträckor så är inte el motorn ett dåligt val tycker jag

Kommentera

Vad väger 30lbs motor + 110Amp batteri? Kan tänka mig att det blir riktigt tungt med ett sånt batteri?
          Jag har ett 65ah och det väger knappt 20kg, tungt är det att aläpa på.

I alla fall, jag tycker effekten på elmotorerna är för liten. Börjar det blåsa går det tungt och blir svårt att styra då inte proppen har så mycket *omphh* att putta runt båten med i sidled.

Jag gillar elmotor men röstar fortfarande på bensin... horray

Kommentera

Fan valet blev inte lättare nu .

Jag ska du ju inte åka så långa sträckor, men så vet jag juh inte vad ni menar med "små" heller ;s. Inte så bra på att uppskatta heller, Jag fiskar bara i Tisaren, just för att jag inte har en egen båt och där kan jag hyta, + att det är nära för mig =P.

hm, Fan då, Ungifär hur länge räcker ett batteri att åka på?.

Kommentera

Ursprungligen postat av uKKla Visa inlägg
              Fan valet blev inte lättare nu .

Jag ska du ju inte åka så långa sträckor, men så vet jag juh inte vad ni menar med "små" heller ;s. Inte så bra på att uppskatta heller, Jag fiskar bara i Tisaren, just för att jag inte har en egen båt och där kan jag hyta, + att det är nära för mig =P.

hm, Fan då, Ungifär hur länge räcker ett batteri att åka på?.
              Du får kolla strömförbrukningen på elmotorn och hur stort batteri du har,
              låt säga motorn drar 50A och du har ett batteri på 100Ah då räcker batteriet i två timmar

drar motorn 25A på ett 100Ah batteri räcker det i fyra timmar osv osv

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg
                låt säga motorn drar 50A och du har ett batteri på 100Ah då räcker batteriet i två timmar

aha!! Okey tackar!

Kommentera

blåser det så är väll elmotorn värdelös?

Kommentera

Ursprungligen postat av bakos Visa inlägg

Så skulle det funka OM vi levde i en perfekt värld där teorins lagar härskar men vi lever inte i en sån värld så ta det där med en stor nypa salt!!

Problemet är att man kan bara ta ut 30-40% av batteriets kapacitet pga att volttalet sedan sjunker och inte räcker till för att driva motorn, visst den går runt lite sakta men har ingen kraft att driva båten så i praktiken är den verkningslös

Ska Du ha bara en motor för det Du beskriver så är en liten 2Takts bensin som körs på Alkylatsoppa och Bio olja det mest prisvärda, och effektiva Du kan välja, välj en motor med inbyggd tank och ha en 5l dunk med som reserv så är Du garderad.

Du kan ha gott miljösamvete om Du kör med Alkylat bensin då det minskar utsläppen av Cancerogena ämnen och några andra av dem mest miljöfarliga utsläppen med 80-90% jämfört med vanlig 95 Oktan blyfritt och Bio oljan bryts ner av naturen mycket bättre än vanlig 2Taktsolja

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 472 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art