Att kroka loss gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att kroka loss gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att kroka loss gädda!

Idag fick jag en gädda som svalde hela min 17 cm Freestyler. Det tog alldeles för lång tid för mig att få loss krokarna. Båda krokarna satt rejält fast och när gäddan till slut var avkrokad tog det tyvärr lång tid innan den simmade iväg. den var ganska rejält omtumlad.

Nu till mina frågor. Hur sjutton gör man för att kroka loss fisken på bästa sätt. Jag använde idag dels en peangtång eller vad det kallas. en lång rackare som funkade kasst. Och sen använde jag en sorts tång av märket Fladen. Jag fick väl fyffsat grepp om kroken men fick trycka in halva handen i munnen på fisken. Krokarna satt fast med alla tre hullingar så det var jättesvårt att bända loss dem. Den inre kroken satt fast i gälarna.
    Fisken var ganska så medtagen. När jag väl lyfte ner den i vattnet igen tog det lång tid innan den långsamt simmade iväg. Ungefär en eller två minuter.

Var går gränsen för vilka fiskar som är okej att släppa tillbaka. Borde jag ha ätit upp den istället. Kändes inte helt rätt som jag gjorde. Men är osäker.
    Kan tillägga också att detta är den största fisken jag sett i Arriesjön. Är inte helt säker på att det finns så många stora gäddor där. Det finns dock hyffsat med 2-3 kilos.
    Gjorde jag rätt som släppte tillbaka fisken?

Bilder på fisken finns i mitt album.

/ Mårten.

Det är du som fångat fisken, så du gör givetvis som du vill, oavsett vad andra har för åsikter. Det enda rätta om man vill återsätta fisken är att försöka göra allt så snabbt som möjligt. Det finns ju inga givna tidsbegränsningar för återutsättning... jag sätter alltid tillbaka, oavsett om jag vet att de antagligen kommer att stryka med... de blir mat till andra organismer ändå. Men med stora gäddor har detta aldrig varit något problem... de är lätta att kroka loss.
    Ibland kan det vara lättare att gå in via gälarna och ta ut krokarna den vägen, sedan klipper man av dem med en avbitare, och så är fisken fri. Annars kan du klippa av just den krokdel som sitter hårt och låta den lilla delen sitta kvar i gäddan. Sånt växer ut...

Sen kan man ju vara förberedd med tänger på plats och kameran redo, men annars finns nog inte så många riktlinjer.

Gör allt så snabbt som möjligt, även drillningen, kraftig mjölksyraproduktion dödar antagligen många gäddor...
    Senast ändrad av grindpalm; 2007-07-12, 09:02.
    Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Det underlättar vid avkrokningen om Du kört med hullinglösa krokar eller iaf klämt in hullingarna på krokarna då är det lättare att "backa" ur krokarna vilket minskar skadorna och tidsåtgången, peang tycker jag är knepigt på dem oftast grova krokar man har på gäddbeten så jag kör med en lång tång och så klart håller jag gäddkäften öppen med en käftöppnare så jag kommer åt ordentligt.

Bäst är om Du har en avkrokningsmatta som gäddan kan ligga på när Du jobbar med avkrokning annars brukar nackgrepp funka på dem flesta gäddor och så lossa krokarna och sen "köra" igång gäddan igen tills den visar att den vill iväg, som nämt så är det en fördel att inte drilla längre än nödvändigt då det bygger upp mjölksyra och den är inte bra, så ta in dem kvickt och var förberedd så att Du har alla verktyg som kan behövas inom räckhåll så kan Du släppa tillbaka allt.

Ha alltid en rejäl avbitartång till hands så att Du kan klippa av kroken om det behövs, den kan även komma till pass om Du krokar fast Dig själv och måste idka självhjälp för att få ut kroken ur tex handen eller var den nu fastnat.

Dem enda gånger jag inte släpper tillbaka gädda är om krokarna gjort skador på gälarna så att det blöder eller att gälbågar har gått av då blir det avlivning och matfisk, däremot att det småblöder lite i käften där kroken satt brukar inte ha någon betydelse.

Men som alltid är det Du som är på plats som måste avgöra vad som är vettigast att göra, det kan ingen annan göra åt Dig och det finns inga fasta mallar för vad som gäller utan det är från fall till fall.

Kommentera

Tack för svaren. Som sagt det är lite knivigt det här, avliva eller inte?

Hoppas att det inte tar många gäddor innan jag lär mig ett bra handhavandesätt.

Avkrokningsmatta. Fungerar det med lite presenning?

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenS Visa inlägg
          Avkrokningsmatta. Fungerar det med lite presenning?
          Som vanligt är det bättre med något än inget... liggunderlag är ännu bättre och bäst är det med något riktigt mjukt och blött
          Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Kollade på Discovery igår om gäddfiske på Irland oh han rekommenderade en mjuk matta men vad det hjälper glupska gäddor har jag ingen aning om.

Som när polarens flickvän fick sin absolut första gös på bottenmete, en liten stackare som inte visste bättre än att svälja masken med krok oh allt därtill så tyvärr fick vi inte loss kroken på bästa möjliga sätt utan fick ha ihjäl den.
            [FONT="Verdana"]Pike Performance, Södertälje![/FONT] | [FONT="Verdana"]Skicka gratis SMS[/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
            14 svar
            3 142 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg uditsen
            av uditsen