Kan du inte mata fiskarna i dammen till groteska proportioner och sen kamma in svenska rekord i långa banor? Då skulle nog "pojken med kepsen" bli glad. Jag rekomenderar 1 karp som du döper till "Miss Yager"
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gräva en sjö
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inläggKan du inte mata fiskarna i dammen till groteska proportioner och sen kamma in svenska rekord i långa banor? Då skulle nog "pojken med kepsen" bli glad. Jag rekomenderar 1 karp som du döper till "Miss Yager"
Haha joo det hade vart nått!
Har du några tips förresten på arter man kan ha eller dyl.?
Kommentera
-
Om du har fisk i dammen, så kan du lätt undvika, förgiftningen, ta bara ett isborr någon gång per vecka vintertid, borra några hål, så funkar det.
Sen spelar det inte någon roll vilka fiskar eller kräftor du har i dammen.
Men glöm inte att borra hål.
Kommentera
-
Hej !
Har följt ert spännande projekt.
Ett litet tips bara. Tänk på att predatorer typ gädda ganska enkelt och snabbt sopar rent i mindre dammar och att abborrar och även gäddor med förtjusning äter kräftor. Man blir förvånad över hur stora beten små abborrar kan ta.
Kommentera
-
Det du försöker skapa är vad vi lantisar brukar kalla en branddamm. Det är den mer snälla beteckningen.
Den är inte mycket att ha fisk i men om vattnet fått stå och klarna en sommar och har god kvalitet får ett par tusenbröder plats och käkar gärna av insektslivet och grodynglen. De kan nog nå ett halvkilosvikt vikt innan födan börjar tryta.
En handfull rudor går också bra i början. Efter ett tag kommer de att överbefolka pölen och knappt orka växa.
En gädda eller två betar på en sommar ner rudabeståndet i så fall men klarar sig inte i långa loppet.
Kräftor kan gå om bottnen är stenig och grusig men det är inte helt hundra. De käkar upp varandra när de blir för många.
Kör du i alla sorterna på en gång i badbassängen så tror jag resultatet inte blir vad du hoppas på.
Jag skulle försöka med högst tio små abborrar och 10 kräftor.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
BeBest Okej ska jag låta min lilla branddamm stå denna sommar och sätta ut enbart abborre och kanske nån enstaka ruda nästa år alltså?! Sen hur får man tag på signal kräftor att sätta ut? vart kan man köpa dem?
Idag är händerna fulla av blåsor av allt gränade hehe
Tack för all hjälp jag fått låt det komma mer tips och råd!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ambjörn Visa inläggHej !
Har följt ert spännande projekt.
Ett litet tips bara. Tänk på att predatorer typ gädda ganska enkelt och snabbt sopar rent i mindre dammar och att abborrar och även gäddor med förtjusning äter kräftor. Man blir förvånad över hur stora beten små abborrar kan ta.
Okej aa jag kommer nog att skippa gäddor och nästan enbart köra med abborre storlek mindre! Ska bli skoj och se om det kan bli nått av det!
Tack för tipset!
Kommentera
-
Okej jag kan lägga upp bilder imorgon då!Ursprungligen postat av Karpfäst Visa inläggUppe med bilder på projektet från grävande stund till klart vatten
Kommentera
-
Ska du inte ha flodkräftor istället för signal då?Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 147 visningar