Ursprungligen postat av Micke-71
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Abborre i ädelfisksjö
Collapse
X
-
Joo då , jag skulle säga att Abborre är väldigt vanligt i regnbågs tjärnar.
Jag bottenmetade med lite powerbait på kroken och fick upp en liten gädda på de , men den la jag ju tillbax , och abborre brukar också hända att jag får , oroa dej inte. Abborrarna äter nog inte upp regnbågen
Kommentera
-
Det är en gammal lära. Exakt hur man har kommit fram till det vet jag inte, forskning har ju skett i området eftersom abborren dyker upp i allehanda småpölar, dammar mm. Så gör den i hela europa.
Elanen> Jo jag såg det sen. Jo jag tar det alltid lugnt.
Mikael
Kommentera
-
Som jag tror skrivits tidigare så går abborren inte utrota ens med rotenon. Om den väl kommit in i ett vatten.
Det enda som tar död på den är extremt lågt PH-värde nedåt 2,5 strecket.
Det är ju den fisk som tål det mesta av sura vatten.
Den kan till och med få yngel i PH-värde neråt 3 strecket.
Finns ingen abborre i nåt regnbågsvatten som behöver känna sig hotade av nån borre. En 3 kilosborre stoppar inte i sig en 3 hektos regnbåge i första taget. Om den ens kan få in den i mun.
Det är ju gäddan som är den som käkar lite smarrig regnbåge och det unnar jag den.
Är man så dum att man sätter i regnbåge där det finns gädda får man ta det på köpet.
Nån kanske får en jättegädda uppväxt på en redan avlad fisk för att glädja nån i pölen.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inläggDet är en gammal lära. Exakt hur man har kommit fram till det vet jag inte, forskning har ju skett i området eftersom abborren dyker upp i allehanda småpölar, dammar mm. Så gör den i hela europa.
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggVarför är borren immun emot rotenon?
Kommentera
-
Problemet är väl att ett tusenbrödra bestånd innehåller så oerhört många individer och de är trots allt inte alla som hunnit upp till brytpunkten mellan storlekstillväxt och födotillgång. Några av fiskarna i populationen kan mycket väl vara utomräckhåll för roenonet därför att de vid rotnonbehandlingen befinner sig utan för giftets spridningsområde, exempelvis finnas långt upp i ett dike eller i en pöl i skogen vid sidan om de vanliga avrinningssystemet. Vid ökad nederbörd med åtföljande översvämning av sankmarker kan de återkolonisera sjön.
Rudan är ännu svårare att få bort. I Dalkarlskärret intill Hammarskog utanför Uppsala fanns förr ett småvuxet tusenbrödrabestånd av ruda. Fiskarna käkade allt som de kunde svälja och konkurrerade effektivt med änderna om plankton och crustacéer. Miljöförvaltningen försökte hjälpa änderna så deras kullar skulle klara sig. Man började med utfiskning. Det höll i något år. Då försökte man med sprängning. Mycket väsen för lite ull kan man säga om reultatet. Grävskopor skickades ut för att helt sonika gräva bort de infrusna fiskarna under vintern. Man sänkte vattnet för att lättare komma åt dem och man rotenonbehandlade men rudorna vann ändå slaget om jag förstått det rätt.
Inhemska artrer är hemskt tåliga mot människans hemskheter.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggCallemannen, vi får väl fråga abborrarna,-hur kom ni hit mitt i skogen?
Ursprungligen postat av Alessandro Visa inläggRudor är definitivt en överlevare, vad nu det har med abborrar i regnbågesjöar
att göra?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
2025-02-15, 12:55 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
|
9 svar
1 063 visningar
0 gillar