en fråga om powerbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

en fråga om powerbait

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• en fråga om powerbait

Måste fråga en till sak..
    Har köpt powerbait. Eller sånt där grönt som man ska sätta på en krok.
    testade det i för 2 dagar sen i trehörningen.
    Jag måste ha satt på det fel, det var inte poppulärt iaf.

Hur gör man om man ska meta met powerbait? jag har köpt päronsänke och trekrokar. Jag satte på sänket(20 gram) på linan och fäste en tafs(30sm) på sänket.
    I tafsen satte jag kroken med den gröna klumpen på. gjorde jag rätt?

Jadå det tror jag väl. Jag antar att du snackar om "degen" o inte kulorna.Det kan hjälpa ibland o experimentera med tafslängden. Du verkar chockad över att du inte fick fisk på första försöket :P
    Don´t drink water, fish fuck in it.

Kommentera

jag är ganska chockad att jag överhuvudtaget fick på den.

Kommentera

Så här skulle jag göra.

Jag skulle börja med att trä upp ett päronsänke på linan.
        Jag skulle sen trä på en liten kula i plast på linan. Kulans uppgift är att förhindra att sänket glider ut på kroken vid utkast, så hålet i kulan bör inte vara för stort.
        Jag skulle därefter ta en liten trekrok, storlek 10 ungefär, och den ska inte vara alltför grov, för då blir den onödigt tung.
        När sänket och kulan är på plats knyter jag fast kroken i linan med en betesknut.
        På kroken skulle jag kleta på en liten klump av Powerbaitdegen och forma den till en kula eller rugbyboll av ungefär en spelkulas storlek.
        Sen kastar jag ut och låter sänket sjunka till botten. Därefter matar jag ut lina till powerbaitklumpen flytit upp på ytan. Den gör så om degbiten är lagom stor och kroken inte för tung.

Sen är det bara att hoppas på att regnbågarna vill vara med. Övriga fiskarter tycks inte bry sig nämnvärt om Powerbait men regnbågar provoceras till att ta detta bete pga det innehåller dofter som triggar regnbågarnas aggresivitet.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Fick nån annan fisk på annat? Det kan ha varit helsegt överhuvudtaget.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Jag har tatt både Öring och Abborre på powerbait. Fast då klenade jag på lite powerbait på kroken på abu droppen spinnare. Har aldrig fått regnbåge på powerbait även om det var det jag var ute efter. Öringen och Borren är bara bifångst.

Kommentera

fast alla säger ju att powerbait är jättebra till regnbåge. så inte fan tänker ja ge upp. Jag gör nog bara fel som vanligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Finja Visa inlägg
                Jag har tatt både Öring och Abborre på powerbait. Fast då klenade jag på lite powerbait på kroken på abu droppen spinnare. Har aldrig fått regnbåge på powerbait även om det var det jag var ute efter. Öringen och Borren är bara bifångst.
                I detta fallet hade nog abborren och öringen huggit på spinnaren ändå, även om du inte hade haft powerbait på kroken.

Kommentera

Enligt min högst personliga uppfattning är det bara fegisar som fiskar med PowerBait. Om det är mete som gäller så kör med naturliga beten såsom daggmask eller maggots. Funkar lika bra och är - återigen utifrån mina egna uppfattningar och värderingar - mycket mer etiskt korrekt.

Löja är galet effektivt på regnbåge men det är inte så troligt att den typen av mete uppskattas om du kör i nån P&T-damm.
                  Senast ändrad av Gäddhängke; 2007-07-27, 13:11.

Kommentera

Jag har testat powerbait ett otal gånger utan att få ett skvatt. har ju hört folk som tycker att et är bra men jag har då slutat att använda skiten. Dessutom luktar man ju gammal kattmat om fingrarna efteråt. Urk

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 454 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art