Abborre i ädelfisksjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i ädelfisksjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kanske enbart i forskningssyfte, någon limnolog kanske kan svara? Rotenon känns väldigt 1950-tal, så det är väl bra att man slutat med det.
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Rotenonbehandlig KAN lämnas tillstånd till vid extrema undantagsfall. Tillexempel för att utrota smittade fiskbestånd. Dock hör det till undantagen och det är extremt sällsynt att det kan komma ifråga. (Vilket ju är utmärkt)
      Det har utan tanke rotenonbehandlats mer än nog med sjöar i det här landet.
      Ett problem är att medlet Rotenon inte säljs av någon tillverkare längre, kanske finns någon enstaka grossist som har nåt restlager kvar på nån plats.

Kommentera

jag kan inte komma på en enda P & T sjö utan borre! o det e nog värkligen ingen fara att borrarna käkar bågen, snarare tvärt om, gäddan e ju därimot en fiende!
        Flytovarall + Tunnelbana = sitta själv = Sjukt skönt!

Kommentera

Jepp, kan finnas riktigt stora abborrar i P&T vatten.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Metade upp 18 tusenbröder när jag va liten innan jag lyckades kroka något stort fick aldrig upp den dock
            ska även påpeka att jag metade med ett vanligt toppknutet metspö.

Nää tusenbröder är absolut fara för regnbågen..enda är väll att dom tävlar lite om föda men de är dock inte större fråga..
            Gädda dom du dom kan sluka upp en jäkla massa båge i många privata sjöar anglar dom på vintern för att få bort så mycket av dom..själv tycker jag det är helt onödigt men det är heller inte kul att få upp bågar med sår över hela kroppen...
            själv har man fått sin största gädda på Toby 10gr i P&T sjö sett dock gädda under lektid som minst vägde 8kg+

Kommentera

Ursprungligen postat av nattfiskarn Visa inlägg
              jag kan inte komma på en enda P & T sjö utan borre! o det e nog värkligen ingen fara att borrarna käkar bågen, snarare tvärt om, gäddan e ju därimot en fiende!
              Jag vet en , men det är en jävla massa mört i sjö !!
              Fear no fish

Kommentera

Abborre rom kan fraktas via fåglar så det finns ALLTID abborrar överrallt

Kommentera

Ang. rotenon har jag hört att det används ibland i fjällsjöar i norge där "örekyt" (elritsa, alkuva?) har spritt sig och konkurrerar ut dom känsliga öringbestånden. Fast då får man sätta ut ny öring sen... Har hört att gädda används också för att kontrollera örekytbestånd. Men det känns väl lite onödigt att använda rotenon för att ta bort abborre..

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
                    Rotenonbehandlig KAN lämnas tillstånd till vid extrema undantagsfall. Tillexempel för att utrota smittade fiskbestånd. Dock hör det till undantagen och det är extremt sällsynt att det kan komma ifråga. (Vilket ju är utmärkt)
                    Det har utan tanke rotenonbehandlats mer än nog med sjöar i det här landet.
                    Ett problem är att medlet Rotenon inte säljs av någon tillverkare längre, kanske finns någon enstaka grossist som har nåt restlager kvar på nån plats.
                    Rotenon används idag bl.a i norska älvar när man försöker bekämpa gyrodactylosis.

En av nackdelarna är att även kräftdjur och en del insekter slås ut.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Tisse Visa inlägg
                      Abborre rom kan fraktas via fåglar så det finns ALLTID abborrar överrallt
                      Känns som en skröna - finns det något belägg för det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 432 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29