Uder måttet - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Uder måttet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Uder måttet

Jag har just kommet hem från en fiskeresa från vilhemina.
    Jag och min familj, fiskade mycket i Kultsöån, ett helt underbart ställe.
    Vi fick väl ca 90 öringar, alla fick gå tillbaka för att dom inte höll måtet.
    Ok några var så pass stora att vi skulle kunna ta dom. Men vi bestämde att sätta tillbaka dom.
    I kultsjöån får man bara fiska med en fluga per spö, och det är hårt på att bara ta upp fisk som håller måtet, dvs 30cm för öring, vi hadde några som höll det måtet, men vi lät dom gå.
    Det tragiska var att, en dag då vi satt och grillade våran potatis, och fläsk kotlet vid älven, så kom det 4 personer, 2 gubbar och 2 fruntimmer, dom gick förbi oss och sade, klart ni grillar fläsk, för här får man ju ingen öring, jag svarade då att nog får man öring men dom är ju så små, dom höll med om det sedan gick dom.
    När vi hade ätit färdigt så tog jag mitt flugspö och gick och fiskade, älste grabben följde med mig. både han och jag tog flera öringar som fick gå tillbaka, min fru och lilla grabben fick oxå flera öringar som fick gå tillbaka, tom att frugan fick några fina matfiskar.
    När lilla grbben, gick utmed älven så hittar han plötsligten massa döda små öringar, på en pinne, små öringar på ca en decimeter, han tar fram dom och undrar vad dom gör där, då kommer dom som vi pratat med tidigare, och säger att det är min fisk.
    Senare då dom kommer fram till våran grillplats, så har dom 2 sådana pinnar ca 12 små örigar, och det visar sig att dom har 4-5 flugor på varje spö.
    Du får bara ha en fluga per spö????
    Jag var inte där när dom gick förbi, men dom var tydligen från Uppsala.
    Tänk om vi skulle ha tagit all små öringar som vi fick.
    Klart som fan att det inte finns några stora öringar kvar.
    Jag tror nog inte att dett är bara Stockholmarna som beter sig så, men dom tycks tro att ett par Fjällräven byxor och ett par vada stövlar, så gör dom som dom vill.
    Jag bara säger fy fan.

Under måttet ska det vara.

Stavade fel. Under måttet ok?

Kommentera

fan...

Kommentera

Har oxå sett folk som metat fiskyngel och behållt i kultsjöån..Tragiskt. Det finns mycket stora öringar i den ån..även fin harr..Vet ett mycket bra ställe där. Grov öring. Har tagit mina två största insjööringar där.. å ännu större finns det..Största öring jag känner tlll just från min gamla spot är 6,7 kg..

Kommentera

Såg samma tendens på en sträcka i storån. En gubbe och en kärring metade och kastade allt i en varsin korg... levande.......

Jag frågade om dem visste minimimåttet? japp det gjorde dem. Men han vägrade öppna korgen och visa mig.....

Så få kan förstöra för så många.
          http://www.silverbums.com

Kommentera

Ursprungligen postat av karki Visa inlägg
            Såg samma tendens på en sträcka i storån. En gubbe och en kärring metade och kastade allt i en varsin korg... levande.......

Jag frågade om dem visste minimimåttet? japp det gjorde dem. Men han vägrade öppna korgen och visa mig.....

Så få kan förstöra för så många.
            I Storån ovanför översta bron vid Foskros är det enbart flugfiske med fluglina som gäller. Var de där uppe på flugfiskesträckan de höll till så får vi hoppas de åkte dit. Kontrollanterna vet om att många försöker andra metoder där och gör tämligen täta kontroller för att plocka olovligt fiskande och dem som plockar upp smått. Flugfiskesträckorna har högre minimimått.

Den sortens folk som systematiskt metar upp småfisk och tar dem är enligt mitt tycke värda en kännbar näsbränna. Kamera med video är väldigt bra hjälpmedel såna gånger.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
              Har oxå sett folk som metat fiskyngel och behållt i kultsjöån..Tragiskt. Det finns mycket stora öringar i den ån..även fin harr..Vet ett mycket bra ställe där. Grov öring. Har tagit mina två största insjööringar där.. å ännu större finns det..Största öring jag känner tlll just från min gamla spot är 6,7 kg..
              Vill ha lite tipps, var du ovanför Dimmforsen eller nedanför.Du pratar om stor Harr allså var du nedanför.
              Vad fiskar du med? Jag tror inte att du kan få en Öring på över 6 kg på fluga.
              Spinnare Wobler, Tubfluga? Hjälp mig till nästa år
              .

Kommentera

Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
                Vill ha lite tipps, var du ovanför Dimmforsen eller nedanför.Du pratar om stor Harr allså var du nedanför.
                Vad fiskar du med? Jag tror inte att du kan få en Öring på över 6 kg på fluga.
                Spinnare Wobler, Tubfluga? Hjälp mig till nästa år
                .
                Fiska på dagen efter harr (50 cm+ finns) och kvällen efter öring ett av de bästa spotsen är nedströms dimforsen där flata stenen grävt ur stor en grop nerströms. Där forsen ligger mycket nära vägen, trängs ihop. Bergstup på andra sidan..Liten parkeringplats fanns där då.. Säker ståndplats. Vattenståndet ska vara så att det precis går att ta sig ut till stenen med stövlar..De stora öringarna står runt stenarna vid nedre kanten av gropen..Där strömmarna från bägge sidor av flata storstenen flyter ihop igen , bildande ett v...Bästa tiden augusti..Den nämnda 6,7 kg,s öringen togs på fluga vill jag minnas..Mina två pb på fridrivande wobbler,halvsjunkande rapalakopia..siluettfiske, några lockryck, likt en skadad fisk när den drev i sidoströmmen ner mot v-:t..Smack!..resp.mask..50-60 m nedströms kommer en ny grop, nära andra sidan, ett svart hål i övrigt grundare vatten...Sista gropen måste fiskas från andra sidan eller båt..

Kommentera

ursprung

lite "off topic" iofs men here we go......
                  undrar om ursprunget på dessa idioter hade kommenterats om dom kom från till exempel Skåne, Blekinge, Småland eller vilken del som helst i Sverige förutom Stockholm.. nu ligger i och för sig inte Uppsala i Stockholm men ändå.
                  det jag vill säga är att det hackas en del på stockholmare här på forumet och även i det verkliga livet, -och visst kanske det finns många som missköter sig från Stockholm, men det är kanske inte så konstigt när 21% av Sveriges befolkning är just Stockholmare... det kan ju inte vara så att var femte person i Sverige är en potentiell psykopat eller som plockar upp fisk under minimimåttet när dom är ute och fiskar?
                  Senast ändrad av pigge; 2007-08-06, 14:51.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                  14 svar
                  3 142 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg uditsen
                  av uditsen