Abborre i ädelfisksjö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre i ädelfisksjö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
    Speciellt änder av alla de slag drar med sig rom som klibbat fast på fjädrar o fötter. Det är inget nytt. Anlägg ett större viltvatten i skogen, så stor att det drar till sig änder, vänta några år så ska du se att det kommer o finnas abborre där.
    Har du något brelägg för det då? Kan ju lika gärna vara någon som sätter in lite borre för hand...

Kommentera

Joo då , jag skulle säga att Abborre är väldigt vanligt i regnbågs tjärnar.
      Jag bottenmetade med lite powerbait på kroken och fick upp en liten gädda på de , men den la jag ju tillbax , och abborre brukar också hända att jag får , oroa dej inte. Abborrarna äter nog inte upp regnbågen

Kommentera

Det är en gammal lära. Exakt hur man har kommit fram till det vet jag inte, forskning har ju skett i området eftersom abborren dyker upp i allehanda småpölar, dammar mm. Så gör den i hela europa.

Elanen> Jo jag såg det sen. Jo jag tar det alltid lugnt.

Mikael

Kommentera

Som jag tror skrivits tidigare så går abborren inte utrota ens med rotenon. Om den väl kommit in i ett vatten.
          Det enda som tar död på den är extremt lågt PH-värde nedåt 2,5 strecket.
          Det är ju den fisk som tål det mesta av sura vatten.
          Den kan till och med få yngel i PH-värde neråt 3 strecket.
          Finns ingen abborre i nåt regnbågsvatten som behöver känna sig hotade av nån borre. En 3 kilosborre stoppar inte i sig en 3 hektos regnbåge i första taget. Om den ens kan få in den i mun.
          Det är ju gäddan som är den som käkar lite smarrig regnbåge och det unnar jag den.
          Är man så dum att man sätter i regnbåge där det finns gädda får man ta det på köpet.
          Nån kanske får en jättegädda uppväxt på en redan avlad fisk för att glädja nån i pölen.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Varför är borren immun emot rotenon?
            Jo, syrebrist kan knäcka borrarna....
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
              Det är en gammal lära. Exakt hur man har kommit fram till det vet jag inte, forskning har ju skett i området eftersom abborren dyker upp i allehanda småpölar, dammar mm. Så gör den i hela europa.
              Du har alltså inga belägg (auktoritära källor gills inte...)

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
              Varför är borren immun emot rotenon?
              Det är den inte - deras elektrontransportkedja är den samma som för andra fiskar - det elanen menr att det i praktiken inte är möjligt eftersom det finns så många individer och att känsligheten inte är så hög...borde stämma för fler fiskar som bildar tusenbrödrabestånd....ruda kanske? (jag har ingen erfarenhet av rotenon i vattenmiljö - bara i labbet - men jag försöker tolka elanen....)

Kommentera

Problemet är väl att ett tusenbrödra bestånd innehåller så oerhört många individer och de är trots allt inte alla som hunnit upp till brytpunkten mellan storlekstillväxt och födotillgång. Några av fiskarna i populationen kan mycket väl vara utomräckhåll för roenonet därför att de vid rotnonbehandlingen befinner sig utan för giftets spridningsområde, exempelvis finnas långt upp i ett dike eller i en pöl i skogen vid sidan om de vanliga avrinningssystemet. Vid ökad nederbörd med åtföljande översvämning av sankmarker kan de återkolonisera sjön.

Rudan är ännu svårare att få bort. I Dalkarlskärret intill Hammarskog utanför Uppsala fanns förr ett småvuxet tusenbrödrabestånd av ruda. Fiskarna käkade allt som de kunde svälja och konkurrerade effektivt med änderna om plankton och crustacéer. Miljöförvaltningen försökte hjälpa änderna så deras kullar skulle klara sig. Man började med utfiskning. Det höll i något år. Då försökte man med sprängning. Mycket väsen för lite ull kan man säga om reultatet. Grävskopor skickades ut för att helt sonika gräva bort de infrusna fiskarna under vintern. Man sänkte vattnet för att lättare komma åt dem och man rotenonbehandlade men rudorna vann ändå slaget om jag förstått det rätt.

Inhemska artrer är hemskt tåliga mot människans hemskheter.
                Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Callemannen, vi får väl fråga abborrarna,-hur kom ni hit mitt i skogen?
                  Rudor är definitivt en överlevare, vad nu det har med abborrar i regnbågesjöar
                  att göra?
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Callemannen, vi får väl fråga abborrarna,-hur kom ni hit mitt i skogen?
                    Nja - jag tänkte mer om man hade kunnat hitta levnadsduglig rom i fjäderdräkten...under kontrollerade former...men pratar du abborriska så är jag på!

Rudor är definitivt en överlevare, vad nu det har med abborrar i regnbågesjöar
                    att göra?
                    Bara som en utbrodering angående rotenonbehandling...

Kommentera

Callemannen, vi pratar ben inte fjäderdräkt, ben på sjöfågel är ju som vass som aborr rommen gärna fastnar på, fast säkert vet man ju inte...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      1 063 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman