Kanske enbart i forskningssyfte, någon limnolog kanske kan svara? Rotenon känns väldigt 1950-tal, så det är väl bra att man slutat med det.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre i ädelfisksjö
Collapse
X
-
Rotenonbehandlig KAN lämnas tillstånd till vid extrema undantagsfall. Tillexempel för att utrota smittade fiskbestånd. Dock hör det till undantagen och det är extremt sällsynt att det kan komma ifråga. (Vilket ju är utmärkt)
Det har utan tanke rotenonbehandlats mer än nog med sjöar i det här landet.
Ett problem är att medlet Rotenon inte säljs av någon tillverkare längre, kanske finns någon enstaka grossist som har nåt restlager kvar på nån plats.
Kommentera
-
Metade upp 18 tusenbröder när jag va liten innan jag lyckades kroka något stortfick aldrig upp den dock
ska även påpeka att jag metade med ett vanligt toppknutet metspö.
Nää tusenbröder är absolut fara för regnbågen..enda är väll att dom tävlar lite om föda men de är dock inte större fråga..
Gädda dom du dom kan sluka upp en jäkla massa båge i många privata sjöar anglar dom på vintern för att få bort så mycket av dom..själv tycker jag det är helt onödigt men det är heller inte kul att få upp bågar med sår över hela kroppen...
själv har man fått sin största gädda på Toby 10gr i P&T sjösett dock gädda under lektid som minst vägde 8kg+
Kommentera
-
Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inläggjag kan inte komma på en enda P & T sjö utan borre! o det e nog värkligen ingen fara att borrarna käkar bågen, snarare tvärt om, gäddan e ju därimot en fiende!Fear no fish
Kommentera
-
Ang. rotenon har jag hört att det används ibland i fjällsjöar i norge där "örekyt" (elritsa, alkuva?) har spritt sig och konkurrerar ut dom känsliga öringbestånden. Fast då får man sätta ut ny öring sen... Har hört att gädda används också för att kontrollera örekytbestånd. Men det känns väl lite onödigt att använda rotenon för att ta bort abborre..
Kommentera
-
Scanner
Ursprungligen postat av Skalle Visa inläggRotenonbehandlig KAN lämnas tillstånd till vid extrema undantagsfall. Tillexempel för att utrota smittade fiskbestånd. Dock hör det till undantagen och det är extremt sällsynt att det kan komma ifråga. (Vilket ju är utmärkt)
Det har utan tanke rotenonbehandlats mer än nog med sjöar i det här landet.
Ett problem är att medlet Rotenon inte säljs av någon tillverkare längre, kanske finns någon enstaka grossist som har nåt restlager kvar på nån plats.
En av nackdelarna är att även kräftdjur och en del insekter slås ut.
MVH Scanner
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tisse Visa inläggAbborre rom kan fraktas via fåglar så det finns ALLTID abborrar överrallt
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
|
22 svar
3 432 visningar
0 gillar